Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2488334_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
26. november 2021
2021-3284
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Flemming Hansen (C).
Spørgsmål nr. 51:
Kan ministeren bekræfte at frontgitre på lastbiler er ulovlige for
danske vognmænd at køre med, herunder at få monteret på lastbi-
ler der er indregistreret i Danmark, mens det i Tyskland, Sverige og
Norge er lovligt? Og hvis dette er korrekt, hvad er da ministerens
holdning til, at danske vognmænd mister ordrer i Sverige og
Norge? Og vil ministeren overveje at ændre lovgivningen, så den
danske tungvognsbranche ikke har en unødig konkurrencebe-
grænsning?
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Reglerne om anvendelse af safarigitter til lastbiler fremgår af be-
kendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 med senere ændringer
om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (herefter
detailforskrifter for køretøjer). Hertil hører Færdselsstyrelsens vej-
ledning om syn af køretøjer fra 2019, der er en kommenteret ud-
gave af bekendtgørelsen.
Det er jf. bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjer, punkt
9.06.005 lovligt at montere safarigitter på danske lastbiler, når git-
teret er udført i eftergiveligt plastmateriale. Ved ordet ”eftergive-
ligt” forstås, at det er muligt alene med håndkraft at deformere,
bøje eller bevæge safarigitteret.
Hvis den EF-typegodkendte lastbil i sjældne tilfælde er udstyret
med et safarigitter, når bilen forlader fabrikken, og gitteret derved
er omfattet af lastbilens helbilsgodkendelse, vil det ovennævnte
krav ikke være gældende i Danmark.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om ministeren kan bekræfte, at frontgitre på lastbiler er ulovlige for danske vognmænd at køre med, til transportministeren
2488334_0002.png
Side 2/3
Det særlige krav til gitteret mht. eftergiveligheden og plastmateri-
ale gælder heller ikke for lastbiler, der er registreret første gang før
den 1. april 2002.
For udstyr som safarigitter gælder også de helt generelle bestem-
melser i detailforskrifter for køretøjer, punkt 9.01.001 (1) om, at
karrosseri skal være således udformet, at skarpe kanter eller udra-
gende dele og lignende ikke medfører unødig fare for andre trafi-
kanter. Det fremgår endvidere af Færdselslovens § 67, at et køretøj
skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan
benyttes uden fare og ulempe for andre.
Statens Vegvesen i Norge og Transportstyrelsen i Sverige har over
for Færdselsstyrelsen oplyst, at alle safarigitre, der monteres på
lastbiler, skal være godkendt i henhold til EF-direktiv nr. 92/114 el-
ler ECE-regulativ nr. 61, der fastsætter normer for udragende dele
på lastbilførerhuse. Gennem minimumskrav til delenes rundings-
radius forbydes skarpe, udragende dele, der ved ulykkestilfælde
kan udsætte personer, som ved lav hastighed kommer i kontakt
med køretøjets yderflade, for risiko eller alvorlige kvæstelser. Der
er i Norge og Sverige ikke et supplerende krav som i Danmark om,
at gitret skal være i eftergiveligt plastmateriale.
Man har hos Statens Vegvesen i Norge og Transportstyrelsen i Sve-
rige ikke kendskab til, at vognmænd eller speditionsfirmaer har
mistet godstransportopgaver, fordi lastbilen ikke var udstyret med
et safarigitter.
Gennem det internationale og europæiske arbejde med at gennem-
føre nye forbedrede krav til lastbilers fronter har lastbilfabrikan-
terne stigende fokus på at udforme de nye lastbilmodeller med en
energiabsorberende forende, så personskadernes omfang og farlig-
hed i forbindelse med en påkørsel derved nedsættes betragteligt.”
Som transportminister arbejder jeg aktivt på at reducere antallet af
dræbte og tilskadekomne i trafikken og forbedre trafiksikkerheden
for alle trafikantgrupper i Danmark. Jeg har et særligt fokus de
bløde trafikanter, og i den forbindelse er det er vigtigt at formind-
ske risikoen for svære personskader ved sammenstød mellem last-
biler og fodgængere samt cyklister.
Jeg har forståelse for, at danske chauffører, der kører rundt i øde
skovområder med dårlig mobildækning i Norge og Sverige, hvor
der er en forhøjet risiko for påkørsel af elge eller andre større dyr,
kan have ønsker om at få fastmonteret frontgitre på deres lastbiler
for at beskytte mod materiel skade.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 51: Spm. om ministeren kan bekræfte, at frontgitre på lastbiler er ulovlige for danske vognmænd at køre med, til transportministeren
2488334_0003.png
Side 3/3
Fastmontering af frontgitre kan dog have den konsekvens, at de vil
mindske de energiabsorberede frontzoner og eftergiveligheden.
Frontgitre vil ved sammenstød skåne lastbilen, og skaden vil såle-
des blive påført bløde trafikanter i stedet for.
De danske regler om frontgitre er således et kompromis, hvor de
gener det kan give vognmændene og chaufførerne, at de kun må
køre med frontgitre i eftergiveligt plast i Danmark, balanceres med
hensynet til de bløde trafikanter.
Endvidere er der ikke noget til hinder for, som reglerne er i dag, at
danske chauffører, der har grænseoverskridende godskørsel på-
monterer et frontgitter, når de forlader Danmark og kører ind i et
land, hvor frontgitter er tilladt.
Idet jeg som transportminister ønsker at forbedre trafiksikkerhe-
den for de bløde trafikanter ser jeg derfor på nuværende tidspunkt
ikke nogen grund til at ændre de danske regler for anvendelse af
frontgitre.
Jeg kan oplyse, at et lignende spørgsmål er besvaret i svar af 17.
maj 2017 (TRU alm. del spørgsmål 408) fra den daværende trans-
port-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht