Transportministeren
29. november 2021
2021-3209
Transportudvalget
Folketinget
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 47:
Kan ministeren bekræfte,
1) at der som følge af de meget høje priser på naturgas er ved at op-
stå en forsyningskrise for AdBlue-væske til transportbranchen i
Danmark, og
2) at flere europæiske lande, herunder Slovakiet, har taget kon-
krete skridt til at forebygge en forsyningskrise omkring AdBlue ved
at opbygge et nationalt reservelager? Og i bekræftende fald, hvad
agter regeringen så at foretage sig på europæisk og nationalt niveau
for at undgå en forsyningskrise omkring AdBlue med deraf alvor-
lige konsekvenser for vejgodstransporten?
Svar:
Jeg har bedt Færdselsstyrelsen om at bidrage til besvarelsen.
Færdselsstyrelsen oplyser, at det formentlig er knaphed med tek-
nisk urea (som udgør ca. 30 pct. af AdBlue-væsken), der har udløst
spekulationer omkring en ”AdBlue krise”.
Produktionen af teknisk urea foregår sideløbende med gødnings-
produktionen til landbruget, hvori urea også indgår. For de store
fabrikker går 90 pct. af deres urea-produktion typisk til gødning
mens 10 pct. af produktionen går til teknisk urea, der anvendes til
fremstilling af AdBlue.
Denne produktion kræver store energimængder og udfordres der-
for af stigende energipriser. De stigende energipriser påvirker pri-
serne i en sådan grad, at for eksempel landbruget udskyder indkøb
af gødning eller indkøber alternative gødningsprodukter fra ek-
sempelvis Sydamerika.