Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603694_0001.png
Notat
Bidrag til besvarelse af TRU 525 om takstnedsættelse på Storebælt og
Øresundsbron
En takstnedsættelse på Storebæltsforbindelsen på henholdsvis 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes
at koste mellem 330 mio. kr. og knap 3 mia. kr. i tabte indtægter i 2023 og yderligere 30-310
mio. kr. i forøget færgegaranti, jf. tabel 1. Samlet vil takstnedsættelser på mellem 10 og 50 pct.
forlænge tilbagebetalingstiden med mellem 2 og 25 år, mens den nettogæld til dagsværdi, der
pr. 31. december 2021 udgjorde 19,1 mia. kr., ikke kan tilbagebetales ved en takstnedsættelse
på 100 pct.
Det må antages, at et scenarie, hvor Storebæltstaksterne reduceres 50-100 pct., vil have en
markant negativ effekt på finansieringsgrundlaget for Femern Bælt-forbindelsen.
Sund & Bælt har ikke tidligere opgjort ændringer i mobilitet, hvorfor der ikke er noget bereg-
ningsmæssigt grundlag for at svare på denne del af spørgsmålet. Med hensyn til arbejdsud-
budseffekter indgår det normalt i en samfundsøkonomiske analyse. Det kan dog oplyses, at
man som pendler på Storebæltsforbindelsen har mulighed for at indgå en pendleraftale til 2.550
kr. inkl. moms for 30 dage. Ved 20 arbejdsdage pr. måned svarer prisen til knap 64 kr. pr. tur.
Som pendler er man berettiget til et kørselsfradrag på 110 kr. pr. tur over Storebælt (2022-pri-
ser). Afhængig af kommune svarer det til en reel besparelse på ca. 33 kr., da der er tale om et
ligningsmæssigt fradrag. Dermed er den reelle pris for en pendlertur over Storebælt 30-31 kr. Til
sammenligning kan det oplyses, at en enkeltbillet fra Københavns Lufthavn til Københavns Ho-
vedbanegård koster 36 kr.
Tabel 1: Effekt af takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen
Takstnedsættelse
10 pct.
25 pct.
50 pct.
Tabte indtægter pr. år
330 mio. kr.
820 mio. kr.
1.640 mio. kr.
Færgegaranti pr. år
30 mio. kr.
80 mio. kr.
160 mio. kr.
Forlænget tilbagebeta-
+2 år
+6 år
+25 år
lingstid, A/S Storebælt
100 pct.
2.990 mio. kr.
310 mio. kr.
Gælden kan
ikke
tilbagebetales
I opgørelsen af tabte indtægter er der ikke gennemført trafikmodelberegninger, idet større takst-
nedsættelser ligger uden for trafikmodellernes normale gyldighedsområde. I stedet er alene op-
gjort tabte indtægter for den aktuelle forventede trafik, idet der på basis af erfaringer fra takst-
nedsættelsen i 2018 ikke forventes et trafikspring. Tallene i tabel 1 tager udgangspunkt i 2023,
men generelt er beregningerne forbundet med væsentlig usikkerhed.
I opgørelsen af forventet færgegaranti er det forudsat, at både Langelandslinjen og Molslinjen
reducerer deres priser med samme beløb som Storebæltsforbindelsen. Derved vil de to selska-
ber tilsammen tabe indtægter på mellem 30 mio. kr. og godt 300 mio. kr. årligt baseret på det
forventede trafikniveau i 2023. Med denne antagelse medregnes ikke adfærdseffekter. Da de
samlede rejseomkostninger for en trafikant reduceres med samme beløb uanset valg mellem
bro og færgeoverfarter, antages det, at der ikke er nogen nævneværdig overflytning fra færger
til bro.
28. juni 2022
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm. om, hvad en nedsættelse af taksterne for at køre over hhv. Øresundsbroen og Storebæltsbroen med hhv. 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes at koste m.v., til transportministeren
2603694_0002.png
Ved større takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen vil der være tale om en noget større
prisændring end i 2018. Der kan derfor forekomme adfærdsændringer både i form af overflyt-
ning fra færger til bro og i form af trafikvækst på færgerne.
Øresundsforbindelsen er ejet af den danske og den svenske stat med en ejerandel på hver 50
pct. I henhold til Regeringsaftalen fra 1991 om Øresundsprojektet fastsættes taksterne af Øre-
sundsbro Konsortiets bestyrelse med det formål at sikre tilbagebetalingen af de lån, der blev op-
taget til at bygge forbindelsen. Ud over tilbagebetaling af selve den faste forbindelse skal Kon-
sortiets indtægter også sikre tilbagebetaling af tilslutningsanlæggene på henholdsvis dansk og
svensk side. Nettogælden til dagsværdi udgjorde pr. 31. december 2021 10,4 mia. kr. i Øre-
sundsbro Konsortiet og 13,1 mia. kr. i A/S Øresund.
Det er generelt forbundet med stor usikkerhed at skønne over de adfærdsændringer, der vil ske
som følge af de omtalte takstændringer. Dette gælder både i forhold til den samlede trafikudvik-
ling over sundet og i forhold til overflytning fra færgeruten Helsingør-Helsingborg. Sidstnævnte
vil i betydeligt omfang afhænge af, hvorledes taksterne på ruten tilpasses en given takstændring
på Øresundsforbindelsen. Ud over færgetrafikken Helsingør-Helsingborg er effekten af en takst-
nedsættelse på Øresund også afhængig af udviklingen på de direkte færgeruter mellem Sverige
og Tyskland og af overflytning fra togtrafikken.
De nedenfor anførte økonomiske konsekvenser af takstændringer er baseret på Øresundsbro
Konsortiets skøn over adfærdsændringer og ikke på egentlige modelberegninger. Det er forud-
sat, at færgetaksterne i hvert af scenarierne nedsættes med samme absolutte beløb som tak-
sterne for at passere Øresundsforbindelsen.
Generelt er usikkerheden i beregningerne stigende ved stigende takstreduktioner. En generel
takstnedsættelse på Øresundsforbindelsen på 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes med ovenstå-
ende forbehold at koste mellem 120 og 1.530 mio. kr. pr. år baseret på forventet trafik i 2023, jf.
tabel 2. Det er i beregningerne forudsat, at Konsortiets indtægter fra jernbanen er uændrede i
forhold til i dag.
På Øresund er der ingen særlig færgegaranti, og der er således ikke i ovenstående skøn ind-
regnet kompensation til HH-færgen. Det vurderes ikke sandsynligt, at fortsat færgedrift i det
nordlige Øresund kan fortsætte på kommercielle vilkår i scenarierne med meget store takstned-
sættelser på Øresundsforbindelsen.
Samlet vil takstnedsættelser på mellem 10 og 50 pct. forlænge tilbagebetalingstiden med mel-
lem 2 og 18 år i A/S Øresund, mens gælden ikke kan tilbagebetales ved en takstnedsættelse på
100 pct. Den primære effekt af takstnedsættelserne aflejres i ejerselskaberne via nedskrivning
af udbyttebetalingerne.
Tabel 2: Effekt af takstnedsættelser på Øresundsforbindelsen
Takstnedsættelse
10 pct.
25 pct.
Tabte indtægter pr. år
120 mio. kr.
300 mio. kr.
Forlænget tilbagebeta-
+2 år
+6 år
lingstid, A/S Øresund
50 pct.
620 mio. kr.
+18 år
100 pct.
1.530 mio. kr.
Gælden kan
ikke
tilbagebetales
Anm.: Opgørelsen omfatter ikke tabte indtægter for færgeruten Helsingør-Helsingborg
Side 2/2
28. juni 2022