Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2592732_0001.png
Side 1 af 5
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål V
og W
Stillet til transportministeren:
Samrådsspørgsmål V
Hvilke initiativer vil transportministeren iværksætte her og nu for at afhjælpe den
fortsat uholdbare og dybt uacceptable situation med meget lange ventetider på
køreprøver i hovedstadsområdet og på store dele af Sjælland?
Samrådsspørgsmål W
Hvilke initiativer vil transportministeren iværksætte her og nu for at få afkortet de
fortsat uacceptabelt lange sagsbehandlingstider hos Færdselsstyrelsen med
hensyn til kørekort, lægeerklæringer, førerkort, chaufførtilladelser,
vognmandstilladelser m.v.?
Svar:
Tusind tak for indkaldelsen til samrådet her i dag, som handler om en
problemstilling og et område, som jeg følger meget, meget tæt.
Jeg anerkender til fulde, og deler, den frustration, der er blandt
transportvirksomheder, borgere og politikere over de lange sagsbehandlingstider,
for det er problematisk.
Det er problematisk, at der er borgere, der venter i op til et halvt år for at få en
afklaring i deres kørekortsag, fordi de eksempelvis har ADHD eller sukkersyge
eller skal have nyt kørekort efter en dom for spirituskørsel eller fartoverskridelse.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm., om talepapir fra samrådet den 8/6-22 om sagsbehandlingstider i Færdseksstyrelsen, til transportministeren
Side 2 af 5
Transportministeriet følger udviklingen tæt og holder sig orienteret i fremdriften
af den lange række af initiativer, som Færdselsstyrelsen har iværksat for at vende
udviklingen.
Som bekendt blev kørekortområdet overdraget til Færdselsstyrelsen i oktober
sidste år fra Politiet. Før overdragelsen var der også problemer med lange
sagsbehandlingstider. Færdselsstyrelsen har påbegyndt digitalisering og
omorganisering af sagsbehandlingsgangene, som skal sikre, at der for alvor
kommer styr på sagerne. I forbindelse med ressortoverdragelsen blev det
forventningsafstemt blandt os politikere, om at det ville tage 1-2 år at normalisere
driften. Der er indtil videre gået 8 måneder.
Dette ændrer dog ikke på, at de lange ventetider på kørekort ikke er i orden. Og
det er også klart, at de aktuelle ventetider på gods- og bustilladelser og for
ansøgninger om chaufførkort til taxi, som Færdselsstyrelsen gennem længere tid
har haft ansvar for, ikke er acceptable.
I relation til det første spørgsmål vil jeg nævne, at det overordnede billede på
køreprøveafviklingen
er positivt: Siden overtagelsen af køreprøveafviklingen i
oktober 2021 har Færdselsstyrelsen reduceret antallet af åbne køreprøver fra
omkring 41.000 til nuværende cirka 27.000. Dette skal stadig blive bedre, men det
går den rigtige vej.
For så vidt angår initiativer for at afhjælpe ventetider på køreprøver i
hovedstadsområdet og på Sjælland har Færdselsstyrelsen iværksat en række
yderligere initiativer. De omfatter blandt andet en bibeholdelse af
rejseholdsordningen, hvor prøvesagkyndige fra områder med kortere ventetider
og færre udfordringer indgår i samarbejde med deres kolleger i øst. Derudover har
styrelsen for nylig uddannet 22 prøvesagkyndige, som primært er ansat i
Østdanmark, og frigjort sagkyndige ved at ansætte tilsynsførende til teoriprøver i
København.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm., om talepapir fra samrådet den 8/6-22 om sagsbehandlingstider i Færdseksstyrelsen, til transportministeren
Side 3 af 5
Alt i alt vil disse initiativer medføre en forøgelse på ca. 15 pct. afviklede prøver i
Østdanmark. Det går den rigtige vej, men det er ikke uden bump på vejen.
Sagsbunken for april måned var ikke prangende, særligt for
kørekortsagerne
og
heriblandt de såkaldte ”helbredssager”, der dækker over borgere med forskellige
sygdomme. Antallet af nyoprettede sager voksede, mens antallet af afsluttede
sager faldt. Færdselsstyrelsen har forklaret, at styrelsen henover foråret har
prioriteret at få igangsat en opretning af mange års mangelfuld kvalitet i
sagsbehandlingen. Sagt med andre ord, skal det være lovmedholdeligt. Herunder
har de afviklet et journaliseringsefterslæb efter overgang til nyt
journaliseringssystem, og at der dertil har været afviklet opsparet ferie henover
påsken.
Det ser heldigvis langt bedre ud for maj måned, hvor udviklingen går den rigtige
vej. Men jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at sætte alle sejl til, for at udviklingen
skal vendes endnu kraftigere. Og jeg har bedt om en plan for at sikre, at vi ikke
skal se endnu en stigning i verserende sager hen over sommeren, hvor der er
ferietid for medarbejdere.
Færdselsstyrelsen har således oplyst, at de på den helt korte bane vil sætte ind
med flere ressourcer. De er lige nu er i gang med at ansætte ekstra folk til
kørekortsagsbehandlingen. Og frem mod sommerferien vil de rekruttere flere
hænder til sommerperioden, f.eks. yderligere vikarer, pensionerede medarbejdere
og studerende, som vil give en hånd i en periode.
Samtidig har Færdselsstyrelsen iværksat en lang række tiltag. Styrelsen har lukket
for telefonisk henvendelse én dag om ugen for at frigive ressourcer og iværksat, at
der udsendes kvitteringsskrivelser i nyoprettede sager. De har endelig afsluttet
processen med at få digitaliseret fremsendelsen af kørekortsager til og fra
Styrelsen for Patientsikkerhed, så den ikke længere skal foregå med fysisk post.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm., om talepapir fra samrådet den 8/6-22 om sagsbehandlingstider i Færdseksstyrelsen, til transportministeren
Side 4 af 5
Desuden har de oprettet målrettede task forces på konkrete områder, hvor der er
særlige problemstillinger og indført ordninger for merarbejde og overarbejde.
Effektivisering af kørekortsagsbehandlingen handler i høj grad om at forenkle,
hvor det giver mening. Denne justering foregår løbende og tager tid. Forskellige
sagstyper kan have vidt forskellige sagsgange, så der findes desværre ikke
one size
fits all-løsninger
på kørekortområdet.
Styrelsen arbejder desuden på modeller for på sigt at effektivisere indhentning af
eksterne oplysninger og vurderinger i kørekortsager, eksempelvis fra politiet og
Styrelsen for Patientsikkerhed, da disse sagsled ofte leder til lange
sagsbehandlingstider. Det er ikke i udgangspunktet muligt at foretage de
politifaglige vurderinger i Færdselsstyrelsen ved at etablere et slags politikontor i
styrelsen, men styrelsen har til gengæld aftalt nogle helt konkrete
behandlingstider for indhentelse af oplysninger fra kriminalregisteret, som
styrelsen vil holde politiet op på. Overholdes disse ikke, vil jeg drøfte det med
Justitsministeren, for det er altafgørende, at de aftalte sagsbehandlingstider
opretholdes.
Selvom det har set tungt ud henover foråret, så er der tendenser der viser, at
initiativerne så småt begynder at have effekt. Bunken af verserende sager har i maj
måned været faldende, ligesom der er blevet afsluttet langt flere sager i maj end i
april.
Og så til
gods-, bus- og varebilstilladelser.
På det område har
Færdselsstyrelsen iværksat en række initiativer. Styrelsen har i løbet af foråret
rekrutteret 7 yderligere medarbejdere til området, og yderligere 3 medarbejdere
forventes at starte inden for de næste måneder.
Det betyder, at antallet af medarbejdere mere end fordobles set i forhold til januar
2022, hvilket forventes vil få mærkbar virkning på sagsbehandlingstiderne.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 530: Spm., om talepapir fra samrådet den 8/6-22 om sagsbehandlingstider i Færdseksstyrelsen, til transportministeren
Side 5 af 5
Styrelsen har i øvrigt iværksat ordninger for merarbejde for medarbejdere på
området og indlånt 4 årsværk fra andre teams i styrelsen.
Puklen af sager på gods-, bus- og varebilsområdet er siden forrige samråd
heldigvis blevet mindre. For at understøtte denne udvikling er Færdselsstyrelsen
anmodet om at udarbejde en handlingsplan for at finde flere gode løsninger. En af
de foreslåede løsninger, er at se på mulighederne for at gøre den nuværende
tilladelsespraksis mere fleksibel inden for rammerne af lovgivningen.
Endelig er der ansøgningerne om
chaufførkort på taxiområdet,
hvor det er
forventningen, at den forlængede sagsbehandlingstid for de såkaldte
”komplicerede sager” vil være reduceret markant inden udgangen af juni i år, altså
inden udgangen af denne her måned.
Færdselsstyrelsen har allerede iværksat en række initiativer, der skal sikre, at
sagsbehandlingstiderne kommer ned på et acceptabelt niveau. Sker det ikke, vil
jeg naturligvis ikke bare lukke øjnene over for det. Så vil jeg vende tilbage til jer, så
vi sammen kan finde ud af, hvordan vi løser det her bedst. Og I må ikke være i tvivl
om at dette er et område jeg følger meget, meget tæt og deler frustrationen over de
lange sagsbehandlingstider.
Tak for ordet.