Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2593747_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
14. juni 2022
2022-3380
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 503:
Vil ministeren oplyse, hvor mange brinttankstationer regeringen
vurderer, der er brug for i Danmark, og hvor mange penge der for-
ventes at gå til at finansiere opsætning af brinttankstationerne af
midlerne afsat i aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra
december 2020? Som kontekst henvises til materiale fra Brint-
branchen om vedtagelsen af EU-direktiv for alternativ drivmiddel-
infrastruktur (TRU alm. del – bilag 284)
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at der med vejtransportaftalen af
den 4. december 2020 blev afsat en pulje til grøn transport, som er
udmøntet til grøn omstilling af indenrigsfærger.
Derudover kan oplyse, at der med Infrastrukturplan 2035 af den
28. juni 2021 blev afsat en ramme på 275 mio. kr. til udrulning af
drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport.
Det følger af Infrastrukturplan 2035, at der inden udgangen af
2022 skal udarbejdes en strategi for alternativ drivmiddelinfra-
struktur til transport, som skal medvirke til at understøtte de inve-
steringsbeslutninger, som giver de bedste samfundsøkonomiske af-
kast på længere sigt, og som bl.a. skal belyse, hvilke overordnede
rammebetingelser, staten bør sætte for udrulningen.
Behovet for brinttankinfrastruktur til tunge køretøjer i Danmark
indgår som et af de elementer, strategien skal belyse nærmere.
Derudover kan jeg oplyse, at udmøntningen af den afsatte ramme i
Infrastrukturplan 2035 på 275 mio. kr. vil blive fastlagt i samar-
bejde med med aftaleparterne bag Infrastrukturplan 2035 med af-
sæt i den kommende strategi.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 503: Spm. om, hvor mange brinttankstationer regeringen vurderer, der er brug for i Danmark, og hvor mange penge der forventes at gå til at finansiere opsætning af brinttankstationer af midlerne afsat i aftalen om grøn omstilling af vejtransporten fra december 2020, til transportministeren
2593747_0002.png
Side 2/2
Endelig kan jeg oplyse, at EU’s kommende forordning om infra-
struktur for alternative brændstoffer (AFIR) forventes at omfatte
krav om udrulning af offentligt tilgængelig brinttankinfrastruktur
til vejtransport i EU’s medlemsstater.
Det forventes, at der i efteråret 2022 indledes forhandlinger med
Europa-Parlamentet med henblik på vedtagelse af en endelig for-
ordning.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen