Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. november 2021
2021-3284
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (C).
Spørgsmål nr. 51:
Kan ministeren bekræfte at frontgitre på lastbiler er ulovlige for
danske vognmænd at køre med, herunder at få monteret på lastbi-
ler der er indregistreret i Danmark, mens det i Tyskland, Sverige og
Norge er lovligt? Og hvis dette er korrekt, hvad er da ministerens
holdning til, at danske vognmænd mister ordrer i Sverige og
Norge? Og vil ministeren overveje at ændre lovgivningen, så den
danske tungvognsbranche ikke har en unødig konkurrencebe-
grænsning?
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Reglerne om anvendelse af safarigitter til lastbiler fremgår af be-
kendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 med senere ændringer
om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (herefter
detailforskrifter for køretøjer). Hertil hører Færdselsstyrelsens vej-
ledning om syn af køretøjer fra 2019, der er en kommenteret ud-
gave af bekendtgørelsen.
Det er jf. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer, punkt
9.06.005 lovligt at montere safarigitter på danske lastbiler, når git-
teret er udført i eftergiveligt plastmateriale. Ved ordet ”eftergive-
ligt” forstås, at det er muligt alene med håndkraft at deformere,
bøje eller bevæge safarigitteret.
Hvis den EF-typegodkendte lastbil i sjældne tilfælde er udstyret
med et safarigitter, når bilen forlader fabrikken, og gitteret derved
er omfattet af lastbilens helbilsgodkendelse, vil det ovennævnte
krav ikke være gældende i Danmark.