Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2475229_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. november 2021
2021-3207
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 29. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 44:
Forventer ministeren, at Espoo-samrådsprocessen med Sverige om
de havmiljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet er af-
sluttet inden, at etableringen påbegyndes den 17. november 2021?
Og i fald Espoo-processen ikke er tilendebragt inden den 17.no-
vember 2021, vil ministeren så garantere, at arbejdet med anlægget
af Lynetteholm ikke påbegyndes?
Svar:
Jeg har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, der har ansvaret
for dialogen vedrørende anlæg af Lynetteholm med Sverige og de
øvrige lande omkring Østersøen, som jeg kan henholde mig til.
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at dialogen med svenske myndigheder
om Lynetteholm og de havmiljømæssige konsekvenser pågår, og at
dialogen ventes opretholdt, indtil klapning af optaget havbunds-
materiale er afsluttet. De øvrige lande, der har vist interesse for
projektet, dvs. Finland, Litauen og Polen har alle meddelt, at deres
spørgsmål er besvaret tilfredsstillende, og at de anser samrådet for
afsluttet.
Dialogen mellem danske og svenske myndigheder fortsætter, da
der forud for vedtagelsen af anlægsloven var enighed mellem par-
terne om at fortsætte dialogen efter vedtagelse af anlægsloven.
Konkret er der som en del af Espoo-samrådet indgået aftale om:
-
At der gennemføres af en tredjeparts granskning af de hy-
drauliske analyser af projektets påvirkning af vandgennem-
strømingen i Øresund, som er gennemført i forbindelse
med miljøvurderingen af etablering af Lynetteholm.
At der etableres en såkaldt ”Turbidity Management
Group”, som kontinuerligt skal overvåge eventuelle effekter
-
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 44: Spm. om ministeren forventer ministeren, at Espoo-samrådsprocessen med Sverige om de havmiljømæssige konsekvenser af Lynetteholmprojektet er afsluttet inden, at etableringen påbegyndes den 17. november 2021 til transportministeren
2475229_0002.png
Side 2/2
af klapning af afgravningsmateriale, herunder sikre at klap-
ning planlægges på de tidspunkter, hvor det er mest hen-
sigtsmæssigt i forhold til spredning af sediment. Sverige får
mulighed for at være repræsenteret i ”Turbidity Manage-
ment Group”.
Trafikstyrelsen forventer således, at Espoo-samrådsprocessen
kommer til at fortsætte sideløbende med etablering af Lynette-
holm. Tilladelsen til anlægget er givet ved anlægsloven, og formålet
med samrådets fortsættelse er dialog mellem danske og svenske
miljømyndigheder, dels granskning og dels overvågning af klapnin-
gen.”
Som det fremgår af Trafikstyrelsens svar, er der ikke nogen sam-
menhæng mellem afslutning af Espoo-samrådsprocessen og påbe-
gyndelse af anlægget af Lynetteholm.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht