Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2568461_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-4762
Den 3. maj 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 432 (TRU alm. del) stillet 8. april 2022 efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 432
”Vil ministeren oplyse, om der har været kontakt mellem Miljøministeriet og svenske myndigheder eller
den svenske regering efter anlægsloven blev vedtaget, og vil ministeren oplyse, hvilken rolle og ansvar
miljøministeriet og ministeren har ift. ændringer af det der tidligere er sendt i Espoo-høring, f.eks. SMV-
vurderingen, ændrede klapplaner m.v.?”
Svar
Jeg forstår spørgsmålet således, at der er tale om perioden efter anlægslovens vedtagelsen, og på
grundlag af dette har jeg forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som svarer følgende:
”Ad 1 Hvilken kontakt har der været mellem Miljøministeriet og de svenske myndighe-
der/den svenske regering efter vedtagelse af anlægsloven
Efter anlægsloven er blevet vedtaget, har der været afholdt fire samrådsmøder med de svenske myn-
digheder. Trafikstyrelsen har ansvar for at drive samrådsprocessen, mens Miljøstyrelsens Point of
Contact (POC) deltager for at sikre, at formalia for samrådsprocessen iagttages. Med formalia henvises
der til fx oversættelse, indkaldelse, fremsendelse af dokumenter, gennemføre høringer mv. På disse
møder har der ud over Trafikstyrelsen og Miljøstyrelsen også været deltagelse af By og Havn, diverse
danske og hollandske rådgivere, de svenske POC, medarbejdere fra Miljödepartementet og relevante
svenske myndigheder.
Herudover har Miljøstyrelsens POC modtaget spørgsmål fra forskellige svenske myndigheder herun-
der om mulighed for at påklage anlægsloven, klapning (herunder alternative klappladser) og tilsyn
med anlægsloven, som alle er videresendt til og besvaret af Trafikstyrelsen direkte til den svenske POC
med cc til Miljøstyrelsens POC. Et konkret spørgsmål om klapning er dog blevet besvaret af Miljøsty-
relsen direkte til den svenske POC med cc til Trafikstyrelsen.
Desuden har den svenske POC den 12. maj 2021 sendt en kopi af et brev fra den svenske miljøminister
Per Bolund til den danske miljøminister til Miljøstyrelsens Espoo POC til information i forbindelse
med samrådssagen. Brevet er samme dag videreformidlet til departementet der videresendte brevet til
Transportministeriet.
Endelig har der været gennemført en Espoo-proces i forbindelse med sagsbehandlingen af råstofind-
vinding til etablering af Lynetteholms perimeter. Sverige har deltaget i processen og har afgivet hø-
ringssvar i høringsperioden, men herefter har der ikke været fokus på denne del af projektet fra svensk
side.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm., om der har været kontakt mellem Miljøministeriet og svenske myndigheder eller den svenske regering efter anlægsloven blev vedtaget, til miljøministeren
Ad 2 Hvilken rolle og ansvar har Miljøministeriet og ministeren har ift. ændringer af det
der tidligere er sendt i Espoo-høring, f.eks. SMV-vurderingen, ændrede klapplaner
m.v.?
Miljøstyrelsens rolle i Lynetteholm-sagen efter at anlægsloven er vedtaget forløber i følgende spor:
a)
b)
c)
d)
som ansvarlig tilsynsmyndighed for klapning,
som ansvarlig Espoo-myndighed i samrådsprocessen med Sverige,
som berørt myndighed i forhold til vandmiljøplanlægning og naturdirektiverne,
som ansvarlig myndighed ifb med råstofindvinding til Lynetteholms perimeter
ad a) Miljøstyrelsen har haft direkte kontakt med svenske myndigheder om klappladser og en henvis-
ning af en svensk kommune til Trafikstyrelsen vedrørende klapning. Miljøstyrelsen har deltaget på
møder med svenske myndigheder på online møder indkaldt af By og Havn, hvor tilrettelæggelse af
selve tilsynet med Lynetteholm klapningen blev diskuteret. Herudover har der ikke været kontakt til
svenske myndigheder ud over få opklarende punkter. Det skal nævnes, at overvågningsprogrammet er
besluttet efter at anlægsloven blev vedtaget, og at Miljøstyrelsen har stillet krav til indholdet og god-
kendt det efterfølgende.
ad b) Miljøstyrelsens har som Espoo POC deltaget i den fortsatte samrådsproces mellem Trafikstyrel-
sen og de svenske myndigheder om 3. parts granskning af visse rapporter, overvågningsprogram mv.,
og ikke mindst at facilitere besvarelse af de øvrige spørgsmål, som de svenske myndigheder har til pro-
ces og lovgivning forbundet med sagen.
ad c) Miljøstyrelsen har efter vedtagelse af anlægsloven kommenteret på diverse høringsmateriale fra
Trafikstyrelsen bl.a. vedrørende projektændringer (indre perimeter), tilladelse til eksperimentel grave-
arbejde og marine forundersøgelser.
Ad d) Så vidt angår ansøgning om tilladelse til indvinding af råstoffer til brug til Lynetteholms perime-
ter, har ansøgning- og afgørelsesprocessen ikke været underlagt ændringer i forhold til de krav, der
normalt stilles i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til indvinding af råstoffer på havet.
Denne ansøgning har, som angivet ovenfor, været sendt i Espoo-høring. Sverige havde flere bemærk-
ninger i forbindelse med Espoo-høringen, men efter en opfølgende redegørelse fra Miljøstyrelsen samt
bygherre havde Sverige ikke flere bemærkninger til projektet. Espoo-høringen af Sverige har derfor
ikke givet anledning til, at der er sket en ændring i råstofindvindingsprojektet.
I forhold til materialet og den områdeafgrænsning af indvindingsområdet, der har været sendt i
Espoo-høring, er der i Miljøstyrelsens sagsbehandling af ansøgningen sket en reduktion af det ansøgte
indvindingsområde på baggrund af miljømæssige- og råstofmæssige forhold.”
Som det fremgår af ovenstående har dialogen med Sverige foregået mellem Miljøstyrelsen og Trafik-
styrelsen/Transportministeriet.
2
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 432: Spm., om der har været kontakt mellem Miljøministeriet og svenske myndigheder eller den svenske regering efter anlægsloven blev vedtaget, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Paolo Perotti
3