Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2588124_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-5707
Den 03. juni 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 481 (TRU alm. del) stillet 9. maj 2022 af
transportudvalget.
Spørgsmål nr. 481
”Vil ministeren oplyse hhv.,
1) hvad reglerne er for at få en tilladelse til klapning i Sverige,
2) hvordan de svenske grænseværdier ved klapning er ift. de danske,
3) hvor mange aktive svenske klapningstilladelser der er, som kan påvirke havmiljøet i Øresund,
4) hvor meget klapning samlet set og oplistet med varighed og antal tons samtlige svenske
myndigheder har foretaget de seneste 10 år i områder, som kan påvirke vandkvaliteten i Øresund,
5) hvordan Sverige involverer Danmark, når Sverige vil klappe i Øresund, og
6) om der er nogle svenske eksempler på samme grad af klapning, som forventes at ville ske i Øresund
i forbindelse med anlæg af Lynetteholmen?”
Svar
Der er indhentet bidrag fra det svenske miljødepartement, som har oplyst følgende:
1) Det er som udgangspunkt forbudt at klappe havbundsmateriale i svenske farvande. Der kan
dog dispenseres fra forbuddet, såfremt ansøger kan vise, at klapningen ikke indebærer nogen
gener for menneskers sundhed og miljø.
2) Der er ikke fastsat nationale grænseværdier for maksimalt tilladte niveauer af miljøfarlige
stoffer i materiale, der ønskes klappet i Sverige. Der tages udgangspunkt i klasseinddelte
kriterier for miljøfarlige stoffer fra den svenske Naturvårdsverket. Der er en inddeling på 5
klasser, hvor klasse 1 angiver ’meget lavt indhold’, klasse 2 ’lavt indhold’, klasse 3 ’middelhøjt
indhold’, klasse 4 ’højt indhold’ og klasse 5 ’meget højt indhold’. Klasserne er fastsat ud fra
målte koncentrationer af stoffer i de svenske havområder i perioden 1986 til 2014. Materialet
skal betragtes som forurenet, såfremt et eller flere af de miljøfarlige stoffer falder inden for
klasserne 3-5 og/eller overstiger koncentrationer, hvor der er risiko for effekter. Sådan
materiale bør ifølge Havs- och vattenmyndighetens vejledning ikke klappes. Ifølge
retningslinjerne beror det dog på en konkret vurdering om der må klappes eller ej.
De miljøfarlige stoffer, der skal indgå i sedimentundersøgelser for materiale, som ønskes
klappet, er nogenlunde tilsvarende i Danmark og i Sverige. I tabel 1, 2 og 3 fremgår de dansk
fastsatte aktionsniveauer og de svenske klasseinddelte kriterier. Niveauerne er ikke fuldt ud
sammenlignelige på grund af forskellig metodik og er derfor ikke opstillet i samme tabel.
3) Oplysninger fra myndighederne i Skåne viser, at der er et par tilladelser til klapning i
Skåneområdet på den svenske side af Øresund. Tilladelserne vedrører klapning som følge af
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om svenske klapningstilladelser, til miljøministeren
2588124_0002.png
oprensning af mindre lystbådehavne. Havbunden omkring Skåne består primært af
sandbundssedimenter, hvorfor det ofte er nødvendigt med oprensning årligt som følge af
sandflugt. For at modvirke erosion klappes oprensningsmaterialet ofte oven på sandbund, så
det er det samme type materiale. I mange tilfælde er kommunerne i Skåne dog interesserede i
at anvende materialet til kystfodring, hvorfor det ikke klappes i havet. Lystbådehavnene skal
årligt indberettet, hvor meget de opgraver, og hvor meget de vil klappe. Tilladelserne til
klapning gives typisk for perioder mellem 3-5 år, men alt, der klappes, skal indrapporteres.
Enkelte havne kan have tilladelser til klapning, der strækker sig over 10 år.
4) Der er i perioden 2014-2021 klappet knapt 30.000 m
3
havbundsmateriale i området Skåne
Len. Det har mest været sand, som er blevet klappet kystnært fra lystbådehavne i
Borstahusens, Domsten, Viken, Kyrkbacken og Ålabodarna. Opgørelser over mængder, der er
blevet klappet før 2015, er usikre, eftersom myndighederne først startede med at opgøre
mængderne i 2014/2015.
5) Klapning er ikke en aktivitet, som er omfattet af bilag I i Espoo-konventionen. Derfor er det en
konkret vurdering i den enkelte sag, hvorvidt projektet medfører behov for inddragelse af de
danske myndigheder som følge af grænseoverskridende miljøpåvirkninger i henhold til bilag
III i Espoo-konventionen. Skulle der komme projekter, hvor det vil være relevant at konsultere
Danmark, har Sverige til hensigt at følge proceduren ifølge Espoo-konventionen.
6) Lensstyrelsen i Skåne Len oplyser, at der ikke har været foretaget klapning i den svenske del af
Øresund af samme omfang som ved Lynetteholms-projektet. Malmø Kommune har ansøgt om
at udfylde et område på 236.000 m
2
i Malmø’s Nordhavn med 5-5,4 mio. ton materiale, som
de fik afslag på. Malmø Kommune har anket afgørelsen. Der pågår i øjeblikket to andre større
projekter om omfattende havneudvidelser i Skåne, men planlægningen er endnu ikke så langt,
at det vides, hvor store mængder der eventuelt vil skulle klappes. Ud over området i Øresund
er der planlagt klapning i forbindelse med uddybning af sejlrender mm. ved Göteborg Havn.
En sag om uddybning af sejlrenderne i Göteborg Havn, hvor klapning af 13,5 mio. m
3
materiale indgår, er i øjeblikket under behandling af de svenske myndigheder.
Tabel 1. Vejledende aktionsniveauer for klapning af havbundsmateriale, som der tages udgangspunkt i,
i Danmark (Kilde: Vejledning fra 2008 om dumpning af optaget havbundsmateriale (klapning), fra By-
og Landskabsstyrelsen).
Stof
Nedre
Øvre
aktionsniveau
aktionsniveau
(TS)
(TS)
Kobber (Cu) mg/kg
20
90
Kviksølv (Hg) mg/kg
0,25
1
Nikkel (Ni) mg/kg
30
60
Zink (Zn) mg/kg
130
500
Cadmium (Cd)
0,4
2,5
mg/kg
Arsen (As) mg/kg
20
60
Bly (Pb) mg/kg
40
200
Chrom (Cr) mg/kg
50
270
TBT μg/kg
7
200
1
PCB μg/kg
20
200
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om svenske klapningstilladelser, til miljøministeren
2588124_0003.png
PAH mg/kg
2
3
30
1) Summen af de følgende 7 PCB'er: 28, 52, 101, 118, 138, 153 og 180.
2) Summen af de følgende 9 PAH'er: Anthracen, benz [a] anthracen, benz [ ghi ] perylen,
benz [a
] pyren, chrysen, fluoranthen, indeno [1,2,3-cd] pyren, pyren og phenanthren.
TS: Tørstof
Tabel 2.
Klasseinddelte kriterier for metaller i marint sediment [mg/kg tørstof] fra den svenske
miljøstyrelse (Kilde: Muddring och hantering av muddermassor, Havs- och vattenmyndighetens
rapport 2018:19)
Tabel 3.
Klasseinddelte kriterier for andre miljøfarlige stoffer i marine sedimenter [µg/kg tørstof] fra
den svenske miljøstyrelse (Kilde:
Bedömningsgrunder för miljökvalitet (naturvardsverket.se))
Ämne
Naftalen
Acenaften
Fluoren
Fenantren
Antracen
Fluoranten
Pyren
Bens(a)antracen
Krysen
Bens(b)fluoranten
Bens(k)fluoranten
Bens(a)pyren
Klass 1
Mycket låg
halt
Klass 2
Låg halt
<4,9
<2,0
7,0-17
1,0-3,1
18-45
12-30
7,5-19
11-26
32-69
11-28
12-31
Klass 3
Klass 4
Medelhög halt Hög halt
4,9-19
<5,5
2,0-9,4
17-50
3,1-11
45-140
30-100
19-62
26-67
69-200
28-79
31-99
19-63
5,5-33
9,4-35
50-150
11-45
140-390
100-380
62-180
67-200
200-440
79-180
99-240
<7,0
<1,0
<18
<12
<7,5
<11
<32
<11
<12
Klass 5
Mycket hög
halt
>63
>33
>35
>150
>45
>390
>380
>180
>200
>440
>180
>240
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 481: Spm. om svenske klapningstilladelser, til miljøministeren
2588124_0004.png
Dibens(ah)antracen
Bens(ghi)perylen
Indeno(1,2,3-cd)pyren
Summa PAH 11
Summa PAH 15
Summa PAH M1
Summa PAH H2
HCB
PCB 28
PCB 52
PCB 101
PCB 118
PCB 138
PCB 153
PCB 180
Summa PCB 7
α-HCH
β-HCH
γ-HCH
Summa HCH
γ-klordan
α-klordan
trans-nonaklor
Summa klordan
p,p'-DDT
p,p'-DDD
p,p'-DDE
Summa DDT
PBDE 47
PBDE 100
PBDE 99
PBDE 85
PBDE 209 (Deca)
EOCl
EOBr
EPOCl
EPOBr
monobutyltenn, MBT
dibutyltenn, DBT
tributyltenn, TBT
<4,4
<22
<24
<170
<250
<57
<180
<0,020
<0,10
<0,084
<0,21
<0,20
<0,081
<0,81
<0,006
<0,003
<0,006
<0,025
<0,029
<0,057
<0,32
<200
<180
4,4-8,9
8,9-27
22-62
62-180
24-76
76-220
170-440
440-1200
250-440
440-1200
57-110
110-320
180-320
320-940
0,020-0,15 0,15-0,45
<0,066
0,066-0,30
<0,12
0,12-0,40
0,10-0,34
0,34-1,1
0,084-0,31 0,31-0,84
0,21-0,67
0,67-2,0
0,20-0,61
0,61-2,0
0,081-0,29 0,29-0,90
0,81-2,5
2,5-7,6
0,006-0,04 0,04-0,17
0,003-0,11 0,11-0,57
0,006-0,034 0,034-0,12
0,025-0,21 0,21-0,87
<0,018
0,018-0,090
<0,006
0,006-0,082
<0,021
0,021-0,088
<0,063
0,063-0,27
<0,019
0,019-0,29
0,029-0,32 0,32-1,7
0,057-0,32 0,32-1,2
0,32-0,89
0,89-3,5
<0,045
0,045-0,11
<0,041
<0,047
0,047-0,13
<0,15
<2,4
200-830
830-2700
180-590
590-1900
<100
100-560
<88
88-480
<1
1-10
<1
1-10
<1
1-19
27-79
>79
180-400
>400
220-530
>530
1200-2800 >2800
1200-4700 >4700
320-1700 >1700
940-2600 >2600
0,45-1,6
>1,6
0,30-1,3
>1,3
0,40-1,9
>1,9
1,1-5,5
>5,5
0,84-3,6
>3,6
2,0-9,1
>9,1
2,0-7,9
>7,9
0,90-4,9
>4,9
7,6-34
>34
0,17-0,36 >0,36
0,57-1,2
>1,2
0,12-0,30 >0,30
0,87-2,0
>2,0
0,090-0,39 >0,39
0,082-0,30 >0,30
0,088-0,30 >0,30
0,27-0,81 >0,81
0,29-2,0
>2,0
1,7-5,3
>5,3
1,2-3,6
>3,6
3,5-10
>10
0,11-0,37 >0,37
0,041-0,14 >0,14
0,13-0,47 >0,47
0,15-0,55 >0,55
2,4-13
>13
2700-5600 >5600
1900-3000 >3000
560-2100 >2100
480-700 >700
10-20
>20
10-26
>26
19-55
>55
Lea Wermelin
/
Katrine Nissen
4