Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. juni 2022
2022-3963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 544:
Henset til den forestående ferieperiode bedes ministeren oplyse,
hvad ministeren vil gøre for at sikre, at danskerne kan benytte Kø-
benhavns Lufthavn uden enormt lange køer ved check-in og igen-
nem sikkerhedskontrollen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Der er med BL 9-25 fastsat servicemål for ventetiden i sikkerheds-
kontrollen i Københavns Lufthavn (CPH):
Den gennemsnitlige ventetid for passagerne over en kalender-
uge skal være 5 minutter eller derunder
Over en kalenderuge skal mindst 98 pct. af passagerne have en
ventetid på 15 minutter eller derunder.
Væsentlige og gentagne overtrædelser af servicemålene kan straffes
med bøde.
Under covid-19-pandemien har servicemålene været suspenderet,
da målesystemet havde svært ved at håndtere afstandskravet på 2
meter og for at undgå, at CPH havde en uhensigtsmæssigt høj be-
handling ift. passagertallet. Trafikstyrelsen genaktiverede service-
målene den 1. juni 2022 under henvisning til, at situationen nu var
ved at blive normaliseret.
CPH har dog haft svært ved at efterleve servicemålene. Det skyldes
særligt, at CPH som følge af covid-19-pandemien har haft reduceret