Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2603918_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1 240 København K
J.nr. 2022-5707
Den 1 . juli 2022
Miljøministerens endelige besvarelse af spørgsmål nr. 47 9 (TRU alm. del) stillet 9. maj 2022 af
transportudvalget.
Spørgsm ål nr. 47 9
”V il ministeren redegøre for tidligere infrastrukturprojekter, hvor Miljøministeriet hhv . har en proces -
og postkassefunktion ift. Espoo -konventionen eller er bestemmende part?”
Sv ar
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som e r Espoo Point of Contact for projekter med
grænseoverskridende miljøpåvirkninger. Miljøstyrelsen har afgivet følgende svar, som jeg til endelig
besv arelse af spørgsmålet henholder mig til:
"Miljøsty relsen forstår spørgsmålet således, at der primært spørges ind til infrastrukturprojekter
kny ttet til transportsektoren (v eje, jernbaner, broer mv.).
I disse sager er Trafiksty relsen miljøvurderingsmyndighed og v il have ansvaret for at iv ærksætte en
Espoo-proces med høring af berørte lande, såfremt konkrete pr ojekter, planer eller en anlægslov v il
kunne medføre en grænseoverskridende miljøpåvirkning. I denne sammenhæng v il Miljøstyrelsens
rolle v ære at v aretage rollen som Espoo-myndighed, dvs. at ov ersende det materiale, som berørte
lande har behov for for at kunne gennemføre offentlige høringer i de respektive lande. Miljøstyrelsen
v il i disse sager ty pisk også have en rolle som berørt my ndighed.
Som eksempel på ov ennævnte infrastrukturprojekter:
Femern Bælt-projektet (Danmark er både oprindelsesland og berørt land)
Udv idelse af Esbjerg Hav n (Danmark som oprindelsesland)
Container- og kry dstogtterminal ved Ydre Nordhavn (Danmark er oprindelsesland)
Øv rige relevante infrastrukturprojekter, som også bør nævnes, er forsyningsprojekter såsom
gasledningen Baltic Pipe og 400 kV luftledningsforbindelsen fra Kassø til Frøslev v ed den dansk -tyske
grænse. Miljøstyrelsen havde rollen som miljøvurderingsmyndighed for begge projekter, og v aretog
desuden rollen som Espoo -myndighed, hv or Danmark både v ar oprindelsesland og berørt land.
Der har også v æret gennemført Espoo -høringer over planer for infrastrukturprojekter, som muliggør
infrastrukturforbindelser. I Danmarks Hav plan er blandt andet reserveret korridorer til Als -Fyn
Forbindelsen og Kattegat-forbindelsen. Søfartsstyrelsen er miljøvurderingsmyndighed, og der har
v æret gennemført Espoo -høring af alle nabolande og lande omkring Østersøen. Den danske hav plan er
endnu ikke v edtaget.
Mi l jømi nisteriet • Slotsholmsgade 12 • 1 216 Køb enhavn K
Tl f . 38 1 4 21 42 • Fax 33 1 4 50 42 • CV R 12854358 • EA N 5798000862005 • mi m@mi m.dk • www.mim.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 479: Spm. om ministeren vil redegøre for tidligere infrastrukturprojekter, hvor Miljøministeriet hhv. har en proces- og postkassefunktion ift. Espoo-konventionen eller er bestemmende part, til miljøministeren
Tilsv arende har Danmark v æret hørt som berørt land i forbindelse med høringer over blandt andet den
ty ske, sv enske og polske havplan samt Malmø Ov ersigtsplan, som på et overordnet plan nævner
muligheden for en ny forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg (Danmark er berørt land)."
Lea Wermelin
/
Paolo Perotti
2