Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603976_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-4003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 21. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 545:
Vil ministeren redegøre for alle forsinkelser i kronologisk række-
følge på byggeriet af den nye Storstrømsforbindelse i forhold til
kontraktindgåelsen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst
følgende:
”Der blev indgået en totalentreprisekontrakt med entreprenøren på
Storstrømsbroen i 2018. På daværende tidspunkt var det således
forventningen, at broens vejforbindelse skulle åbne i 2022, mens
baneforbindelsen stod til at åbne i 2023. I det følgende beskrives
forsinkelser indtrådt efter kontraktindgåelsen.
I august 2020 blev der indgået aftaler med entreprenøren om tids-
fristforlængelse på 6 måneder, hvorfor færdiggørelsesfristen blev
ændret til marts 2023. Aftalerne håndterede bl.a. de tidsmæssige
konsekvenser af den første bølge af coronapandemien i foråret og
sommeren 2020.
Den 26. maj 2021 har Vejdirektoratet orienteret Folketingets
Transportudvalg om, at Vejdirektoratet forventede, at vejforbindel-
sen ville åbne for trafik i 2. halvår 2024, mens baneforbindelsen
tidligst ville kunne åbne i 2026 grundet manglende fremdrift af
byggeriet.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 545: Spm. om ministeren vil redegøre for alle forsinkelser i kronologisk rækkefølge på byggeriet af den nye Storstrømsforbindelse i forhold til kontraktindgåelsen, til transportministeren
2603976_0002.png
Side 2/2
Den daværende transportminister anmodede den 25. maj 2021
Vejdirektoratet om at få gennemført en uafhængig tredjepartsvur-
dering af projektets tidsplan. Resultatet heraf forelå i oktober 2021
og blev fremsendt til Folketingets Transportudvalg den 14. decem-
ber 2021.
Den uafhængige tredjepartsvurdering viste, at Vejdirektorats da-
værende vurdering af tidsplanen generelt var fornuftig og retvi-
sende. Tredjepartsvurderingen angav desuden tre forskellige tids-
scenarier, hvoraf det realistiske middelscenarie pegede på en fær-
diggørelse af vejforbindelsen i 2025.
Vejdirektoratet tilsluttede sig dette scenarie, herunder at tredje-
partsvurderingens realistiske scenarie bør lægges til grund for den
videre planlægning - dvs. at vejforbindelsen kan åbne ultimo 2025,
og at de jernbanetekniske arbejder kan påbegyndes på dette tids-
punkt. Banedanmark vurderer, at jernbaneforbindelsen i bedste
fald kan ibrugtages 15 måneder senere end dette tidspunkt, dvs. i
2027.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen