Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2616128_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
31. august 2022
2022-3721
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 524:
Vil ministeren oplyse, hvad en forhøjelse af det særlige brofradrag
for passage af Storebæltsforbindelsen i bil eller motorcykel med
hhv. 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes at koste, og hvilken betydning
dette vil have for hhv. arbejdsudbud, mobilitet og færgegarantien?
Og ministeren vil oplyse, hvor mange år tilbagebetalingsperioden
vil blive forlænget med ved hver førnævnt nedsættelse?
Svar:
For så vidt angår spørgsmålet om konsekvenser af en forhøjelse af
det særlige befordringsfradrag for passage af Storebæltsforbindel-
sen, har jeg forelagt spørgsmålet for Skatteministeriet, der oplyser
følgende:
”Med ”det særlige brofradrag” antages det, at der henvises til befor-
dringsfradragets ekstra fradrag ved passage af Storebæltsforbindel-
sen. Fradraget kan benyttes af pendlere, der benytter Storebælts-
forbindelsen ved befordringen mellem hjem og arbejdsplads. Sat-
serne i 2022 er 110 kr. pr. tur med bil eller motorcykler og 15 kr. pr.
tur i tog.
Øges befordringsfradragets brofradrag med 50 pct. eller 100 pct.,
udgør mindreprovenuet 5 mio. kr. (2023-niveau) efter tilbageløb,
jf. tabel 1.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 524: Spm. om, hvad en forhøjelse af det særlige brofradrag for passage af Storebæltsforbindelsen i bil eller motorcykel med hhv. 10, 25, 50 og 100 pct. vurderes at koste m.v., til transportministeren
2616128_0002.png
Side 2/2
Tabel 1: Provenukonsekvenser ved en forhøjelse af befordrings-
fradragets brofradrag
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
10 pct.
0
0
25 pct.
-5
0
50 pct.
-5
-5
100 pct.
-5
-5
m
Anm.: Da borgerne indberetter deres befordringsfradrag som et samlet fradrag, er det ikke muligt for
skattemyndighederne at afgøre, hvor stor en del befordringsfradraget der skyldes det ekstra fradrag
ved passage af Storebæltsforbindelsen. Derfor er skønnet over provenukonsekvenserne forbundet
med betydelig usikkerhed. Skatteministeriet beregner ikke p.t. adfærdsvirkninger på ændringer i be-
fordringsfradraget.
Kilde: Skatteministeriet
Skatteministeriet beregner ikke p.t. virkninger på arbejdsudbud og
mobilitet ved ændringer i ”det særlige befordringsfradrag”.”
Da befordringsfradragets brofradrag ikke ydes af A/S Storebælt, vil
ændringer heri alt andet lige ikke påvirke tilbagebetalingstiden for
Storebæltsforbindelsen. Derimod vil udgifterne skulle dækkes af
statskassen.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen