Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-5707
Den 03. juni 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 481 (TRU alm. del) stillet 9. maj 2022 af
transportudvalget.
Spørgsmål nr. 481
”Vil ministeren oplyse hhv.,
1) hvad reglerne er for at få en tilladelse til klapning i Sverige,
2) hvordan de svenske grænseværdier ved klapning er ift. de danske,
3) hvor mange aktive svenske klapningstilladelser der er, som kan påvirke havmiljøet i Øresund,
4) hvor meget klapning samlet set og oplistet med varighed og antal tons samtlige svenske
myndigheder har foretaget de seneste 10 år i områder, som kan påvirke vandkvaliteten i Øresund,
5) hvordan Sverige involverer Danmark, når Sverige vil klappe i Øresund, og
6) om der er nogle svenske eksempler på samme grad af klapning, som forventes at ville ske i Øresund
i forbindelse med anlæg af Lynetteholmen?”
Svar
Der er indhentet bidrag fra det svenske miljødepartement, som har oplyst følgende:
1) Det er som udgangspunkt forbudt at klappe havbundsmateriale i svenske farvande. Der kan
dog dispenseres fra forbuddet, såfremt ansøger kan vise, at klapningen ikke indebærer nogen
gener for menneskers sundhed og miljø.
2) Der er ikke fastsat nationale grænseværdier for maksimalt tilladte niveauer af miljøfarlige
stoffer i materiale, der ønskes klappet i Sverige. Der tages udgangspunkt i klasseinddelte
kriterier for miljøfarlige stoffer fra den svenske Naturvårdsverket. Der er en inddeling på 5
klasser, hvor klasse 1 angiver ’meget lavt indhold’, klasse 2 ’lavt indhold’, klasse 3 ’middelhøjt
indhold’, klasse 4 ’højt indhold’ og klasse 5 ’meget højt indhold’. Klasserne er fastsat ud fra
målte koncentrationer af stoffer i de svenske havområder i perioden 1986 til 2014. Materialet
skal betragtes som forurenet, såfremt et eller flere af de miljøfarlige stoffer falder inden for
klasserne 3-5 og/eller overstiger koncentrationer, hvor der er risiko for effekter. Sådan
materiale bør ifølge Havs- och vattenmyndighetens vejledning ikke klappes. Ifølge
retningslinjerne beror det dog på en konkret vurdering om der må klappes eller ej.
De miljøfarlige stoffer, der skal indgå i sedimentundersøgelser for materiale, som ønskes
klappet, er nogenlunde tilsvarende i Danmark og i Sverige. I tabel 1, 2 og 3 fremgår de dansk
fastsatte aktionsniveauer og de svenske klasseinddelte kriterier. Niveauerne er ikke fuldt ud
sammenlignelige på grund af forskellig metodik og er derfor ikke opstillet i samme tabel.
3) Oplysninger fra myndighederne i Skåne viser, at der er et par tilladelser til klapning i
Skåneområdet på den svenske side af Øresund. Tilladelserne vedrører klapning som følge af
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk