Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2504153_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. december 2021
2021-3222
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 49:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/10-21 fra Verner
Madsen om vægtgrænser for mindre lastbiler og kørekort, jf. TRU
alm. del – bilag 33?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der er den ad-
ministrerende myndighed for regler om kørekort og det køretøjs-
tekniske område. Færdselsstyrelsen oplyser følgende, som jeg kan
henholde mig til:
”Færdselsstyrelsen skal bemærke, at spørgsmålet både relaterer sig
til maksimale vægtgrænser inden for køretøjstyper og i forhold til
selve kørekortkategorierne.
Kørekortkategorierne, herunder grænserne for tilladt totalvægt,
findes i EU’s kørekortdirektiv. Disse regler har Danmark imple-
menteret i kørekortbekendtgørelsen
1
. På nuværende tidspunkt er
der for almindelig personbil og varebil (kategori B) en tilladt total-
vægt på ikke over 3.500 kg. Dog kan en bil indrettet til transport af
gods, og som bruger alternative brændstoffer med en tilladt total-
vægt på over 3.500 kg, men ikke over 4.250 kg, føres på et kørekort
til kategori B i Danmark. Overstiger bilens tilladte totalvægt 3.500
kg, må overskridelsen alene skyldes den ekstra vægt, der følger af
fremdriftssystemet. Derudover må bilen kun føres, hvis føreren har
haft kørekort til kategori B i mindst 2 år og med den forudsætning,
at bilens lasteevne ikke er forøget. Hvis man ønsker at hæve den
generelle tilladte totalvægt for kørekortkategori B til eksempelvis
1
Bekendtgørelse nr. 1843 af 22. september 2021 om kørekort
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 30/10-21 fra Verner Madsen om vægtgrænser for mindre lastbiler og kørekort, til transportministeren
2504153_0002.png
Side 2/3
over 4.000 kg, skal dette i første omgang ske ved at ændre reglerne
i EU’s kørekortdirektiv.
For så vidt angår vægtgrænser for køretøjer til godstransport kan
Færdselsstyrelsen oplyse, at der i EU’s lovgivning er fastsat defini-
tioner af køretøjsarter, herunder regler om den tilladte maksimal-
vægt for en bestemt køretøjsart. Danmark har implementeret disse
i den nationale lovgivning.
Af bilag 1 i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers ind-
retning og udstyr
2
følger, at der i alt er tre arter af biler til gods-
transport, herunder N1, N2 og N3.
Disse biler er inddelt på følgende måde i forhold til vægtgrænser:
1) Varebil N1: Bilen er primært beregnet til godstransport og
har en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg.
2) Lastbil N2: Bilen er primært beregnet til godstransport og
har en tilladt totalvægt på 3.501-12.000 kg.
3) Lastbil N3: Bilen er primært beregnet til godstransport og
har en tilladt totalvægt på over 12.000 kg. Bilen har anven-
delseskategorien ”trækkraft for sættevogn”.
Færdselsstyrelsen kan oplyse, at såfremt man ønsker at ændre i de-
finitionerne og dermed vægtgrænserne for de enkelte køretøjsarter,
vil det skulle ske på EU-niveau, så disse ændringer efterfølgende
kan implementeres i den nationale lovgivning. Danmark kan ikke
fastsætte andre regler indenfor dette felt.
Det er Færdselsstyrelsens vurdering, at den tekniske udvikling af
mindre lastbiler på over 3.500 kg har ændret sig, således at det
ikke er sværere at føre lastbiler i denne mindre vægtklasse end at
føre personbiler på op til 3.500 kg. Dette skyldes, at de mindre
lastbiler ikke længere har andet bremsesystem, som forudsætter
nærmere kendskab, ikke er særligt vanskeligere at manøvrere i for-
hold til en varebil på 3.500 kg, har accelerationsevne, som gør til-
pasning til den øvrige trafik nem, og generelt har gode køreegen-
skaber. Det er endvidere som udgangspunkt et krav, at nye biler er
udstyret med ESC (stabilitetssystem).”
Bekendtgørelse nr. 1050 af 17. oktober 2019 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om ministeren vil kommentere henvendelsen af 30/10-21 fra Verner Madsen om vægtgrænser for mindre lastbiler og kørekort, til transportministeren
2504153_0003.png
Side 3/3
Jeg kan dertil oplyse, at man fra dansk side er meget opmærksom
på, at der eksisterer et ønske om at hæve den tilladte maksimal-
vægt for et kørekort til kategori B fra de tilladte 3.500 kg til op mod
4.250 kg.
Europa-Kommissionen er på nuværende tidspunkt ved at foretage
en revision af EU’s kørekortdirektiv, og i den forbindelse har mit
ministerie flere gange gjort opmærksom på forslaget over for Eu-
ropa-Kommissionen.
På baggrund af Færdselsstyrelsens vurdering er jeg endvidere posi-
tivt indstillet over for, at man kigger åbent på inddelingen af køre-
tøjer i forhold til vægtgrænser. Dette vil jeg derfor se nærmere på.
Både i forhold til kørekortskategorierne og køretøjstyperne må
man dog ikke gå på kompromis med hverken færdselssikkerheden
eller klima- og miljøpåvirkningen, hvorfor dette bør medtages i for-
bindelse med overvejelserne.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht