Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. maj 2022
2022-2717
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 19. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Susanne Zimmer (FG).
Spørgsmål nr. 441:
Vil ministeren tage initiativ til, at myndighedernes trafiktal for den
fremtidige biltrafik på tværs af Limfjorden gøres retvisende, så
projektets kapacitet eller mangel på samme, kan vurderes hurtigst
muligt, og inden en eventuel anlægslov vedtages?
Der henvises til, at hvis tallene fra VVM-redegørelsen fra 2021 gen-
nemregnes med Vejdirektoratets procentvise stigninger i trafikken
på 1 pct. indtil 2030 og 1,5 pct. fra 2030 til 2040, bliver resultatet
161.000 daglige biler på de tre fjordkrydsende forbindelser, men
Vejdirektoratet regner sig frem til 147.600 biler, altså en regnefejl
på ca. 13.000 biler dagligt. Med Vejdirektoratets tal er stigningen i
trafikken kun 0,7 pct. per år fra 2030 til 2040, og ikke de fremlagte
forudsætninger med en årlig stigning på 1,5 pct., og konklusion om
rigelig kapacitet i 2040 er altså ikke retvisende.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der har oplyst føl-
gende:
”Vejdirektoratet kan ikke genkende de konkrete vækstprocenter,
der præsenteres i spørgsmålet.
På
www.vejdirektoratet.dk/tema/trafikken-i-fremtiden
offentlig-
gør Vejdirektoratet de forventede vækstprocenter for den samlede
vejtrafik. Her fremgår det, at den årlige trafikvækst forventes at
blive 0,7% i perioden 2030-2035 og 0,7% i perioden 2035-2040.
Gennemførelse af Infrastrukturplan 2035, herunder en 3. Lim-
fjordsforbindelse, indgår som forudsætning i de bagvedliggende
trafikberegninger med Landstrafikmodellen.