Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2474430_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. november 2021
2021-3262
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 50:
Hvad kan ministeren oplyse om baggrunden for Banedanmarks
pressemeddelelse ”Opdatering af signalsystemet betyder ændrede
rejsetider i dele af Jylland” udsendt den 31. oktober 2021? Og vil
ministeren redegøre for, hvorledes denne utilfredsstillende situa-
tion vil komme til at påvirke passagerne i form af uregelmæssig
togdrift, togbusser m.v.?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser føl-
gende:
”Banedanmark har som led i Signalprogrammets udrulning i Vest-
danmark foretaget en opgradering af softwaren til den såkaldte
version DK 2.1 om morgenen den 1. november 2021.
Opgraderingen er sket på følgende strækninger i Vestdanmark:
Frederikshavn – (Lindholm) (Early Deployment Line)
(Langå) – Struer – (Holstebro) (Roll Out 5)
(Struer) – Thisted (Roll Out 8)
Softwareopgraderingen sker som led i ERTMS-udrulningen og skal
bl.a. føre til bedre punktlighed ved at løse nogle af de defekter, der
er fundet under drift på Early Deployment Line samt Roll Out 5 og
8. Desuden vil opgraderingen medvirke til at forbedre ydeevnen
ved at tilbyde mere fleksibilitet til ruteføring af togene.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 50: Spm. om, hvad ministeren kan oplyse om baggrunden for Banedanmarks pressemeddelelse Opdatering af signalsystemet betyder ændrede rejsetider i dele af Jylland udsendt den 31. oktober 2021, til transportministeren
2474430_0002.png
Side 2/2
Ibrugtagning af softwareopgraderingen skulle være sket natten
mellem lørdag og søndag (30.-31. oktober 2021), men blev udskudt
til natten mellem søndag og mandag.
Systemet var teknisk klar natten mellem lørdag og søndag, men le-
verandøren, Thales-Strukton, havde problemer med at aflevere do-
kumentation for de tests, der var blevet udført i weekenden under
selve migreringen lørdag nat i forbindelse med softwareopgrade-
ringen.
Det er på baggrund af dokumentationen for disse tests, at Ba-
nedanmark vurderer, om det er sikkert og forsvarligt at sætte sy-
stemet i drift. Da leverandøren ikke var i stand til at levere disse,
kunne systemet ikke ibrugtages som planlagt. Banedanmark mod-
tog testdokumentationen i tilfredsstillende kvalitet sent søndag af-
ten, og tog derefter systemet i brug natten til mandag klokken
01.15.
Forsinkelsen medførte beklageligvis, at alle tog på ovennævnte
strækninger var aflyst hele søndag d. 31. oktober. Alle tog skulle nu
køre planmæssigt.
Banedanmark har på baggrund af forsinkelsen indskærpet over for
leverandøren, at Banedanmark er særdeles utilfredse med forløbet.
Banedanmark har ligeledes afkrævet flere konkrete aktioner fra le-
verandøren for at sikre, at en lignende situation ikke sker igen ved
fremtidige ibrugtagninger.
Det er således forventningen, at situationen ikke vil gentage sig i
fremtiden.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht