Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2604002_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-4003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 548:
Vil ministeren redegøre for, om forsinkelserne på den nye Stor-
strømsforbindelse udelukkende kan henføres til coronarestriktio-
ner, herunder produktionsnedlukninger i bl.a. Kina og afledte ef-
fekter heraf, eller om det også skyldes urealistiske tidsplaner og
manglende og dårlig planlægning fra entreprenørkonsortiets side,
manglende opfølgning fra bygherrens side, manglende betalinger
til underleverandører og dårlige arbejdsmiljøforhold på byggeplad-
sen, herunder om der er foretaget en analyse af årsagsforklaringer
til forsinkelserne?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
”Entreprenøren har gjort gældende, at coronapandemien har haft
en betydelige påvirkning af anlægget af broen, navnlig grundet dets
internationale karakter, herunder at det har været vanskeligt for
entreprenøren at skaffe medarbejdere fra forskellige lande i Eu-
ropa til byggepladsen på grund af skærpede rejserestriktioner mel-
lem lande i Europa og verden generelt. Endvidere har entreprenø-
ren gjort gældende, at byggeriet har været påvirket af forsinkede
materialeleverancer fra Kina.
Efter Vejdirektoratets vurdering har disse forhold været en medvir-
kende årsag til den manglende fremdrift, men det er ikke de eneste
årsager. Efter Vejdirektoratets opfattelse har entreprenøren også
før coronapandemien haft for lidt fokus på planlægning af mobili-
sering og projektering og har undervurderet omfanget af disse akti-
viteter. Desuden har entreprenørens valgte konstruktionsmetoder
vist sig at være mere teknisk vanskelig end forventet og dermed
også mere tidskrævende at projektere og udføre.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 548: Spm. om forsinkelserne på den nye Storstrømsforbindelse udelukkende kan henføres til coronarestriktioner, herunder produktionsnedlukninger i bl.a. Kina og afledte effekter heraf, eller om det også skyldes urealistiske tidsplaner og manglende og dårlig planlægning fra entreprenørkonsortiets side, manglende opfølgning fra bygherrens side, manglende betalinger til underleverandører og dårlige arbejdsmiljøforhold på byggepladsen, herunder om der er foretaget en analyse af årsagsforklaringer til forsinkelserne, til transportministeren
2604002_0002.png
Side 2/2
Vejdirektoratet har inden for kontraktens rammer løbende fulgt op
på disse forhold.
Entreprenøren har i januar 2022 fremsendt et større samlet krav
(består af flere delkrav). Ovenstående indgår i den aktuelle tvist
mellem entreprenøren og Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har ikke kendskab til, om entreprenørens aftalefor-
hold med leverandører eller om manglende betalinger kan have
haft indflydelse på fremdriften.
Vejdirektoratet vurderer derimod, at arbejdsmiljøforholdene på
byggepladsen ikke har væsentlig betydning for projektets fremdrift.
Der er ikke foretaget en særskilt analyse af årsagsforklaringerne til
forsinkelserne, hvilket også vil særdeles vanskeligt, da det er svært
at isolere årsagerne til forsinkelserne fra hinanden, idet der er en
vis vekselvirkning mellem de eksterne og interne forhold.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen