Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603986_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-4003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 21. juni 2022 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 547:
Vil ministeren redegøre for, hvad der fra statens side gøres for, at
der ikke opstår flere forsinkelser ved byggeriet af den nye Stor-
strømsbro, og hvor stor risikoen er for, at der opstår nye forsinkel-
ser, og hvad dette kan have af konsekvenser i forhold til den øvrige
infrastruktur, nye infrastrukturprojekter, elektrificering og en
kommende Femernforbindelse?
Svar:
For så vidt angår tiltag rettet mod forsinkelser, kan jeg henvise til
min besvarelse af TRU alm. del spørgsmål 546.
Jeg har forelagt den resterende del af spørgsmålet, relateret til ri-
sici og konsekvenser i forbindelse med en potentiel yderligere for-
sinkelse, for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Rent stade- og aktivitetsmæssigt har Vejdirektoratet aktuelt ikke
nogen indikation på, at entreprenøren ikke vil kunne aflevere bro-
entreprisen i 2025. Det vurderes derfor fortsat realistisk, at broen
kan åbne for biltrafik i 2025, men det forudsætter naturligvis, at
entreprenøren opretholder fremdriften.
Den fremadrettede effekt af den længerevarende periode med bl.a.
rejserestriktioner, globale forsyningsproblemer og generelt stærkt
eskalerende materialeomkostninger blandt andet som følge af Co-
rona, der yderligere er forstærket af krigen i Ukraine, er dog van-
skelig at vurdere. Således har entreprenøren konstateret og forven-
ter også fremadrettet betydelige meromkostninger i gennemførel-
sen af entreprisen. Der er således en risiko for, at entreprenøren
vælger at forlade pladsen med deraf følgende forsinkelse.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 547: Spm. om, hvad der fra statens side gøres for, at der ikke opstår flere forsinkelser ved byggeriet af den nye Storstrømsbro, og hvor stor risikoen er for, at der opstår nye forsinkelser, og hvad dette kan have af konsekvenser i forhold til den øvrige infrastruktur, nye infrastrukturprojekter, elektrificering og en kommende Femernforbindelse, til transportministeren
2603986_0002.png
Side 2/2
Entreprenørens arbejder er forsinkede, men entreprenøren gør
gældende i et stort samlet krav at have været påvirket af restriktio-
ner og markedsvilkår under pandemien samt at være blevet forsin-
ket af andre bygherrerelaterede forhold. Vejdirektoratet mener
dog, at entreprenøren ikke tilnærmelsesvis vil have ret til tidsfrist-
forlængelse, godtgørelse, erstatning eller betaling i det omfang,
som entreprenøren gør gældende.
Med meget stor afstand mellem parternes vurdering af de rejste
krav kombineret med, at der for entreprenøren er tale om en tabs-
forventning og likviditetsudfordringer ifm. gennemførelsen af en-
treprisen, er der således en risiko for at entreprenøren ikke kan op-
retholde den nødvendige fremdrift og ultimativt en potentiel risiko
for, at entreprenøren forlader projektet.
Hvis entreprenøren forlader projektet, vil det med al sandsynlig-
hed påføre projektet større forsinkelser. Vejdirektoratet har på et
lukket møde i Transportudvalget den 29. marts 2022 orienteret om
dette samt om foreløbige overvejelser, der kan bidrage til at fast-
holde entreprenøren på projektet uden at entreprenørens krav der-
med accepteres.”
Hovedparten af Banedanmarks anlægs- og installationsarbejder er
færdige på strækningen Vordingborg-Nykøbing Falster, og der
udestår kun enkelte udskudte arbejder, som udføres inden eller
samtidig med Storstrømsbroen. De endelige elektrificeringsarbej-
der på broen samt test kan først gennemføres, når broen står klar.
Arbejderne vil blive håndteret som en ændringsanmodning med de
ansvarlige entreprenører EPAS, når Vejdirektoratet har afklaret
overdragelsesdatoen. Det er på nuværende tidspunkt uvist, hvor-
dan prioriteringen af Storstrømsbroen vil påvirke de øvrige elektri-
ficeringsarbejder, da overdragelsesdato ikke er kendt endnu.
Baneforbindelsen på Storstrømsbroen vil ifølge tidsplanen kunne
åbne for trafik i 1. halvår 2027. Ifølge Femern A/S’ aktuelle tids-
plan for Femern Bælt-forbindelsen forventes tunnelen at kunne
åbne medio 2029. Det vil sige, at forsinkelsen på Storstrømsbroen,
med de aktuelle tidsplaner, ikke vil have konsekvenser for afvikling
af jernbanetrafikken til og fra af Femern Bælt-forbindelsen.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen