Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2601741_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2022
2022-3534
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som
. . .. .. ....
Spørgs-
jeg
. . .
besvare.
. .
hermed skal
....
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 506:
Øget brug af el-delebilisme, inkl. ”nabo-til-nabo”-biler, kan både
være med til at reducere brugen af CO2-udledningen fra person-
transporten og reducere den stigende trængsel i byerne. Vil mini-
steren sende en opgørelse over de gennemsnitlige månedlige udgif-
ter ved at have en privatbil sammenlignet med de gennemsnitlige
månedlige udgifter ved i stedet at anvende: 1) En el-delebil fra
f.eks. SHARE NOW, eller 2) En ”nabo-til-nabo”-bil fra f.eks. Go-
More? Beregningerne bedes opgjort på månedsbasis ud fra en an-
tagelse om et gennemsnitligt kørselsomfang pr. måned, og omreg-
net til et gennemsnitligt tidsforbrug på transport i bil pr. måned, og
beregningerne bør omfatte alle udgifter til privatbil som f.eks. låne-
udgifter, afskrivning, forsikring, P-licens, brændstof, afgifter mv. i
forhold til de månedlige gennemsnitlige udgifter. Beregningerne
bedes desuden udføres ud fra forskellige familietyper, så de må-
nedlige udgifter og besparelser for hhv. privatbil over for delebil el-
ler ”nabo-til-nabo”-bil opgøres skematisk for følgende familietyper:
a) Familie med to børn, b) et par og c) en enlig. Ministeren bedes
indhente relevante oplysninger fra øvrige ministerier som f.eks. Fi-
nansministeriet til besvarelse af spørgsmålet.
Svar:
Som en del af infrastrukturplan 2035 er der afsat 100 mio. kr. i
2023 og 2024 til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler. El-
delebiler kan potentielt reducere brugen af emissionsbiler, idet en
privatejet emissionsbil kan substitueres med en el-delebil.
Når man sammenligner omkostningerne ved gennemsnitlig må-
nedlig kørsel for forskellige typer af bilejerskab, skal det bemærkes,
at services så som SHARE NOW og GoMore typisk er rettet mod
brugere, som har et kørselsbehov der ligger under gennemsnits-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil sende en opgørelse over de gennemsnitlige månedlige udgifter ved at have en privatbil sammenlignet med de gennemsnitlige månedlige udgifter ved i stedet at anvende: 1) En el-delebil fra f.eks. SHARE NOW, eller 2) En nabo-til-nabo-bil fra f.eks. GoMore, til transportministeren
2601741_0002.png
Side 2/3
danskeren. Helt overordnet kan det typisk bedre betale sig at er-
statte den private bil med en delebil ved et relativt lavt kørselsbe-
hov, fordi den gennemsnitlige omkostning pr. km. for privatejet bil
stiger, desto mindre man kører.
Det bør ligeledes understreges, at det vanskeligt at sige noget gene-
relt om kørselsudgifter, da de variere meget på tværs af kørselsbe-
hov og type af bil. Følgende bør derfor i højere grad ses som en ek-
sempelberegning, end de omkostninger personer møder i virke-
ligheden.
Følgende beregninger tager udgangspunkt i et gennemsnitligt kør-
selsomfang, og de gennemsnitlige kørselsomkostninger. Omkost-
ninger til P-licenser er ikke medregnet, da over 70 pct. af bilejere
har primær parkering på egen grund.
1
En gennemsnitlig familie med to børn har udgifter for ca. 4.133 kr.
om måneden til kørsel, hvis de selv ejer bilen,
jf. tabel 1.
De bruger
i gennemsnit 1.734 minutter om måneden på kørsel i bilen.
Benyttes i stedet en el-delebil (SHARE NOW) med minutleje med
abonnement, vil det koste 3.969 kr. at køre. Det er en smule min-
dre end ved privat eje af bil. Ved minutleje med abonnement kan
man dog kun køre i København, da bilen kun kan afleveres der, og
det antages at bilen ”afleveres” så snart den er parkeret. Lejes bilen
i stedet for en måned, er prisen 9.795 kr. Dermed vil man være
enebruger af bilen hele måneden.
Tabel 1: Månedlige omkostninger ved forskelligt typer delebils-
ordninger
Familie med to børn
Par
Single
Gns. månedlige kørsel
(km)
1
Gns. månedlig tidsfor-
brug (minutter)
1.574
1.215
890
1.734
1.323
979
Privat bil – omk. (kr.)
2
4.133
3.191
2.338
Notat til Transportministeriet Vedr. Bilejerskab og -brug, belyst gen-
nem TU-data (2020), tabel 10.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 506: Spm. om ministeren vil sende en opgørelse over de gennemsnitlige månedlige udgifter ved at have en privatbil sammenlignet med de gennemsnitlige månedlige udgifter ved i stedet at anvende: 1) En el-delebil fra f.eks. SHARE NOW, eller 2) En nabo-til-nabo-bil fra f.eks. GoMore, til transportministeren
2601741_0003.png
Side 3/3
Share Now, minutpris,
abonnement 50 pct. –
omk. (kr.)
3
Share Now, månedlig leje
– omk. (kr.)
Nabo-til-Nabo, GoMore,
omk. (kr.)
4
5.176
4.884
4.619
9.795
9.795
9.795
3.969
3.147
2.458
M
Anm.: Priser opgjort i 2022 priser.
Note 1: Gennemsnitligt månedlige kørsels er fundet via transportvaneundersøgelsen. Det er antaget,
at par og familier med to børn kun ejer en enkelt bil – ved flere biler vil den gennemsnitlige måned-
lige kørsel være større end opgjort i tabellen.
Note 2: Omkostninger ved privat eje er udregnet på bagrund af vægtet gennemsnitlige kørselsom-
kostninger fra el-, diesel- og benzinbiler fra de Transportøkonomiske Enhedspriser.
Note 3: Share-Now omkostninger er beregnet med en standard minut-leje på 4 kr. og en abonne-
mentspris på 500 kr. der reducere minutprisen med 50 pct. Her kan brugeren kun aflevere bilen i
København.
Note 4: GoMore omkostningerne er udregnet ved en månedsleje fra 1. -30. nov. 2022 ved at vælge
den billigste fossil drevne bil i København, som var tilgængelig den 10. juni 2022, samt omkostnin-
gerne til brændsel.
Kilde: Transportministeriet.
Hvis man i stedet bruger en nabo-til-nabo bil (GoMore), koster det
5.176 kr. om måneden for en familie med to børn. Det er 25 pct. dy-
rere end privat bil. Det er også muligt at leje en GoMore bil på
timebasis, men i dette tilfælde vil det være upraktisk, da bilen skal
returneres til ejer ved slutningen på lejeperioden. I praksis vil man
formentligt leje en GoMore bil til specifikke gøremål og sjældent en
måned af gangen. Det skal bemærkes, at prisen på billeje på Go-
More variere meget på biltype og periode, og det er derfor svært at
sige noget generelt om omkostningerne.
På trods af at ovenstående viser, at en dele el-bil i særlige tilfælde
kan være den billigste løsning med et gennemsnitligt kørselsbehov,
så vil praktiske hensyn formentligt gøre det mindre attraktivt, da
man ikke vil være sikker på at have bilen til rådighed efter et mid-
lertidigt stop, og man kun kan køre i Københavns Kommune. Hvis
man derimod sporadisk har brug for en bil, kan det være en både
relativt billig og bekvem mulighed, at gøre brug af en delebil eller
nabo-til-nabo bil i stedet for at eje egen bil.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen