Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2595402_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2022
2022-3378
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 501:
Vil ministeren beregne omkostninger ved at gøre al offentlig trans-
port for alle passagerer gratis i hhv. en uge, to uger, tre uger, en
måned og to måneder? Og vil ministeren herefter rapportere føl-
gende: a) Hvilken effekt vil gratis offentlig transport for alle passa-
gerer i hhv. en uge, to uger, tre uger, en måned og to måneder have
for graden af ulighed målt ved ginikoefficienten?, b) Hvilken CO2e-
effekt vil gratis offentlig transport for alle passagerer i hhv. en uge,
to uger, tre uger, en måned og to måneder have målt i tons CO2e?,
c) Forventet antal personer, som vil overgå fra egen bil til offentlig
transport hvis offentlig transport for alle passagerer bliver gratis i
hhv. en uge, to uger, tre uger, en måned og to måneder?, og d) For-
ventet antal personer som vil overgå fra cykel til offentlig transport
ved at gøre al offentlig transport for alle passagerer gratis i hhv. en
uge, to uger, tre uger, en måned og to måneder?
Svar:
Følgende resultater er baseret på DTU’s rapport ”Effekter af gratis
kollektiv transport”. Rapporten redegør for årlige effekter af gratis
kollektiv transport, som nedenfor anvendes til at approksimere ef-
fekten for de ønskede periodelængder. Det skal bemærkes, at der
er tale om en simpel approksimation, og at resultaterne derfor er
behæftet med stor usikkerhed.
De statsfinansielle konsekvenser vurderes til at være en udgift på
180 mio. kr. om ugen, som primært skyldes tabt billetindtægt,
jf.
tabel 1.
Bemærk, at det ikke er medregnet, hvis kapaciteten i den
kollektive transport skal udvides kortvarigt for at modsvare den
ekstra efterspørgsel.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil beregne omkostninger ved at gøre al offentlig transport for alle passagerer gratis i hhv. en uge, to uger, tre uger, en måned og to måneder, til transportministeren
2595402_0002.png
Side 2/3
Overflytningen af personkilometer fra biler ved en uge er godt 84
mio. km. Overflytningen fra cykel er 13 mio. km. Dette svarer dog
til, at man reducerer tilbagelagte personkilometer med cykel med
21,2 pct. mens at man kun reducerer tilbagelagte personkilometer
med bil med 7,3 pct.
Tabel 1: Effekter af gratis kollektiv transport i forskellige perio-
delænder
En uge
To uger
Tre uger
En måned
To måneder
Effekt/Peri-
ode længde
Statsfinan-
sielle omkost-
ninger (mio.
kr. )*
-180,8
-361,5
-542,3
-723,1
-1.446,2
CO
2
(mio.
tons)
-0,006
-0,012
-0,017
-0,023
-0,046
Cykel-> kol-
lektiv (mio.
person km)
-13
-27
-40
-53
-107
Bil -> Kollek-
tiv (mio. per-
son km)
-84
-168
-252
-336
-672
m
Anm.: Effekterne er udregnet for år 2020. Monetær beløb er målt i 2019 priser. * Udgifter til køb af
nyt materiel til at dække efterspørgsel er ikke medregnet.
Kilde: DTU og Transportministeriet.
Effekterne på ulighed målt ved Gini-koefficienten vil blive besvaret
i sammenhæng med svaret på Transportudvalgsspørgsmål 500,
som forventes at kunne foreligge sidst i august 2022.
Der er dog en række forbehold i forbindelse med de ovenstående
resultater. Resultaterne baseres på modelkørsler foretaget i den
Grønne Mobilitets Model (GMM, tidligere Landstrafikmodellen).
GMM udregner mellemlangsigtede konsekvenser ved at f.eks.
sænke prisen på den kollektive trafik. Derfor er GMM ikke velegnet
til, at beregne effekter af tiltag, som kun er indført i en kort peri-
ode, hvor brugerne ikke når at omstille deres adfærd fuldt ud.
Dertil antager GMM, at der er uendelig kapacitet i den kollektive
transport. Den trængsel, der vil opstå nogle steder, vil gøre den
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 501: Spm. om ministeren vil beregne omkostninger ved at gøre al offentlig transport for alle passagerer gratis i hhv. en uge, to uger, tre uger, en måned og to måneder, til transportministeren
2595402_0003.png
Side 3/3
kollektive transport mindre attraktiv end GMM beregner, ligesom
der i de statsfinansielle omkostninger ikke medregnet udgifter til
eventuelle udvidelser af kapaciteten. Effekterne på persontrans-
portarbejde, fx skifte fra bil/cykel til kollektiv transport, vurderes
derfor at være overestimeret.
Desuden bør det noteres, at GMM ikke er bygget til at håndtere
store ændringer, og derfor vil resultaterne for sådanne beregninger
være forbundet med betydelig usikkerhed. At gøre kollektiv trans-
port gratis i en periode må anses for at være en stor ændring.
Det skal også bemærke at effekterne vil variere henover året. Fx vil
effekten af gratis kollektiv transport i en uge i sommerferien sand-
synligvis afvige markant fra en uge i november.
Endeligt tager resultaterne ikke hensyn til de aktuelle forhold i den
kollektive transport, som bl.a. er blevet påvirket af covid-19 samt
de aktuelle pristinger på brændstof.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen