Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2022-5707
Den 1 . juli 2022
Miljøministerens endelige besvarelse af spørgsmål nr. 47 9 (TRU alm. del) stillet 9. maj 2022 af
transportudvalget.
Spørgsm ål nr. 47 9
”V il ministeren redegøre for tidligere infrastrukturprojekter, hvor Miljøministeriet hhv . har en proces -
og postkassefunktion ift. Espoo -konventionen eller er bestemmende part?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som e r Espoo Point of Contact for projekter med
grænseoverskridende miljøpåvirkninger. Miljøstyrelsen har afgivet følgende svar, som jeg til endelig
besv arelse af spørgsmålet henholder mig til:
"Miljøsty relsen forstår spørgsmålet således, at der primært spørges ind til infrastrukturprojekter
kny ttet til transportsektoren (v eje, jernbaner, broer mv.).
I disse sager er Trafiksty relsen miljøvurderingsmyndighed og v il have ansvaret for at iv ærksætte en
Espoo-proces med høring af berørte lande, såfremt konkrete pr ojekter, planer eller en anlægslov v il
kunne medføre en grænseoverskridende miljøpåvirkning. I denne sammenhæng v il Miljøstyrelsens
rolle v ære at v aretage rollen som Espoo-myndighed, dvs. at ov ersende det materiale, som berørte
lande har behov for for at kunne gennemføre offentlige høringer i de respektive lande. Miljøstyrelsen
v il i disse sager ty pisk også have en rolle som berørt my ndighed.
Som eksempel på ov ennævnte infrastrukturprojekter:
•
•
•
Femern Bælt-projektet (Danmark er både oprindelsesland og berørt land)
Udv idelse af Esbjerg Hav n (Danmark som oprindelsesland)
Container- og kry dstogtterminal ved Ydre Nordhavn (Danmark er oprindelsesland)
Øv rige relevante infrastrukturprojekter, som også bør nævnes, er forsyningsprojekter såsom
gasledningen Baltic Pipe og 400 kV luftledningsforbindelsen fra Kassø til Frøslev v ed den dansk -tyske
grænse. Miljøstyrelsen havde rollen som miljøvurderingsmyndighed for begge projekter, og v aretog
desuden rollen som Espoo -myndighed, hv or Danmark både v ar oprindelsesland og berørt land.
Der har også v æret gennemført Espoo -høringer over planer for infrastrukturprojekter, som muliggør
infrastrukturforbindelser. I Danmarks Hav plan er blandt andet reserveret korridorer til Als -Fyn
Forbindelsen og Kattegat-forbindelsen. Søfartsstyrelsen er miljøvurderingsmyndighed, og der har
v æret gennemført Espoo -høring af alle nabolande og lande omkring Østersøen. Den danske hav plan er
endnu ikke v edtaget.
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk