Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. september 2022
2022-3378
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 500:
Vil ministeren beregne årlige og varige omkostninger ved at sænke
billetprisen for alle passagerer på al offentlig transport med hhv. 10
pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct.? Og vil ministeren herefter rappor-
tere følgende: a) Hvilken effekt en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sæn-
kelse af billetpriser vil have for graden af ulighed målt ved ginikoef-
ficienten?, b) Hvilken CO2-effekt en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sæn-
kelse af billetpriser vil have på årlig basis?, c) Forventet antal af
personer som vil overgå fra egen bil til offentlig transport ved en
hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sænkelse af billetpriser på al offentlig
transport? Og d) Forventet antal personer som vil overgå fra cykel
til offentlig transport ved en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sænkelse af
billetpriser på al offentlig transport?
Svar:
Effekten af at sænke taksten i den kollektive transport med hhv. 10,
20, 30 og 40 pct. er udregnet af Trafikstyrelsen på baggrund af
priselasticiteter fra den Grønne Mobilitetsmodel (tidligere Lands-
trafikmodellen). Der regnet på hhv. en lav (0,35) og høj priselasti-
citet (0,75). Effekterne er opgjort ved en fuld indfasning, som ty-
pisk vil være fire til seks år efter takstnedsættelsen. Effekterne er
udregnet med udgangspunkt i de gennemsnitlige enhedspriser for
årene 2022-2030. Effekterne kan derfor fortolkes som en gennem-
snitlig effekt efter fuld indfasning. CO
2
-reduktionen er dog speci-
fikt udregnet for 2030. Det skal bemærkes at nedenstående estima-
ter er behæftet med en betydelig usikkerhed.
En takstnedsættelse på 10 pct. vil øge omkostninger for staten med
mellem 320 og 580 mio. kr. om året,
jf. tabel 1.
De øgede omkost-
ninger sker på grund af et tab i billetindtægter, tab i bilafgifter og et
tilbageløb fra øget køb af andre varer. Langt størstedelen af de
øgede omkostninger skyldes faldet i billetindtægter. Der er ikke