Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2595400_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. juni 2022
2022-3002
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 469:
Vil ministeren lave en opgørelse over, hvad det gennemsnitligt ko-
ster at anlægge 1 km motorvej og 1 km jernbane med separat opgø-
relse over CO
2
-udledning i anlægsfasen? Og hvis muligt ønskes
også en opgørelse over råstofforbrug.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet vedrørende motorveje for Vejdirekto-
ratet, der har oplyst følgende vedr. gennemsnitsomkostningerne
for anlæg af 1 km motorvej samt CO
2
-udledning heraf:
”Der er mange forhold, som har betydning for anlægsprisen og
CO
2
-udledningen ved anlæggelse af en motorvej. En af de faktorer,
som har væsentlig betydning for anlægsoverslaget, er, om vejen an-
lægges i åbent land eller i et bynært område. Andre forhold er,
hvorvidt projektet for eksempel indeholder store bygværker, fauna-
passager, støjskærme, og om projektet kræver bortskaffelse eller
tilførsel af jord. En opgørelse af en gennemsnitlig omkostning pr.
km er derfor forbundet med stor usikkerhed.
I tabel 1 vises intervallet for de gennemsnitlige omkostninger pr.
km for en motorvej i hhv. åbent land og i et bynært område. Disse
er beregnet ud fra konkrete projekter, som er under planlægning
som nye 4-sporede motorveje.
Det fremgår af tabellen, at anlægsprisen er ca. dobbelt så stor i by-
nært område i forhold til i åbent land. CO
2
-udledningen i anlægsfa-
sen ligger til gengæld i samme størrelsesorden.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om ministeren vil lave en opgørelse over, hvad det gennemsnitligt koster at anlægge 1 km motorvej og 1 km jernbane med separat opgørelse over CO2-udledning i anlægsfasen, til transportministeren
2595400_0002.png
Side 2/4
Tabel 1: Omkostning og udledning for anlæg af 1 km motorvej
Motorvej i åbent land
Motorvej i bynært
område
Gennemsnitligt an-
lægsoverslag pr.
km (inkl. reserver)
Gennemsnitlig
CO
2
-udledning i
anlægsfasen pr. km
85-110 mio. kr.
160-250 mio. kr.
4.500 – 5.600 tons
4.100-6.400 tons
De primære råstoffer til vejbygning er sand, sten og grus. Forbru-
get er meget afhængigt af bl.a. vejens placering i terrænet. Vejdi-
rektoratet har lavet beregninger, som indikerer, at ved anlæg af ny
motorvej anvendes i størrelsesordenen 30.000 – 180.000 m
3
ma-
terialer pr. km.
Det skal bemærkes, at der er stor fokus på at minimere råstoffor-
bruget i anlægsprojekter. Dette kan være områder, som genanven-
delse af materialer, optimering af linjeføring og for eksempel an-
vendelse af andre materialer som slagger.”
Jeg har endvidere forelagt spørgsmål vedrørende jernbane for Ba-
nedanmark, som oplyser følgende:
”Opgørelsen af anlægsomkostninger pr. banekilometer tager ud-
gangspunkt i gennemførte projekter for nye baner eller projekter,
hvor der er blevet udarbejdet undersøgelser på fase 2-niveau i hen-
hold til ny anlægsbudgettering. Datagrundlaget er dog begrænset
og omfatter alene tre projekter med dobbeltspor og elektrificering
samt to projekter med enkeltspor og ingen elektrificering. Neden-
stående tabel 2 viser projekterne samt tilhørende anlægsomkost-
ning pr. kilometer jernbane.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om ministeren vil lave en opgørelse over, hvad det gennemsnitligt koster at anlægge 1 km motorvej og 1 km jernbane med separat opgørelse over CO2-udledning i anlægsfasen, til transportministeren
2595400_0003.png
Side 3/4
Tabel 2: Omkostning og udledning for anlæg af 1 km jernbane
Anlægsomkostning
pr. km jernbane
(mio. kr.)
Type
Dobbeltspor, elek-
trificeret
Ny bane Hovedgård-
Hasselager (25 km)
149
Den nye bane Køben-
havn-Ringsted (55
km)
Ny bane over Vestfyn
(35 km)
Dobbeltspor, elek-
trificeret
201
Dobbeltspor, elek-
trificeret
139
Ny bane til Billund (19
Enkeltspor,
km)
ikke elektrificeret
Ny bane til Aalborg
Lufthavn (3 km)
Enkeltspor,
ikke elektrificeret
49
94
Som det fremgår af tabellen, er der stor variation i anlægsomkost-
ninger pr. km jernbane, hvor prisen for enkeltsporede baner ligger
på mellem 49 og 94 mio. kr. pr. km, og prisen for dobbeltsporede
baner på mellem 139 og 201 mio. kr. De beregnede kilometerpriser
omfatter desuden omkostninger til fx stationer, øvrige konstruktio-
ner og tilslutninger til den eksisterende jernbane, hvilket bidrager
til variationen i omkostningerne pr. banekilometer mellem projek-
terne. Derudover påvirkes anlægsomkostningerne af banernes
strækningshastighed, længde og geografiske forhold.
Generelt vil omkostningerne for anlæg af et dobbeltspor forvente-
ligt være mindre end det dobbelte af et enkeltspor på grund af stor-
driftsfordele.
Opgørelsen af CO
2
-udledning for anlæg af 1 km jernbane er udreg-
net ved hjælp af Banedanmarks CO
2
-overslagsmodel, der bygger på
principperne i InfraLCA-modellen (Life Cycle Assessment), jf. tabel
3. CO
2
-tallene dækker udvinding af råstoffer, transport til produk-
tion, fremstilling af byggematerialer, transport til anlægget og kon-
struktionsarbejde.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 469: Spm. om ministeren vil lave en opgørelse over, hvad det gennemsnitligt koster at anlægge 1 km motorvej og 1 km jernbane med separat opgørelse over CO2-udledning i anlægsfasen, til transportministeren
2595400_0004.png
Side 4/4
Tabel 3: Gennemsnitlig CO
2
-udledning, ton CO2 pr. km
Med elektrificering
Enkeltspor
Anlægsfasen
978
Dobbeltspor
1.958
Uden elektrificering
Enkeltspor
922
Dobbeltspor
1.845
Det har i forbindelse med besvarelsen af dette TRU-spørgsmål ikke
været muligt at opgøre råstof-forbruget pr. km ny jernbane.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen