Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2022
2022-3698
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 7. juni 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested EL.
Spørgsmål nr. 521:
”Det fremgår af EUU alm. del – bilag 519 på side 10, at ”Et separat
ETS for vej-transport og bygninger forventes med betydelig usikker-
hed i gennemsnit en prisstigning på 1-2 kr. pr. liter benzin eller die-
sel…”
(www.ft.dk/samling/20211/almdel/EUU/bi-lag/519/2577715.pdf)
Vil ministeren redegøre for, hvad denne prisstigning alt andet lige
(dvs. i forhold til eksisterende trafikprognoser) vil betyde for den trafi-
kale udvikling, og hvordan det vil påvirke samfundsøkonomien i vej-
projekterne i Infrastrukturplan 2035?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser:
”Det antages i nedenstående, at prisstigningen bliver en netto-stig-
ning, dvs. ikke modsvares af ændringer i eksisterende afgifter.
Hvis det bliver dyrere at køre i bil, vil det alt andet lige medføre et
fald i trafikarbejdet (kørte km) i bil. Vejdirektoratet vurderer, at en
prisstigning på 1-2 kr. i 2019 (før Corona og med få ikke-fossile kø-
retøjer) ville have medført et fald i trafikarbejdet på ca. 2-4 pct. for
personbiler.
I f.eks. 2035 og 2050, forventes en væsentligt lavere andel fossile
køretøjer. Her forventes et fald i trafikarbejdet på hhv. ca. 1,3 - 2,6
pct. i 2035 og ca. 0,3 – 0,6 pct. i 2050, i forhold til en situation
uden afgiften. Efter 2060, når næsten alle personbiler forventes at
være ikke-fossile, vil betydning være minimal.