Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2571895_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. maj 2022
2022-2717
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 443:
Mere trafik giver større støjudbredelse, og det ses tydeligt, at tra-
fikstigninger giver bredere støjzoner, når man sammenligner VVM
fra 2011 med VVM fra 2021 for den 3. Limfjordsforbindelse over
Egholm. Vejdirektoratet vurderer konsekvent kun støjen 10 år frem
og ikke frem til, at motorvejens maksimale kapacitet er nået. Vil
ministeren forklare, hvorfor støjberegninger fra motorveje ikke ud-
føres for vejenes maksimale kapacitet, ligesom broers bæreevne be-
regnes, og hvad er fordelen ved, at man beregner støjen med mid-
lertidige og mindre trafiktal?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Støjberegningerne er ikke baseret på motorvejens maksimale ka-
pacit, jf. svaret på TRU Alm. Del – Spørgsmål 442.
Miljøstyrelsen anbefaler i vejledning nr. 4, 2007 ”Støj fra veje”, at
der beregnes støj for en fremtidig trafiksituation med en planlæg-
ningshorisont på mindst 10 år.
I henhold til Miljøstyrelsens anbefalinger er støjberegningerne for
3. Limfjordsforbindelse således baseret på den forventede trafikbe-
lastning omkring 10 år efter åbningen.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen