Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2581008_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
24. maj 2022
2022-3226
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 486:
Vil ministeren oplyse information om ulykker ved de eksisterende
ruter 26 og 34, herunder om der er en overrepræsentation af ulyk-
ker på ruterne, jf. TRU alm. Del – bilag 270?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har udarbej-
det nedenstående svar, som jeg kan henholde mig til:
”Afgrænsning
Begge ruterne forløber over en længere vejstrækning med meget
varierende typer veje med varierende trafikmængder mv. En sam-
let opgørelse af ulykkesniveauet for de to ruter vil derfor kun give
et overfladisk og ikke særligt retvisende billede, og en specifik op-
gørelse delstrækning for delstrækning vil være omfattende.
Derfor anbefaler Vejdirektoratet, at opgørelsen fokuserer på de tre
specifikke delstrækninger, der refereres til i TRU-bilag 270, og
hvori en sammenslutning af kommuner foreslår den politiske af-
tale om udbygning af rute 26 og 34 ændret.
Konkret foreslår de pågældende kommuner, jf. bilag 270:
”… en udvidelse af Rute 26 fra Sallingsund til Skive indarbej-
des i planen for udvidelse af Rute 26.”
”Strækningen fra Skive til Haderup prioriteres op og udvides
samtidig med Rute 26 fra Hanstholm til Sallingsund. Til gen-
gæld udskydes udvidelsen af Rute 34 i Skive by til efter 2031.”
Dermed fokuserer ulykkesopgørelsen på følgende tre delstræknin-
ger:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren vil oplyse information om ulykker ved de eksisterende ruter 26 og 34, herunder om der er en overrepræsentation af ulykker på ruterne, til transportministeren
2581008_0002.png
Side 2/5
1) Rute 26 fra Sallingsund til Skive (dvs. fra Sallingsundbroen til
rundkørslen ved Vestre Boulevard/Nørre Boulevard i Skive)
2) Rute 34 fra Skive til Haderup (dvs. fra rundkørslen på Her-
ningvej syd for Skive ved Ringvej Syd til den nordlige ende af
Haderup omfartsvej)
3) Rute 26 vest om Skive (dvs. fra rundkørslen ved Vestre Boule-
vard/Nørre Boulevard i Skive ad Vestre Boulevard og Her-
ningvej til rundkørslen ved Ringvej Syd, idet Vejdirektoratet
antager, det er denne strækning, der i bilag 270 kaldes Rute
34 i Skive by)
Ulykker på rute 26 og 34
I skemaet på næste side er vist en opgørelse over politiregistrerede
trafikulykker på de tre delstrækninger af rute 26 og 34 i den 5-årige
periode 2016-2020 (de endelige ulykkestal for 2021 er d.d. endnu
ikke offentliggjort).
Delstrækning
Politirapporterede trafikulykker 2016-
2020
Person-
skade-
ulykker
1) Sallingsund – Skive
2) Skive – Haderup
3) Rute 26 vest om Skive
6
3
4
Materiel-
skade-
ulykker
9
21
18
Alle politi-
rapporterede
ulykker
15
24
22
Da der er stor forskel på de enkelte strækningers længde, har Vej-
direktoratet foretaget en beregning af
ulykkestætheden
– dvs. antal
ulykker pr. år pr. km – for de tre delstrækninger. Resultatet ses ne-
denfor.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren vil oplyse information om ulykker ved de eksisterende ruter 26 og 34, herunder om der er en overrepræsentation af ulykker på ruterne, til transportministeren
2581008_0003.png
Side 3/5
Delstrækning
Stræk-
nings-
længde
(km)
Ulykkestætheder (ulykker pr. år pr. km)
Person-
skade-
ulykker
0,05
0,04
0,17
Materiel-
skade-
ulykker
0,13
0,36
0,82
Alle politi-
rapporterede
ulykker
0,18
0,41*
0,99
1) Sallingsund – Skive
2) Skive – Haderup
3) Rute 26 vest om Skive
24,0
14,2
4,6
*Tallene er afrundede, hvilket kan medføre unøjagtigheder ved addition.
Disse ulykkestætheder er umiddelbart høje i forhold til det gen-
nemsnitlige niveau for statsveje, der ikke er motorveje. Det frem-
går af den
interaktive årsstatistik
www.vejdirektoratet.dk,
at
ulykkestæthederne for disse veje gennem de seneste år har ligget
på ca. 0,04 hhv. ca. 0,12 for personskadeulykker hhv. materielska-
deulykker.
Ved en sådan sammenligning af ulykkestætheder skal der dog tages
det forbehold, at der i absolutte tal er registreret få ulykker – især
meget få personskadeulykker – på de enkelte delstrækninger, hvil-
ket medfører en vis usikkerhed på beregningen af ulykkestæthe-
den. Derudover tager sammenligningen ikke højde for stræknin-
gernes meget forskellige trafikmængder. Alt andet lige vil stræk-
ninger med høje trafikmængder af helt naturlige årsager som regel
have højere ulykkestal end strækninger med lave trafikmængder.
Et mere retvisende billede fås derfor ved at indregne trafikmæng-
derne og dermed det samlede antal kørte kilometer på de pågæl-
dende strækninger og sammenligne strækningernes
ulykkesfre-
kvenser
med landsgennemsnittet for statsveje, idet der dog stadig
skal tages forbehold for den usikkerhed, det lave antal personska-
deulykker giver anledning til. De beregnede ulykkesfrekvenser
fremgår af skemaet nedenfor.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren vil oplyse information om ulykker ved de eksisterende ruter 26 og 34, herunder om der er en overrepræsentation af ulykker på ruterne, til transportministeren
2581008_0004.png
Side 4/5
Delstrækning
Stræk-
nings-
længde
(km)
Trafik
(antal
køretøjer
pr. døgn)
Ulykkesfrekvenser (ulykker pr. mio. kørt
km)
Person-
skade-
ulykker
0,02
0,02
0,06
Materiel-
skade-
ulykker
0,02
0,16
0,26
Alle politi-
rapporterede
ulykker
0,04
0,18
0,32
1) Sallingsund – Skive
2) Skive – Haderup
3) Rute 26 vest om Skive
24,0
14,2
4,6
9.500
5.100
8.100
Af Vejdirektoratets
interaktive årsstatistik
www.vejdirektora-
tet.dk
fremgår det, at ulykkesfrekvenserne for statsveje, der ikke er
motorveje, gennem de seneste år har ligget på ca. 0,04 ulykker pr.
mio. kørt km for personskadeulykker og ca. 0,12 ulykker pr. mio.
kørt km for materielskadeulykker (og altså samme talværdier som
for ulykkestætheder, men dette er et tilfældigt sammentræf uden
kausal sammenhæng).
Opgjort på denne måde ligger ulykkesniveauet for strækningen
Sallingsund - Skive altså under landsgennemsnittet, strækningen
Skive - Haderup ligger omtrent på landsgennemsnittet, mens
strækningen vest om Skive (rute 26 mellem Nørre Boulevard og
Ringvej Syd) ligger over gennemsnittet og altså må siges at have en
overrepræsentation af ulykker. Det skal tages i betragtning, at
denne strækning er mere bynær og har lidt flere og større vejtilslut-
ninger end de to andre strækninger, men alligevel forløber langt
den største del af strækningen vest om Skive gennem åbent land,
og må derfor siges at være sammenlignelig med de andre to stræk-
ninger.
Det skal også nævnes, at en del af strækningen Sallingsund - Skive
er motortrafikvej. Motortrafikveje har typisk lavere ulykkesfre-
kvenser end de øvrige statsveje (som ikke er motorveje), men selv
om motortrafikvejsdelen af Sallingsund - Skive blev opgjort separat
og sammenlignet med landsgennemsnittet for motortrafikveje,
ville denne strækning stadig have en ulykkesfrekvens under gen-
nemsnittet for motortrafikveje.”
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 486: Spm. om ministeren vil oplyse information om ulykker ved de eksisterende ruter 26 og 34, herunder om der er en overrepræsentation af ulykker på ruterne, til transportministeren
2581008_0005.png
Side 5/5
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen