Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2585628_0001.png
NOTAT
1. juni 2022
2022-3132
Tilladelser til rutekørsel
Tilladelser til rutekørsel er reguleret i kapitel 3 i lov om trafiksel-
skaber
1
og i bekendtgørelse om rutekørsel
2
. Udover en tilladelse til
at udføre rutekørsel kræves tillige en tilladelse til at udføre er-
hvervsmæssig personbefordring med bus i henhold til busloven
3
.
Former for rutekørsel
Rutekørsel er regelmæssig befordring af personer i en bestemt tra-
fikforbindelse, som finder sted over mindst 3 kørselsdage og
mindst én gang om ugen, og hvor på- og afstigning kan ske inden
for forud fastsatte områder.
Hvis kørslen er åben for alle, er det "almindelig rutekørsel". Når
der kun befordres bestemte kategorier af personer, f.eks. skoleele-
ver, er det ”speciel rutekørsel”.
Fjernbuskørsel er rutekørsel, hvor der er mindst 75 km mellem den
enkelte passagers på- og afstigning. Fjernbuskørsel kan udføres
som både almindelig og speciel rutekørsel.
Tilladelser til rutekørsel udstedes af Færdselsstyrelsen.
Der kræves tilladelse til almindelige rutekørsel og til visse former
for speciel rutekørsel (fx. skolekørsel og arbejdstagerkørsel). Ved
andre former for speciel rutekørsel kræves ikke en tilladelse, men
det er et krav, at der skal foreligge en skriftlig kontrakt mellem
buskørselsvirksomheden og transportarrangøren. Kontrakten skal
indeholde oplysning om parternes navne og cvr.nr., beskrivelse af
ruten, driftsperiode og tidspunkter for kørslen samt hvilken kate-
gori af passagerer der befordres. Kopi af kontrakten skal medbrin-
ges under kørslen eventuelt i elektrisk form.
Lovbekendtgørelse nr. 323 af 20.03.2015 om trafikselskaber med se-
nere ændringer, bl.a. lov nr. 207 af 05.03.2019.
2
Bekendtgørelse nr. 624 af 20.06.2019 om rutekørsel.
3
§ 1, stk. 1, i lov om buskørsel - lov nr. 1050 ad 12.11.2012 med senere
ændringer.
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 477: Spm. om ministeren vil oversende et notat, der beskriver proceduren for tildeling af rutetilladelser, herunder en beskrivelse af kommunernes mulighed for at ophæve eller ændre i en gældende rutetilladelse, til transportministeren
2585628_0002.png
Side 2/2
Ansøgning om rutekørsel
Ansøgning om tilladelse til almindelig og speciel rutekørsel skal ske
ved anvendelse af et særligt skema, som findes på Færdselsstyrel-
sens hjemmeside. Ansøgningen skal indeholde en beskrivelse af
rute, køreplan samt oplysning om takster og driftsperiode og for så
vidt angår speciel rutekørsel tillige oplysning om, hvilken person-
kreds der skal køres for, og hvem der er indgået kontrakt med om
kørslen.
Ved afgørelse af om der kan gives tilladelse til rutekørsel, skal der
tages hensyn til, om behovet for kørslen er dækket eller vil kunne
dækkes ved almindelig offentlig servicetrafik (dog ikke ved ansøg-
ning om tilladelse til fjernbuskørsel).
Når Færdselsstyrelsen modtager en ansøgning om tilladelse til lo-
kal/regional rutekørsel, sender styrelsen altid ansøgningen i høring
ved det relevante regionale trafikselskab for at høre om, hvorvidt
den ansøgte rute er dækket af eller vil kunne dækkes af eksiste-
rende offentlig servicetrafik (trafik, der ikke kan drives kommerci-
elt).
Færdselsstyrelsen sender tillige ansøgninger om tilladelser til al-
mindelig rutekørsel i høring hos den berørte kommune, således at
kommunen kan tage kontakt til den ansøgende busvirksomhed, så-
fremt denne ikke forud for indgivelse af ansøgning har indgået en
aftale med kommunen om stoppesteder. Efter færdselslovens § 92,
stk. 1, er det kommunen, der som vejmyndighed efter aftale med
politiet, træffer beslutning om, hvor der må parkeres og standses,
herunder anviser hvilke stoppesteder en ny busrute kan stoppe
ved. Parkerings- og standsningsmulighederne vil i henhold til
færdselslovens § 92 c, stk. 1, skulle afmærkes i overensstemmelse
med de bestemmelser, der er fastsat i medfør af færdselslovens §
95.
Færdselsstyrelsen giver tilladelse til almindelig rutekørsel, såfremt
ansøgeren har en tilladelse til at udføre erhvervsmæssig personbe-
fordring med bus i henhold til busloven og såfremt den ansøgte ru-
tekørsel ikke er dækket af almindelig offentlig servicetrafik.
Tilladelser til rutekørsel udstedes med gyldighed i indtil 5 år.
En kommune kan ikke ophæve eller ændre en rutekørselstilladelse.
Efter færdselslovens regler kan kommunen dog ændre i en vejs ud-
nyttelse eller indretning, herunder anvise andre stoppesteder. Det
kan f.eks. være i forbindelse med vejarbejde, omlægning af veje
m.v.