Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2475159_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-3208
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Michael Aastrup Jensen (V).
Spørgsmål nr. 45:
Vil ministeren se velvilligt på etablering af et tilslutningsanlæg i
retning mod Aarhus fra Fladbrovej ved Randers, da både kommu-
nens høringssvar, den fremtidige bosætning i både Stevnstrup,
Hornbæk, Viborg og øvrige områder og eksisterende trafik allerede
i dag indikerer, at der vil komme en overbelastning ved Randers C,
nu hvor Vejdirektoratet alligevel skal i gang med at projektere læn-
gere ramper på strækningen?
Svar:
Jeg har på baggrund af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Vej-
direktoratet, som har oplyst følgende:
”Vejdirektoratet har i forbindelse med høringsfasen for VVM-un-
dersøgelsen for udbygning af E45 Nordjyske Motorvej Aarhus N -
Randers N på foranledning af Randers Kommunes høringssvar i ef-
teråret 2020 undersøgt muligheden for en ekstra tilslutning til E45
i sydgående retning ved Fladbrovej.
Med udgangspunkt i den korte afstand til tilslutningsanlæg, Ran-
ders C, Gudenå-broerne og rastepladserne vurderer Vejdirektora-
tet, at det ikke er hensigtsmæssigt at etablere et ekstra tilslutnings-
anlæg ved Fladbrovej. Trafiksikkerhed og fremkommeligheden på
E45 vil blive påvirket af den korte afstand imellem til- og frakør-
selsramper, og der vil kunne opstå uro i trafikken under vognbane-
skift og ind- og udfletninger på grund af de korte afstande mellem
anlæggene.
I VVM-projektet indgår en ombygning af tilslutningsanlæg Ran-
ders C, samt krydset mellem Fladbrovej og Viborgvej, så det vil
kunne afvikle den fremtidige trafik tilfredsstillende.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: MFU spm. om ministeren vil se velvilligt på etablering af et tilslutningsanlæg i retning mod Aarhus fra Fladbrovej ved Randers, til transportministeren
2475159_0002.png
Side 2/2
Dette er analyseret ved udførelse af kapacitetsanalyser af alle til-
slutningsanlæg, som ligger på strækningen. Beregningerne tager
udgangspunkt i et geometrisk krydsdesign samt oplæg til signal-
programmer og styring af signalregulerede kryds for hvert tilslut-
ningsanlæg. I kapacitetsanalyserne er medtaget forventet byudvik-
ling omkring tilslutningsanlæggene i form af lokalplaner og byud-
viklingsområder, der er udlagt i kommuneplanerne. Analyserne vi-
ser, at det foreslåede krydsdesign kan afvikle trafikken i rampe-
krydset ved Fladbrovej og det nærliggende vejnet.
Vejdirektoratets vurdering er således, at der ikke er trafikafvik-
lingsmæssige argumenter for etablering af et ekstra tilslutningsan-
læg i nærområdet. Et ekstra tilslutningsanlæg ved Fladbrovej vil
desuden øge påvirkningen af det fredede fortidsminde, Christian d.
III’s kanal og de naturmæssige værdier i området.
Herudover, vil et tilslutningsanlæg ved Fladbrovej have følgende
konsekvenser, som vil fordyre projektet væsentligt:
• Der vil skulle etableres parallelramper mellem rastepladserne og
et evt. tilslutningsanlæg ved Fladbrovej. Det vil betyde en 4 sporet
(i stedet for 3 sporet) bro over Gudenåen øst for de eksisterende
broer.
• Området nord for Gudenåen giver anlægstekniske udfordringer
mht. til blødbund og vandspejl.
• En række boliger øst for motorvejen ville skulle eksproprieres.
• Et evt. ekstra tilslutningsanlæg ved Fladbrovej vil betyde omlæg-
ning af højspændingsledninger og gasledning samt flytning af en
gasstation vest for motorvejen.
Disse omkostninger er ikke inkluderet i det projekt der indgår i In-
frastrukturplan 2035 om etablering af længere ramper i tre tilslut-
ningsanlæg på strækningen omkring Randers.”
På baggrund af Vejdirektoratets udtalelse har jeg på nuværende
tidspunkt svært ved at se perspektivet i at etablere et tilslutnings-
anlæg i retning mod Aarhus fra Fladbrovej ved Randers.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht