Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2489165_0001.png
Transportministeren
29. november 2021
2021-3209
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 47:
Kan ministeren bekræfte,
1) at der som følge af de meget høje priser på naturgas er ved at op-
stå en forsyningskrise for AdBlue-væske til transportbranchen i
Danmark, og
2) at flere europæiske lande, herunder Slovakiet, har taget kon-
krete skridt til at forebygge en forsyningskrise omkring AdBlue ved
at opbygge et nationalt reservelager? Og i bekræftende fald, hvad
agter regeringen så at foretage sig på europæisk og nationalt niveau
for at undgå en forsyningskrise omkring AdBlue med deraf alvor-
lige konsekvenser for vejgodstransporten?
Svar:
Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at bidrage til besvarelsen.
Færdselsstyrelsen oplyser, at det formentlig er knaphed med tek-
nisk urea (som udgør ca. 30 pct. af AdBlue-væsken), der har udløst
spekulationer omkring en ”AdBlue krise”.
Produktionen af teknisk urea foregår sideløbende med gødnings-
produktionen til landbruget, hvori urea også indgår. For de store
fabrikker går 90 pct. af deres urea-produktion typisk til gødning
mens 10 pct. af produktionen går til teknisk urea, der anvendes til
fremstilling af AdBlue.
Denne produktion kræver store energimængder og udfordres der-
for af stigende energipriser. De stigende energipriser påvirker pri-
serne i en sådan grad, at for eksempel landbruget udskyder indkøb
af gødning eller indkøber alternative gødningsprodukter fra ek-
sempelvis Sydamerika.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 47: Spm. om ministeren kan bekræfte, at der som følge af de meget høje priser på naturgas er ved at opstå en forsyningskrise for AdBlue-væske til transportbranchen i Danmark, og at flere europæiske lande, herunder Slovakiet, har taget konkrete skridt til at forebygge en forsyningskrise omkring AdBlue ved at opbygge et nationalt reservelager, til transportministeren
2489165_0002.png
Side 2/2
Færdselsstyrelsen har dog været i kontakt med en række producen-
ter og distributører som har oplyst, at der er tilstrækkeligt teknisk
urea til at opretholde produktionen af AdBlue. Der er dog en vis
bekymring for, hvorvidt markedet vil begynde at ”hamstre”, hvilket
vil udfordre den begrænsede produktion af teknisk urea og frem-
stillingen af AdBlue.
Ifølge branchen forsøger de større distributører og producenter at
”rationere” AdBlue således, at transportørerne ikke tildeles mere
AdBlue end de sædvanligt aftager. Dette skulle sikre, at den redu-
cerede produktion af teknisk urea er tilstrækkelig til at forsyne
markedet.
Jeg vil bede Færdselsstyrelsen om at afholde et møde med produ-
centerne og distributørernes brancheforening med henblik på at
afklare problemets omfang, men jeg vil gerne understrege, at der
på nuværende tidspunkt ikke er noget, der tyder på, at der er ved at
opstå en forsyningskrise af såkaldt AdBlue-væske.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht