Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2624883_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. september 2022
2022-3378
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 500:
Vil ministeren beregne årlige og varige omkostninger ved at sænke
billetprisen for alle passagerer på al offentlig transport med hhv. 10
pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct.? Og vil ministeren herefter rappor-
tere følgende: a) Hvilken effekt en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sæn-
kelse af billetpriser vil have for graden af ulighed målt ved ginikoef-
ficienten?, b) Hvilken CO2-effekt en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sæn-
kelse af billetpriser vil have på årlig basis?, c) Forventet antal af
personer som vil overgå fra egen bil til offentlig transport ved en
hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sænkelse af billetpriser på al offentlig
transport? Og d) Forventet antal personer som vil overgå fra cykel
til offentlig transport ved en hhv. 10, 20, 30 og 40 pct. sænkelse af
billetpriser på al offentlig transport?
Svar:
Effekten af at sænke taksten i den kollektive transport med hhv. 10,
20, 30 og 40 pct. er udregnet af Trafikstyrelsen på baggrund af
priselasticiteter fra den Grønne Mobilitetsmodel (tidligere Lands-
trafikmodellen). Der regnet på hhv. en lav (0,35) og høj priselasti-
citet (0,75). Effekterne er opgjort ved en fuld indfasning, som ty-
pisk vil være fire til seks år efter takstnedsættelsen. Effekterne er
udregnet med udgangspunkt i de gennemsnitlige enhedspriser for
årene 2022-2030. Effekterne kan derfor fortolkes som en gennem-
snitlig effekt efter fuld indfasning. CO
2
-reduktionen er dog speci-
fikt udregnet for 2030. Det skal bemærkes at nedenstående estima-
ter er behæftet med en betydelig usikkerhed.
En takstnedsættelse på 10 pct. vil øge omkostninger for staten med
mellem 320 og 580 mio. kr. om året,
jf. tabel 1.
De øgede omkost-
ninger sker på grund af et tab i billetindtægter, tab i bilafgifter og et
tilbageløb fra øget køb af andre varer. Langt størstedelen af de
øgede omkostninger skyldes faldet i billetindtægter. Der er ikke
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil beregne årlige og varige omkostninger ved at sænke billetprisen for alle passagerer på al offentlig transport med hhv. 10 pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct., til transportministeren
2624883_0002.png
Side 2/4
medregnet negative sundhedseffekter fra mindre transport på cy-
kel eller positive sundhedseffekter fra mindre luftforurening. I be-
regningen er det antaget, at der ikke vil opstå kapacitetsudfordrin-
ger ved en øget efterspørgsel. Eventuelle udgifter til køb af ekstra
tog og busser er derfor ikke medregnet.
Effekten af at sænke taksterne i den kollektive trafik med 10 pct. er
en årlig CO2-reduktion på mellem 3.200-6.900 ton i 2030. Sænkes
taksten i stedet med 40 pct. forventes en reduktion på mellem
12.800-27.500 ton årligt. CO2-reduktionen opnås ved at de rej-
sende flytter fra biler over i den kollektiv trafik. Da der forventes at
komme en stadig større andel elbiler på vejene, vil effekten blive
mindre i årene efter 2030. Omvendt vil effekten ved fuld indfas-
ning også være højere før 2030 end angivet i tabellen.
Når det bliver billigere at køre i tog eller bus, bliver det mindre at-
traktivt at bruge bil eller cykel. Ved en 10 pct. reduktion forventes
mellem 6.200 og 13.300 daglige ture med cykel at bliver overflyttet
til den kollektiv transport. Ligeledes forventes mellem 6.000-
12.800 daglige bilture at blive overflyttet.
Tabel 1: Effekten at reducere taksten i den kollektive trafik
Nettoom-
kostninger
Årlig CO
2
-re-
Overflytning fra Overflytning fra
bil (antal ture cykel (antal ture
pr. hverdags-
døgn)
pr. hverdags-
døgn)
for staten duktion i 2030
(mio. kr. pr.
år)
Taksnedsæt-
telse: 10 pct.
Taksnedsæt-
telse: 20 pct.
