Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2559037_0001.png
Side 1 af 2
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål O og P om Lynetteholm
Samrådsspørgsmål O
Hvad kan ministrene oplyse om håndteringen af det usædvanligt skarpe brev vedrørende klapning af
slam i Øresund, som den svenske miljøminister sendte til den danske miljøminister den 6. maj 2021,
herunder med hensyn til intern mødeaktivitet i regeringen, opfølgende møder og korrespondance med
den svenske regering og information af Folketingets partier?
Samrådsspørgsmål P
Mener ministrene, at det er i overensstemmelse med folkestyrets ånd, at regeringen i forbindelse med
den daværende igangværende lovgivningsproces om Lynetteholmen hemmeligholder afgørende
dokumenter og oplysninger som den svenske miljøministers brev for Folketingets partier?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V) og Jacob Jensen (V).
Tale
Først og fremmest vil jeg gerne takke for interessen for projektet Lynetteholm, som jeg i den
grad forstår og deler. Det er en meget stort og omfangsrigt projekt. Og derfor er det fuldt
forståeligt, at der er stor interesse for projektet og processen omkring projektet.
Indledningsvis vil jeg derfor også sige meget klart, at jeg deler spørgernes opmærksomhed på
vores miljø. Det er også baggrunden for, at jeg i sidste uge foreslog og fik opbakning fra
forligskredsen til at søge alternativer til den klapning, som har været omdiskuteret og også er
omdrejningspunkt for samrådet her i dag.
Klapningen i forbindelse med anlæg af Lynetteholmen er efter planen indstillet for denne
sæson. Forventningen er, at vi i slutningen af maj eller i juni vil have fået bud på, hvordan
klapning i forbindelse med projektet fremadrettet kan erstattes af andre metoder.
Netop klapning er som nævnt også udgangspunkt for samrådet her i dag og spørgsmålene til
et brev sendt fra den svenske miljø- og klimaminister 6. maj 2021 til den danske miljøminister.
Og det efterfølgende møde, som jeg har forstået, at der blev afholdt mellem ministrene fra
Danmark og den svenske kollega.
Jeg tror alle her i lokalet er bevidst om, at jeg er kommet til som minister i februar måned.
Brevet og mødet er fra maj og juni 2021, hvorfor jeg vil starte med at understrege, at jeg jo ikke
selv har deltaget eller været involveret i korrespondancen. Men det skal naturligvis ikke afholde
mig fra at videregive de oplysninger, jeg har fra ministeriet om forløbet.
Jeg er blevet oplyst om, at Miljøministeriet den 12. maj sidste år videresendte en kopi af brevet
fra den daværende svenske miljø- og klimaminister til den danske miljøminister. Brevet blev
videresendt til Transportministeriet.
Der blev herefter indledt et arbejde mellem Transportministeriet og Miljøministeriet med
henblik på så hurtigt som muligt at arrangere et møde med den svenske miljø- og klimaminister.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 440: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 7/4-22 om den svenske miljøministers brev om klapning af slam i forbindelse med lovbehandling af Lynetteholmen, til transportministeren
Side 2 af 2
Mødet mellem den danske miljøminister, den danske transportminister og den svenske miljø-
og klimaminister blev planlagt til afholdelse den 1. juni 2021.
Som jeg er oplyst det blev der under 2. behandlingen fra Enhedslistens transportordfører spurgt
ind til det planlagte møde med den svenske minister. Og med reference til svenskernes
høringssvar, som var kritiske i forhold til projektet. Enhedslisten ordfører spurgte også ind til
espoo-høringsprocesserne.
Som jeg er blevet det oplyst, svarede den daværende transportminister, at der skulle have været
et møde samme dag. Den daværende transportminister forventede dog at mødet ville blive
afholdt senere på dagen eller en af de kommende dage. Dette blev altså oplyst til Folketinget
under 2.behandlingen af anlægsloven. Hvad jeg kan se af udskrifterne fra 2.behandlingen af
anlægsloven. Så refererede den tidligere transportminister også, at svenskerne særligt var
kritiske over for klapning.
Jeg er oplyst om, at mødet mellem den danske miljøminister, transportministeren og den
svenske miljø og klimaminister blev afholdt 3.juni 2021. Hvad der skete på mødet vil jeg meget
nødigt redegøre for, eftersom jeg ikke selv deltog og derfor ikke ved det. Men jeg kan se, at min
forgænger efterfølgende sendte et brev til den svenske miljø- og klimaminister. Her blev der
kvitteret for et godt møde, og han oplyste samtidig, at den forventede vedtagelse af loven ikke
spærrede for den videre dialog om projektet, heller ikke i forhold til alternative løsninger.
Jeg er blevet oplyst om, at Transportministeriet efter afholdelsen af mødet den 3. juni 2021
ikke har hørt fra den svenske
regering
i forbindelse med sagen.
Altså ikke før den nuværende svenske klima- og miljøminister den 18. marts i år sendte et brev.
Jeg er dog oplyst er der hele tiden har været dialog med de svenske
myndigheder
i Espoo-regi,
hvor der konkret blev aftalt et opdrag for en tredjepartsundersøgelse af DHI’s beregninger ved
det hollandske firma Deltares. Og hvor der blev aftalt et overvågningsprogram for klapningen,
som de svenske myndigheder deltager i. Der er til dato blevet afholdt 8 møder i Espoo-regi. Det
seneste møde var den 5. april, altså i forgårs.
Jeg vil slutteligt gentage, at jeg som minister har lyttet til den kritik der har været af klapning i
forbindelse med Lynetteholm. Dette også før brevet kom fra den svenske minister i slutningen
af marts. Det er årsagen til at jeg i sidste uge foreslog forligskredsen at finde alternativer til
klapning.
Tak for ordet.