Notat
Bidrag til besvarelse af TRU 525 om takstnedsættelse på Storebælt og
Øresundsbron
En takstnedsættelse på Storebæltsforbindelsen på henholdsvis 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes
at koste mellem 330 mio. kr. og knap 3 mia. kr. i tabte indtægter i 2023 og yderligere 30-310
mio. kr. i forøget færgegaranti, jf. tabel 1. Samlet vil takstnedsættelser på mellem 10 og 50 pct.
forlænge tilbagebetalingstiden med mellem 2 og 25 år, mens den nettogæld til dagsværdi, der
pr. 31. december 2021 udgjorde 19,1 mia. kr., ikke kan tilbagebetales ved en takstnedsættelse
på 100 pct.
Det må antages, at et scenarie, hvor Storebæltstaksterne reduceres 50-100 pct., vil have en
markant negativ effekt på finansieringsgrundlaget for Femern Bælt-forbindelsen.
Sund & Bælt har ikke tidligere opgjort ændringer i mobilitet, hvorfor der ikke er noget bereg-
ningsmæssigt grundlag for at svare på denne del af spørgsmålet. Med hensyn til arbejdsud-
budseffekter indgår det normalt i en samfundsøkonomiske analyse. Det kan dog oplyses, at
man som pendler på Storebæltsforbindelsen har mulighed for at indgå en pendleraftale til 2.550
kr. inkl. moms for 30 dage. Ved 20 arbejdsdage pr. måned svarer prisen til knap 64 kr. pr. tur.
Som pendler er man berettiget til et kørselsfradrag på 110 kr. pr. tur over Storebælt (2022-pri-
ser). Afhængig af kommune svarer det til en reel besparelse på ca. 33 kr., da der er tale om et
ligningsmæssigt fradrag. Dermed er den reelle pris for en pendlertur over Storebælt 30-31 kr. Til
sammenligning kan det oplyses, at en enkeltbillet fra Københavns Lufthavn til Københavns Ho-
vedbanegård koster 36 kr.
Tabel 1: Effekt af takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen
Takstnedsættelse
10 pct.
25 pct.
50 pct.
Tabte indtægter pr. år
330 mio. kr.
820 mio. kr.
1.640 mio. kr.
Færgegaranti pr. år
30 mio. kr.
80 mio. kr.
160 mio. kr.
Forlænget tilbagebeta-
+2 år
+6 år
+25 år
lingstid, A/S Storebælt
100 pct.
2.990 mio. kr.
310 mio. kr.
Gælden kan
ikke
tilbagebetales
I opgørelsen af tabte indtægter er der ikke gennemført trafikmodelberegninger, idet større takst-
nedsættelser ligger uden for trafikmodellernes normale gyldighedsområde. I stedet er alene op-
gjort tabte indtægter for den aktuelle forventede trafik, idet der på basis af erfaringer fra takst-
nedsættelsen i 2018 ikke forventes et trafikspring. Tallene i tabel 1 tager udgangspunkt i 2023,
men generelt er beregningerne forbundet med væsentlig usikkerhed.
I opgørelsen af forventet færgegaranti er det forudsat, at både Langelandslinjen og Molslinjen
reducerer deres priser med samme beløb som Storebæltsforbindelsen. Derved vil de to selska-
ber tilsammen tabe indtægter på mellem 30 mio. kr. og godt 300 mio. kr. årligt baseret på det
forventede trafikniveau i 2023. Med denne antagelse medregnes ikke adfærdseffekter. Da de
samlede rejseomkostninger for en trafikant reduceres med samme beløb uanset valg mellem
bro og færgeoverfarter, antages det, at der ikke er nogen nævneværdig overflytning fra færger
til bro.
28. juni 2022