Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2599133_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. juni 2022
2022-3963
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 544:
Henset til den forestående ferieperiode bedes ministeren oplyse,
hvad ministeren vil gøre for at sikre, at danskerne kan benytte Kø-
benhavns Lufthavn uden enormt lange køer ved check-in og igen-
nem sikkerhedskontrollen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, der har oplyst føl-
gende, som jeg henholder mig til:
”Der er med BL 9-25 fastsat servicemål for ventetiden i sikkerheds-
kontrollen i Københavns Lufthavn (CPH):
Den gennemsnitlige ventetid for passagerne over en kalender-
uge skal være 5 minutter eller derunder
Over en kalenderuge skal mindst 98 pct. af passagerne have en
ventetid på 15 minutter eller derunder.
Væsentlige og gentagne overtrædelser af servicemålene kan straffes
med bøde.
Under covid-19-pandemien har servicemålene været suspenderet,
da målesystemet havde svært ved at håndtere afstandskravet på 2
meter og for at undgå, at CPH havde en uhensigtsmæssigt høj be-
handling ift. passagertallet. Trafikstyrelsen genaktiverede service-
målene den 1. juni 2022 under henvisning til, at situationen nu var
ved at blive normaliseret.
CPH har dog haft svært ved at efterleve servicemålene. Det skyldes
særligt, at CPH som følge af covid-19-pandemien har haft reduceret
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at danskerne kan benytte Københavns Lufthavn uden enormt lange køer ved check-in og igennem sikkerhedskontrollen, til transportministeren
2599133_0002.png
Side 2/3
bemandingen, og nu oplever udfordringer med rekruttering og bag-
grundskontrol af nye medarbejdere i takt med at rejseaktiviteten sti-
ger. En række andre europæiske lufthavne oplever lignende udfor-
dringer.
I perioden fra 27. marts – 12. juni 2022 har den gennemsnitlige ven-
tetid i sikkerhedskontrollen været på mellem 6 og 12 minutter, mens
62-88 pct. af passagererne har oplevet en ventetid på 15 minutter
eller derunder. Trafikstyrelsen følger løbende udviklingen og er i di-
alog med lufthavnen om foranstaltninger, der kan understøtte over-
holdelse servicemålene.
CPH oplyser, at lufthavnen har haft stor fokus på at ansætte og ud-
danne nyt security-personale. Siden september 2021 har CPH lø-
bende ansat 260 nye medarbejdere og i juni 2022 har CPH 458 fuld-
tidsansatte medarbejdere i sikkerhedskontrollen, hvilket er på ni-
veau med starten af 2020 før covid-19-pandemien. CPH forsøger
desuden via sociale medier, at kommunikere til rejsende om, hvor-
dan man bedst muligt forbereder sig til sin rejse. Derudover sender
CPH på travle dage medarbejdere på gulvet for at styre køerne til
sikkerhedskontrollen.
CPH har over for Trafikstyrelsen udtrykt, at lufthavnen fra uge 25
(20. – 27. juni 2022) vil have en forbedret efterlevelse af servicemå-
lene, som følge af, at antallet af medarbejdere i sikkerhedskontrollen
øges og nye medarbejdere bliver mere rutineret. Såfremt CPH ikke
har en forbedret efterlevelse af servicemålene fra uge 25, vil Trafik-
styrelsen vurdere behovet for yderligere tiltag overfor CPH, herun-
der om der er grundlag for at anmode anklagemyndigheden om at
rejse tiltale mod CPH med henblik på bødestraf.
For at CPH kan ifalde bødestraf kræver det væsentlige og gentagne
overtrædelser af bestemmelserne i BL 9-25, som CPH ikke kan godt-
gøre skyldtes usædvanlige omstændigheder, der ikke kunne være
undgået, selv om alle forholdsregler, der med rimelighed kunne
træffes af CPH, faktisk var blevet truffet. Det vil være op til Anklage-
myndigheden at vurdere, om en sag skal rejses.
Den gennemsnitlige ventetid ved check-in var i perioden 17. april –
12. juni 2022 omkring 4 minutter. På enkelte afgange har der dog
været høje ventetider, men det er efter styrelsens vurdering ikke
det generelle billede. Check-in varetages af groundhandling virk-
somheder, på baggrund af aftaler med luftfartsselskaberne. Det er
således op til luftfartsselskaberne og groundhandlerne at løse de
konkrete problemer. Der er ikke lovfastsatte servicemål for check-
in.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 544: Spm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at danskerne kan benytte Københavns Lufthavn uden enormt lange køer ved check-in og igennem sikkerhedskontrollen, til transportministeren
2599133_0003.png
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen