Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. juni 2022
2022-3247
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 12. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Christoffer Aagaard Melson (V).
Spørgsmål nr. 487:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor det er nødvendigt i forbindelse
med elektrificeringen af togbanen i Vejle at udføre nattearbejde
med vedvarende larm, som er til stor gene for borgerne? Og hvilke
initiativer vil ministeren tage for at begrænse denne støjgene for
borgerne i Vejle Kommune?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der har svaret føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Banedanmark er i gang med at elektrificere strækningen mellem
Fredericia og Lindholm, så den er klar til fremtidens klimavenlige
el-tog i 2027. En del af strækningen løber gennem Vejle Kommune.
I Vejle Kommune er Banedanmark i gang med de forberedende ar-
bejder forud for selve elektrificeringen. De forberedende arbejder
består navnlig i nedrivning af broer, forhøjelse af broer eller spor-
sænkninger for at skabe den nødvendige frihøjde, så der kan hæn-
ges køreledninger op. I Vejle skal broen ved Østerbrogade således
helt nedrives og derefter genopbygges på ny. Derudover rejses ma-
ster til køreledninger langs banen.
De forberedende arbejder kræver, at sporene på strækningen i pe-
rioder spærres helt eller delvist med den virkning, at togtrafikken
indskrænkes eller helt indstilles. Dette er til gene for pendlerne på
strækningen, og derfor søger Banedanmark i videst muligt omfang
at lægge sporspærringerne i aften- og natperioder, i weekender og
på helligdage. Da arbejderne samtidigt kan være til gene for nabo-
erne, tilrettelægger Banedanmark derfor de forberedende arbejder
på baggrund af en afvejning mellem på den ene side hensynet til