Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2022
2022-3002
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 469:
Vil ministeren lave en opgørelse over, hvad det gennemsnitligt ko-
ster at anlægge 1 km motorvej og 1 km jernbane med separat opgø-
relse over CO
2
-udledning i anlægsfasen? Og hvis muligt ønskes
også en opgørelse over råstofforbrug.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet vedrørende motorveje for Vejdirekto-
ratet, der har oplyst følgende vedr. gennemsnitsomkostningerne
for anlæg af 1 km motorvej samt CO
2
-udledning heraf:
”Der er mange forhold, som har betydning for anlægsprisen og
CO
2
-udledningen ved anlæggelse af en motorvej. En af de faktorer,
som har væsentlig betydning for anlægsoverslaget, er, om vejen an-
lægges i åbent land eller i et bynært område. Andre forhold er,
hvorvidt projektet for eksempel indeholder store bygværker, fauna-
passager, støjskærme, og om projektet kræver bortskaffelse eller
tilførsel af jord. En opgørelse af en gennemsnitlig omkostning pr.
km er derfor forbundet med stor usikkerhed.
I tabel 1 vises intervallet for de gennemsnitlige omkostninger pr.
km for en motorvej i hhv. åbent land og i et bynært område. Disse
er beregnet ud fra konkrete projekter, som er under planlægning
som nye 4-sporede motorveje.
Det fremgår af tabellen, at anlægsprisen er ca. dobbelt så stor i by-
nært område i forhold til i åbent land. CO
2
-udledningen i anlægsfa-
sen ligger til gengæld i samme størrelsesorden.