Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2569429_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Samrådsspørgsmål Q og S
Tale til samråd den 4. maj 2022 om oplysning
af Folketinget ifm. henvendelse fra den sven-
ske miljø- og klimaminister ifm. etablering af
Lynetteholm.
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål Q
og S er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen
(V) og Anne Valentina Berthelsen (SF).
Samrådsspørgsmål Q
Mener ministrene, at de i forbindelse med lovgiv-
ningsprocessen for lov om anlæg af Lynetteholmen
og den manglende oversendelse til Folketinget af et
centralt brev fra den svenske miljøminister fra maj
2021 har levet op til det af ministeransvarlighedslo-
ven § 5, stk. 2 afledte krav om aktiv oplysningspligt
og om at afstå fra vildledende fortielser i forhold til
sager, som ministre selv fremlægger i Folketinget?
Samrådsspørgsmål S
Professor i miljøret Peter Pagh er i artiklen »Svensk
minister protesterede over Lynetteholm for et år si-
den: 'Danmark må finde en anden måde at håndtere
slammet på'« fra dr.dk den 29. marts 2022 citeret for
følgende i forbindelse med, at miljøministeren und-
lod at orientere Folketinget om brev fra den svenske
til den danske miljøminister i maj 2021: ”Der er efter
1
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0002.png
TALEPAPIR
EU’s regler om miljøvurdering et udvidet oplysnings-
krav i en sådan sag. Brevet fra den svenske minister
kan derfor betyde, at lovens vedtagelse burde udsæt-
tes for at overholde EU-reglerne. Så efter min opfat-
telse er der en meget klar forpligtelse til, at brevets
indhold skal oplyses til alle Folketingets medlemmer,
så de er klar over det” og ”Vi har ikke fulgt reglerne
[ift. VVM-direktivet og den internationale miljøkon-
vention Espoo, red.] sådan som det ser ud efter de pa-
pirer, jeg har set” (www.dr.dk/nyheder/ind-
land/svensk-minister-i-opraab-foer-lynetteholmen-
blev-vedtaget-drop-planerne-om-dumpning).
Vil
ministeren kommentere på citaterne og herunder
adressere det brud på den udvidede oplysningspligt
og miljøreglerne i øvrigt, der har fundet sted over for
Folketinget?
[Transportministeren indleder med sin tale og giver
efterfølgende miljøministeren ordet.]
Svar
Tak for ordet og indledningen af transportministeren
og tak for spørgsmålene.
Vi sidder her i dag som opfølgning på et tidligere
samråd, og jeg hører klart og tydeligt den kritik, som
udvalget rejser af, at brevet fra den svenske miljø- og
klimaminister ikke blev oversendt i forbindelse med
behandlingen af lov om Lynetteholm.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0003.png
TALEPAPIR
Sidst vi var i samråd om brevet fra den svenske miljø-
og klimaminister, redegjorde jeg for min rolle som
ansvarlig minister for Espoo-processen – det vil jeg
gerne vende tilbage til.
Men først vil jeg starte med at sige – at medlemmer
af Folketinget selvfølgelig skal have den information,
de har brug for, til behandling af et lovforslag i Folke-
tinget.
Jeg ved godt, hvor vigtigt det er, at have alle relevante
oplysninger.
Jeg er enig i, at brevet var relevant information for
Folketingets medlemmer i forbindelse med behand-
ling af anlægsloven, og som transportministeren tid-
ligere har sagt i fbm. sidste samråd, så havde det væ-
ret klogt at oversende brevet til Folketinget. Og af
samme grund er det også beklageligt, at det ikke
skete.
Miljøministeriet har som Espoo-kontaktpunkt –haft
til opgave at sikre, at den ansvarlige myndighed –
Transportministeriet – fik oversendt brevet. Det er
helt normal procedure for indkomne breve og hø-
ringssvar ifm. Espoo-processen.
Men det er klart, at oven på sagen så har jeg bedt Mil-
jøministeriet om at se på, om der er noget mere vi kan
gøre i fremtiden i samarbejdet med ressortministe-
rier for konkrete Espoo-høringer, som hjælper med
3
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0004.png
TALEPAPIR
til at den her type henvendelser oversendes til Folke-
tinget.
I Danmark er Miljøstyrelsen udpeget som Espoo-
kontaktpunkt og modtager på den baggrund hørings-
svar i forbindelse med Espoo-høringer. Espoo-kon-
taktpunkter er nationale myndigheder i lande tilslut-
tet Espoo-konventionen, som har til opgave bl.a. at
sende høringssvar i forbindelse med andre landes
Espoo-høringer og at modtage andre landes hørings-
svar. Der er således tale om en
proces- og postkasse-
funktion.
Da Espoo-konventionen handler om miljøvurdering
af grænseoverskridende miljøpåvirkninger er Espoo-
kontaktpunktet naturligt placeret under miljømini-
sterens ressort, men deltagerlandene udpeger selv
deres Espoo-kontaktpunkt. Hvis et land ikke har ud-
peget et Espoo-kontaktpunkt, er det landets uden-
rigsministerium, som modtager høringssvar i forbin-
delse med Espoo-høringer.
Miljøstyrelsens rolle ift. Lynetteholm er, som tidli-
gere nævnt, ikke at være miljømyndighed, men er be-
grænset til at være almindelig høringspart, som be-
rørt myndighed, og at være Espoo-kontaktpunkt, der
forestår Espoo-høringen, og formidler Espoo-hø-
ringssvar m.v. mellem den kompetente myndighed
dvs. Trafikstyrelsen og de berørte parter, i dette til-
fælde de svenske myndigheder.
4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0005.png
TALEPAPIR
Fordi der er tale om en anlægslov, er miljøministe-
rens normale samtykkekompetence i forhold til pro-
jektet ikke gældende. Ved almindelige projekter, som
forventes at få en væsentlig indvirkning på miljøet i
en anden stat, skal miljøministeren – som led i
Espoo-processen - orienteres
snarest muligt,
og pro-
jektet kan ikke godkendes,
før miljøministeren giver
sit samtykke hertil.
Dette gælder dog udtrykkeligt
ikke ved anlægslove, hvilket følger af miljøvurde-
ringsloven.
Da Miljøstyrelsen er udpeget som Danmarks Espoo-
kontaktpunkt, skal Miljøstyrelsen således varetage
proces- og postkassefunktionen
for Espoo-høringer i
alle Espoo-sager, selvom projektet og miljømyndig-
heden henhører under et andet ministerområde end
miljøministerens. Det kunne f.eks. være tilfældet hvis
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fremsatte
et forslag til en anlægslov, og Energistyrelsen havde
rollen som VVM-myndighed. I sådanne tilfælde ville
Espoo-høringer sendt til Miljøstyrelsen (og eventuelt
til miljøministeren) ligeledes blive oversendt til f.eks.
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet og Energi-
styrelsen med henblik på videre foranstaltning. Det
er helt normalt praksis.
Brevet fra den svenske miljø- og klimaminister, som
godt nok var adresseret til mig – omhandlede klart og
tydeligt anlæggelsen af Lynetteholmen i regi af
Espoo-processen.
5
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0006.png
TALEPAPIR
Brevet blev derfor oversendt til Transportministeriet
og Trafikstyrelsen, som rette myndighed for Lynette-
holmen. Det er således også Transportministeriet,
der hele vejen igennem har haft de indholdsmæssige
drøftelser med de svenske myndigheder.
Det er også helt normal procedure, at oplysningsplig-
ten over for Folketinget ligger hos det ministerium,
som er ansvarlig for det lovforslag, der skal behandles
i Folketinget.
Jeg orienteres generelt ikke om, hvilke breve, hø-
ringssvar m.v., som oversendes af andre ministerier
til deres respektive udvalg i forbindelse med behand-
ling af deres lovforslag. På baggrund af den alminde-
lige arbejdsdeling går jeg ud fra, at ressortministeri-
erne videreformidler relevante breve, høringssvar
m.v. til deres respektive udvalg, når ressortministeri-
erne modtager dem fra Miljøstyrelsen og Miljømini-
steriet.
Ligeledes blev opfølgning på mødet med den svenske
minister konkret aftalt til at foregå mellem transport-
ministeriet og Sverige. Af samme grund var det også
transportministeren, der svarede på brevet fra den
svenske minister.
Til det konkrete spørgsmål om den oplysningspligt,
der følger med lovforslaget om anlæggelsen af Ly-
netteholm, så går det hånd i hånd med netop ansva-
ret for lovforslaget.
6
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 473: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/5-22 om behandlingen af lov om anlæg af Lynetteholm, til miljøministeren
2569429_0007.png
TALEPAPIR
Brevet var stilet til mig. Så i sidste ende er det mig,
som har ansvaret for, at den svenske ministers be-
kymring i brevet blev sendt videre til det ansvarlige
ministerium. Transportministeriet fik derfor også
brevet samme dag, som vi fik det. Men – som trans-
portministeren har nævnt – ville det have været
klogt, hvis det var blevet videresendt til Folketinget.
Det er – som jeg har sagt - vigtigt og afgørende for
Folketingets arbejde, at ministerier deler alt relevant
materiale med Folketinget i forbindelse med lovgiv-
ningsarbejde, så Folketinget kan varetage deres del af
arbejdet.
Jeg synes helt overordnet, at det er vigtigt, at vi har et
godt samarbejde med vores nabolande om havmil-
jøet, og at vi bevarer de tætte relationer, som kende-
tegner vores samarbejde generelt.
For havet er vores største og vildeste naturressource.
Det er derfor helt afgørende, at vi passer på vores na-
tur og ikke mindst havet og dets biodiversitet. Når vi
laver anlægsprojekter skal vi derfor sikre os, at kon-
sekvenser for miljøet bliver belyst, og at alle berørte
parter høres. Det er netop derfor, at vi har formelle
regler om miljøvurdering og Espoo-proces.
Tak for ordet.
7