Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2577077_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål T og U
Tale til samråd den 12. maj 2022 om Lynette-
holm.
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål T
stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG) den 26.
april 2022 og samrådsspørgsmål U stillet efter ønske
fra Torsten Gejl (ALT) d. 28. april 2022.
Samrådsspørgsmål T
Hvordan forholder ministrene sig til kritikken af det
manglende og tilsyneladende fejlagtige videnskabe-
lige grundlag for miljøkonsekvensvurderingerne af
Lynetteholmen som anført af flere eksperter i artik-
len ”Miljøvurdering af Lynetteholm bygger på 40 år
gammel forskningsartikel” fra dr.dk den 26. april
2022 (www.dr.dk/nyhe-der/regionale/hovedstads-
omraadet/lynetteholm-40-aar-gammel-amerikansk-
artikel-ud-goer-omfattende)? Og hvad agter mini-
strene at gøre for at sikre, at det videre arbejde om-
kring etableringen af Lynetteholmen beror på den
nyeste forskning og retvisende undersøgelser?
Samrådsspørgsmål U
Mener ministrene stadig, at det beslutningsgrundlag,
som lå til grund for vedtagelsen af lov om anlæg af
Lynetteholm (L 220, samling 2020/2021), var og sta-
dig er et fyldestgørende grundlag for et af Danmarks-
historiens største byggeprojekter, og at Folketinget
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0002.png
TALEPAPIR
har fået alle relevante oplysninger baseret på saglig,
redelig og retvisende dokumentation, hvad angår
klima, miljø, økonomiske konsekvenser og internati-
onale forpligtelser?
[Transportministeren indleder med sin tale og giver
efterfølgende miljøministeren ordet]
Svar
Tak for ordet og indledningen af transportministeren
og tak for spørgsmålene.
Det er jo ikke så lang tid siden, vi sad her sidst, til et
andet samråd om Lynetteholmen, men i dag handler
det altså om miljøvurderingen af Lynetteholmen og
det beslutningsgrundlag, som lå til grund for Folke-
tingets vedtagelse af anlægsloven for Lynetteholmen.
Til besvarelse af
samrådsspørgsmål T
om miljøvur-
deringerne i forbindelse med Lynetteholmen, har
transportministeren besvaret det konkret i forhold til
Lynetteholmen, eftersom Lynetteholmen – som I ved
- henhører under Transportministeriet. Dette følger
af anlægsloven for Lynetteholmen. Jeg kan bidrage i
forhold til at oplyse om de generelle regler for miljø-
vurdering og Miljøstyrelsens rolle i processen, da de
har været berørt myndighed og bidraget med faglig
bistand. Det vil jeg komme tilbage til.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0003.png
TALEPAPIR
I forhold til de generelle regler om miljøvurdering, så
er det sådan, at det følger en række krav ift. VVM-di-
rektivet i forhold til det overordnede indhold af rap-
porterne og processen for dem. Det gælder uanset,
om projekterne godkendes administrativt eller som
en anlægslov. Helt grundlæggende indebærer proces-
sen, at der skal foretages en selvstændig vurdering af
projektets sandsynlige væsentlige indvirkninger på
miljøet. Denne selvstændige vurdering danner
grundlag for beslutningen om tilladelse og de rele-
vante vilkår.
Formålet med miljøvurderingen er således at skabe
klarhed over alle sandsynlige væsentlige indvirknin-
ger. På den baggrund kan den kompetente myndig-
hed foretage sin vurdering på et oplyst grundlag, og
træffe sin afgørelse om, hvorvidt der skal meddeles
tilladelse til projektet eller ej.
For at sikre, at de antagelser om indvirkningerne,
som er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten, holder
stik, udarbejdes der overvågningsprogrammer. Hvis
nødvendigt, kan den kompetente myndighed fore-
tage ændringer i projektet efterfølgende for at sikre,
at indvirkningerne ikke bliver større end først anta-
get.
I forhold til reglerne om anvendelse af oplysninger og
det videnskabelige grundlag, så fremgår det af VVM-
direktivet, at oplysningerne i miljøkonsekvensrap-
port skal være tidssvarende og retvisende.
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0004.png
TALEPAPIR
Det udelukker ikke i sig selv anvendelsen af ældre
studier, som kan anvendes til at beregne eller model-
lere de forventede indvirkninger på miljøet, så længe
de er tidssvarende og retvisende.
Det er bygherrens og den kompetente myndigheds
ansvar at vurdere, om dette er tilfældet – det vil sige
i forhold til Lynetteholmen, er det Trafikstyrelsens
ansvar.
Når der er tale om en administrativ afgørelse skal
miljøministeren – som led i Espoo-processen - orien-
teres
snarest muligt,
og projektet kan ikke godken-
des,
før miljøministeren giver sit samtykke hertil.
Denne kompetence er i praksis delegeret til Miljøsty-
relsen. Krav om samtykke gælder dog ikke ved an-
lægslove, hvilket følger af miljøvurderingsloven. Og
der er derfor ikke krav om miljøministerens sam-
tykke i forhold til Lynetteholmen.
Og nu til Miljøstyrelsens rolle i forbindelse med mil-
jøkonsekvensrapporterne. Som jeg tidligere har op-
lyst, og som det også fremgår af den ”sammenfat-
tende redegørelse af miljøvurderingen for Lynette-
holmen”, så har Miljøstyrelsen givet faglig bistand til
miljøvurderingsrapporterne i forhold til klapning og
nyttiggørelse af jord. Derudover har styrelsen som
berørt myndighed sendt høringssvar til miljøkonse-
kvensrapporterne. I den forbindelse har styrelsen
også løbende vejledt i forhold til beskrivelser og vur-
deringer af projektets konsekvenser i det omfang,
styrelsen er blevet spurgt.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0005.png
TALEPAPIR
Jeg vil gerne uddybe lidt, hvad det betyder. Når Mil-
jøstyrelsen har ageret som berørt myndighed, vil det
sige, at de har afgivet høringssvar til miljøkonse-
kvensrapporterne. Høringssvarene har typisk haft
karakter af faglige og tekniske bemærkninger og
spørgsmål, som Miljøstyrelsen har stillet for at bi-
drage til, at potentielle indvirkninger på miljøet var
tilstrækkelig belyst.
På linje med sædvanlig praksis har Miljøstyrelsen
desuden på forespørgsel også vejledt på møder, når
der var tvivl om forståelsen af styrelsens bemærknin-
ger hos Trafikstyrelsen eller By og Havn. Der er i
denne sammenhæng vejledt med udgangspunkt i de
regler, der henhører under Miljøministeriet.
Derudover har Miljøstyrelsen som nævnt givet faglig
bistand specifikt i forhold til klapning og nyttiggø-
relse af jord. Den faglige bistand har bestået i at vej-
lede om gældende regler og kommentere en række
versioner af udkast til miljøkonsekvensrapporter i
forhold til, om projektets miljøpåvirkninger var fyl-
destgørende beskrevet og vurderet, faglig kommente-
ring af høringssvar som Trafikstyrelsen har modtaget
fra andre parter og endelig har styrelsen udarbejdet
forslag til formulering af vilkår. Dette har de gjort
med udgangspunkt i styrelsens almindelige praksis.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0006.png
TALEPAPIR
Miljøstyrelsen står selvfølgelig ved sine høringssvar
og den faglige vejledning, der er givet, men Miljøsty-
relsen har ikke godkendt det endelige indhold af rap-
porterne, ligesom styrelsen ikke har efterprøvet refe-
rencer og udregninger. Det er Trafikstyrelsens op-
gave som ansvarlig myndighed at godkende rappor-
terne, hvilket er den helt almindelige rollefordeling i
store projekter, som gennemføres ved anlægslove.
I forhold til den konkrete supplerende miljørapport,
hvor studiet fra USA er nævnt, kan jeg oplyse, at Mil-
jøstyrelsen ikke i forbindelse med sine høringssvar
har forholdt sig til det specifikke studie eller anven-
delsen af det. At Miljøstyrelsen ikke har forholdt sig
til en konkret reference, er ikke i sig selv et udtryk for
en accept af referencens relevans, men er derimod en
prioritering af, hvilke forhold i det pågældende VVM-
dokument, styrelsen har fundet det væsentligst at
kommentere på. Det er heller ikke et studie, som Mil-
jøstyrelsen har haft forudgående kendskab til.
Det er også almindeligt, at man som berørt myndig-
hed giver fokuserede bemærkninger, og ikke gen-
nemgår og forholder sig til alle udsagn, kilder og no-
ter.
I forhold til
samrådsspørgsmål U,
som handler om,
hvorvidt beslutningen om vedtagelsen af Lynettehol-
men er truffet på et tilstrækkeligt grundlag, så vil jeg
henvise til Transportministeriet, som anlægsloven
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 490: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 12/5-22 om kritikken af miljøkonsekvensvurderingen af og beslutningsgrundlaget for Lynetteholm, til miljøministeren
2577077_0007.png
TALEPAPIR
henhører under, men jeg er enig med transportmini-
steren i, at brevet fra den svenske minister burde
have været oversendt.
Jeg kan forstå, at der har været møde i forligskredsen
tidligere i dag, hvor der har været lejlighed til at gå i
dybden med grundlaget for Lynetteholm og de frem-
tidige muligheder.
Jeg lægger også selv vægt på et godt samarbejde med
Folketinget. Jeg er derfor glad for, at vi netop har ta-
get fat på at drøfte havplanen og havstrategiens ind-
satsprogram politisk. Her indgår en lang række tiltag,
der tager sigte på at skabe god miljøtilstand i vores
havmiljø, herunder stramninger, som skal laves på de
generelle regler på klapningsområde, så hensynet til
natur- og miljø øges.
Tak for ordet.
7