Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-4003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 21. juni 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 547:
Vil ministeren redegøre for, hvad der fra statens side gøres for, at
der ikke opstår flere forsinkelser ved byggeriet af den nye Stor-
strømsbro, og hvor stor risikoen er for, at der opstår nye forsinkel-
ser, og hvad dette kan have af konsekvenser i forhold til den øvrige
infrastruktur, nye infrastrukturprojekter, elektrificering og en
kommende Femernforbindelse?
Svar:
For så vidt angår tiltag rettet mod forsinkelser, kan jeg henvise til
min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål 546.
Jeg har forelagt den resterende del af spørgsmålet, relateret til ri-
sici og konsekvenser i forbindelse med en potentiel yderligere for-
sinkelse, for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Rent stade- og aktivitetsmæssigt har Vejdirektoratet aktuelt ikke
nogen indikation på, at entreprenøren ikke vil kunne aflevere bro-
entreprisen i 2025. Det vurderes derfor fortsat realistisk, at broen
kan åbne for biltrafik i 2025, men det forudsætter naturligvis, at
entreprenøren opretholder fremdriften.
Den fremadrettede effekt af den længerevarende periode med bl.a.
rejserestriktioner, globale forsyningsproblemer og generelt stærkt
eskalerende materialeomkostninger blandt andet som følge af Co-
rona, der yderligere er forstærket af krigen i Ukraine, er dog van-
skelig at vurdere. Således har entreprenøren konstateret og forven-
ter også fremadrettet betydelige meromkostninger i gennemførel-
sen af entreprisen. Der er således en risiko for, at entreprenøren
vælger at forlade pladsen med deraf følgende forsinkelse.