Taksnedsæt-
telse: 30 pct.
1
Taksnedsæt-
telse: 40 pct.
320-580
3.200-6.900
(ton CO
2
)
6.200-13.300
6.000-12.800
760-1.200
6.400-13.700
12.400-26.600
11.900-25.500
1.320-1.900
9.600-20.600*
18.600-39.900
17.900-38.200
2.000-2.640
12.800-27.500
24.800-53.200
23.800-51.100
M
Anm.: Tallene viser et spænd mellem de to priselasticiteter. Tabellen er udfyldt ved at have den lave-
ste effekt til venstre. Den laveste effekt kommer ikke nødvendigvis fra den lave priselasticitet. For
En takstnedsættelse på 30 pct. er tidligere blevet undersøgt af In-
centive i rapporten ”Effekter af en takstnedsættelse på 30 pct. i den
kollektive trafik”. Har findes en priselasticitet på 0,64. Incentives re-
sultater afviger fra resultaterne i ovenstående tabel. Dette kan skyldes
ændringer i beregningsforudsætninger, og at Incentive har kørt en
GMM-beregning og ikke benyttet sig af punktelasticiteter, som det er
gjort her.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil beregne årlige og varige omkostninger ved at sænke billetprisen for alle passagerer på al offentlig transport med hhv. 10 pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct., til transportministeren
2624883_0003.png
Side 3/4
eksempel vil udgifterne til staten være højere ved den lave priselasticitet, mens CO2-reduktionen vil
være lavere.
Kilde: Trafikstyrelsen.
Bemærk at priselasticiteter baseret på GMM-beregninger generelt
vurderes til at være i den høje ende. Generelt har pendlere en lav
priselasticitet, mens fritidsrejsende har en høj. Dermed er de lange
rejser generelt mere prissensitive end de korte.
Det har ikke været muligt at vurdere, hvordan takstnedsættelser i
den kollektive trafik vil påvirke den økonomiske ulighed eller Gini-
koefficienten. I stedet er det opgjort, hvor store udgifter til kollek-
tiv transport forskellige indkomstgrupper har.
Forbruget af kollektiv transport er stigende med indkomsten,
jf. ta-
bel 2.
Omvendt er andelen af det samlede forbrug brugt på kollek-
tiv transport faldende med indkomsten. Hustande med en årlig
samlet indkomst under 250.000 kr. bruger 0,7 pct. af deres sam-
lede forbrug på kollektiv transport, hvilket er den højeste andel på
tværs af indkomstgrupperne.
Tabel 2: Forbrug på kollektiv transport fordelt på indkomst
Husstandens sam-
lede årlige brutto-
indkomst*
Under 250.00 kr.
250.000-449.999
kr.
450.00-699.999
kr.
700.000-999.999
kr.
1.000.000 kr. eller
mere
I alt
5.775
1.611 kr.
0,5 pct.
1.840
1.938 kr.
0,4 pct.
1.127
1.775 kr.
0,5 pct.
1.134
1.595 kr.
0,6 pct.
506
1.168
Antal personer i
gruppen (1.000)
Årligt forbrug på
kollektiv trans-
port
1.162 kr.
1.149 kr.
0,7 pct.
0,5 pct.
Kollektiv transports an-
del af samlet forbrug
M
Anm.: Tabellen viser en hustands gennemsnitlige forbrug på kollektiv transport. Beløbet er en sum
af følgende fire forbrugerkomponenter: Personbefordring med tog, personbefordring med metro,
personbefordring med bus og kombineret personbefordring.
* Hustandens samlede årlige indkomst er defineret som bruttoindkomsten + kapitaloverførelser til
hustanden.
Kilde: Forbrugerundersøgelsen.
Ved en sænkelse af billetpriserne vil hustande med lav indkomst
således opnå en større besparelse relativt til deres indkomst end
husstande med højere indkomster.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 500: Spm. om ministeren vil beregne årlige og varige omkostninger ved at sænke billetprisen for alle passagerer på al offentlig transport med hhv. 10 pct., 20 pct., 30 pct. og 40 pct., til transportministeren
2624883_0004.png
Side 4/4
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen