Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. juli 2022
2022-3003
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj stillet mig følgende spørgs-
mål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 470:
Vil ministeren oversende et komplet overblik over, hvad det vil
have af samfundsøkonomiske konsekvenser at fremrykke projek-
terne i ”Infrastrukturplan 2035” fra 2021, hvor starttidspunktet er
sat til senere end 2022, med ét år? Overblikket bedes opgøre,
hvilke konsekvenser en fremrykning med ét år vil have ift. sam-
fundsøkonomi og BNP, beskæftigelse, støj, mobilitet samt CO2-af-
tryk for hvert enkelt projekt. Overblikket bedes frem-sendt i tabel-
form.
Svar:
Jeg vil indledningsvist understrege, at den økonomiske ramme i
Infrastrukturplan 2035 er fuldt udmøntet. Det er således ikke mu-
ligt at fremrykke projekterne inden for aftalen. Såfremt man skulle
fremrykke projekter, ville finansieringen skulle komme fra udsky-
delse af andre statslige anlægsprojekter eller fra andre anlægsom-
råder som eksempelvis i kommunerne eller forsvaret.
Set i lyset af den nuværende økonomiske situation med stigende
priser og materialemangel vurderes det desuden ikke at være hen-
sigtsmæssigt at fremrykke anlægsinvesteringerne, da det vil presse
økonomien, blandt andet med risiko for yderligere stigende infla-
tion. Hertil kommer, at der eksempelvis inden for jernbanesekto-
ren ses en mangel på kvalificeret arbejdskraft på en række fagom-
råder samt en meget tæt pakket anlægsplan for de kommende år,
hvilket vil blive forstærket yderligere af en fremrykning af anlægs-
projekter.
Ovenstående effekter tages ikke i betragtning i den samfundsøko-
nomiske analyse, da der er tale om partielle analyser for hvert pro-