Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. juni 2022
2022-3534
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som
. . .. .. ....
Spørgs-
jeg
. . .
besvare.
. .
hermed skal
....
.
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
Spørgsmål nr. 506:
Øget brug af el-delebilisme, inkl. ”nabo-til-nabo”-biler, kan både
være med til at reducere brugen af CO2-udledningen fra person-
transporten og reducere den stigende trængsel i byerne. Vil mini-
steren sende en opgørelse over de gennemsnitlige månedlige udgif-
ter ved at have en privatbil sammenlignet med de gennemsnitlige
månedlige udgifter ved i stedet at anvende: 1) En el-delebil fra
f.eks. SHARE NOW, eller 2) En ”nabo-til-nabo”-bil fra f.eks. Go-
More? Beregningerne bedes opgjort på månedsbasis ud fra en an-
tagelse om et gennemsnitligt kørselsomfang pr. måned, og omreg-
net til et gennemsnitligt tidsforbrug på transport i bil pr. måned, og
beregningerne bør omfatte alle udgifter til privatbil som f.eks. låne-
udgifter, afskrivning, forsikring, P-licens, brændstof, afgifter mv. i
forhold til de månedlige gennemsnitlige udgifter. Beregningerne
bedes desuden udføres ud fra forskellige familietyper, så de må-
nedlige udgifter og besparelser for hhv. privatbil over for delebil el-
ler ”nabo-til-nabo”-bil opgøres skematisk for følgende familietyper:
a) Familie med to børn, b) et par og c) en enlig. Ministeren bedes
indhente relevante oplysninger fra øvrige ministerier som f.eks. Fi-
nansministeriet til besvarelse af spørgsmålet.
Svar:
Som en del af infrastrukturplan 2035 er der afsat 100 mio. kr. i
2023 og 2024 til at understøtte øget anvendelse af el-delebiler. El-
delebiler kan potentielt reducere brugen af emissionsbiler, idet en
privatejet emissionsbil kan substitueres med en el-delebil.
Når man sammenligner omkostningerne ved gennemsnitlig må-
nedlig kørsel for forskellige typer af bilejerskab, skal det bemærkes,
at services så som SHARE NOW og GoMore typisk er rettet mod
brugere, som har et kørselsbehov der ligger under gennemsnits-