Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603984_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-4003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 546:
Vil ministeren redegøre for, hvad der fra statens side er gjort for, at
tidsplanen for den nye Storstrømsbro overholdes, idet der er sket
forsinkelser flere gange, så forbindelsen for køretøjer nu er tre år
forsinket, mens den for togtrafik er fire år forsinket, herunder om
sanktioner og bøder over for entreprenørkonsortiet overhovedet
har haft nogen effekt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
”Anlægget af den nye Storstrømsbro er udbudt i en totalentreprise,
og projektets tidsplansoverholdelse afhænger derfor i høj grad af
totalentreprenørens fremdrift i forhold til projektering såvel som
selve byggearbejderne.
Som udgangspunkt er det entreprenørens ansvar at gennemføre
entreprisearbejderne indenfor de i kontrakten fastsatte tidsfrister.
Entreprenøren har dog ret til tidsfristforlængelse, hvis betingel-
serne herfor er opfyldt.
Som bygherre har Vejdirektoratet i sagens natur det overordnede
ansvar for anlægsprojektet. Vejdirektoratet fører kontinuerligt til-
syn med entreprenørens fremdrift og følger desuden løbende op på
forsinkelser sammen med entreprenøren.
Vejdirektoratet foretager udelukkende kontraktbetalinger til entre-
prenøren for udførte arbejder, hvilket giver et naturligt incitament
for entreprenøren til at sikre fremdriften.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 546: Spm. om, hvad der fra statens side er gjort for, at tidsplanen for den nye Storstrømsbro overholdes, til transportministeren
2603984_0002.png
Side 2/2
For at tilskynde entreprenøren til at overholde entreprisekontrak-
tens færdiggørelsesfrist, skal entreprenøren betale en bod på 7,5
mio. kr., pr. påbegyndt uge for overskridelse af denne frist. Den
samlede bod kan dog ikke overstige 10 pct. af den samlede entre-
prisesum, hvilket svarer til ca. 200 mio. kr. Vejdirektoratet har
varslet entreprenøren om krav om bod, hvis færdiggørelsesfristen
overskrides.
I august 2020 blev der indgået aftaler med entreprenøren om tids-
fristforlængelse på 6 måneder, hvorfor færdiggørelsesfristen blev
ændret til marts 2023.
Entreprenøren har i januar 2022 fremsendt et større samlet krav
(består af flere delkrav), hvor entreprenøren også gør gældende, at
denne har ret til yderligere tidsfristforlængelse. Kravet er fortsat
under behandling.
Pt. er det forventningen, at entreprenøren først afleverer entrepri-
sen i 2025. Hvis entreprenøren ikke har ret til tidsfristforlængelse i
et større omfang, er boden således maksimeret. Fremadrettet for-
modes boden derfor ikke at have nogen særlig effekt i forhold til
sikre, at entreprenøren overholder af færdiggørelsesfristen. Der-
imod vil entreprenøren fortsat have store løbende udgifter til op-
retholdelse af byggepladsen, hvilket ligeledes vil have en tilskyndel-
seseffekt.
I løbet af 2022 er der observeret en positiv ændring i fremdriften,
særligt for så vidt angår produktion af elementer.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen