Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2587757_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
3. juni 2022
2022-3087
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 5. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 475 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V).
Spørgsmål nr. 475:
Vil ministeren redegøre for, hvilke arealreservationer der er udlagt
langs med og nord for Holbækmotorvejen mellem afkørsel 15 og 16
ved Kirke Sonnerup, og hvad baggrunden er for disse arealreserva-
tioner? Og vil ministeren overveje enten at ophæve eller give di-
spensation for eventuelle arealreservationer i området, hvis private
lodsejere oplever begrænsede muligheder for at opsætte eksempel-
vis solceller på arealet?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser
følgende:
”Der er to forskellige typer af arealreservationer langs
Holbækmotorvejen: vejbyggelinjer og transportkorridoren.
Vejbyggelinjerne langs Holbækmotorvejen inkl. den nævnte
strækning ved Kirke Sonnerup er tinglyst som servitut på ejen-
domme langs motorvejen i henhold til vejlovens bestemmelser.
Vejdirektoratet er påtaleberettiget myndighed for vejbyggelinjer
langs statsvej.
Langs den del af Holbækmotorvejen er vejbyggelinjerne pålagt i en
afstand af 30 meter fra vejmidten. Vejbyggelinjerne skal sikre fri-
holdelse af arealerne for etablering af blivende anlæg, som vil van-
skeliggøre eller fordyre fremtidig vejudvidelse.
Der er i henhold til vejlovens bestemmelser mulighed for at give di-
spensation til at etablere faste anlæg indenfor det vejbyggelinjepå-
lagte areal på fjernelseslignende vilkår.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 475: MFU spm. om, hvilke arealreservationer der er udlagt langs med og nord for Holbækmotorvejen mellem afkørsel 15 og 16 ved Kirke Sonnerup, og hvad baggrunden er for disse arealreservationer, til transportministeren
2587757_0002.png
Side 2/2
Arealer med solcelleanlæg kan ofte indrettes på en måde, så der er
mulighed for at afkoble de dele af et anlæg, som er etableret inden-
for vejbyggelinjen. Det betyder, at der er mulighed for at give di-
spensation til at benytte vejbyggelinjepålagte arealer til solcellean-
læg, når der ikke er konkrete planer om vejudvidelse.
Transportkorridoren langs Holbækmotorvejen er en arealreserva-
tion udlagt i henhold til planlovens § 5 J, stk 3 og konkretiseret i
landsplandirektivet Fingerplan 2019.
Fingerplanens transportkorridor skal overordnet sikre, at der
reserveres åbne arealer til fremtidige infrastrukturanlæg, som har
betydning for hele hovedstadsområdtes udvikling. Reservationen
er til regionale, nationale og internationale trafik- og
forsyningsanlæg og lignende, der kan blive behov for på længere
sigt, men som ikke er kendt eller besluttet detaljeret endnu.
Fig1.1 - Kort over transportkorridor mellem Holbækmotorvejens afkørsel 15 og 16
Administrationen af Fingerplanen, herunder administrationen af
arealanvendelsen til andet end transportkorridorformål, varetages
af Bolig- og Planstyrelsen under Indenrigsministeriet samt de
kommuner, som landsplandirektivet vedrører.”
Jeg vil i forlængelse heraf henvise til indenrigs- og boligministeren
for svar på spørgsmål vedrørende mulighed for ophævelse eller
dispensation fra Fingerplanens transportkorridor til f.eks.
solceller.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen