Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2568457_0001.png
Folketingets Transportudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2022-4762
Den 3. maj 2022
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 431 (TRU alm. del) stillet 8. april 2022 efter ønske fra
Anne Valentina Berthelsen (SF).
Spørgsmål nr. 431
”Vil ministeren oplyse, hvordan det i anlægsloven for Lynetteholm er bestemt, at miljøministeren alene
er postkasse for Espoo-høringssvar, og at det er transportministeren der er ansvarlig for forhandlingerne
med Sverige?”
Svar
I Danmark er Miljøstyrelsen, under Miljøministeriet, udpeget som Espoo-kontaktpunkt og modtager på
den baggrund høringssvar i forbindelse med Espoo-høringer. Espoo-kontaktpunkter (points of contact)
er nationale myndigheder i lande tilsluttet Espoo-konventionen, som har til opgave bl.a. at sende hø-
ringssvar i forbindelse med andre landes Espoo-høringer og at modtage andre landes høringssvar. Der
er således tale om en
proces- og postkassefunktion.
Da Espoo-konventionen handler om miljøvurdering af grænseoverskridende miljøpåvirkninger er
Espoo-kontaktpunktet naturligt placeret på miljøministerens ressort, men deltagerlandene udpeger selv
deres Espoo-kontaktpunkt. Hvis et land ikke har udpeget et Espoo-kontaktpunkt, er det landets uden-
rigsministerium, som modtager høringssvar i forbindelse med Espoo-høringer. Det følger af beslutning
I/3 ”Points of contact” til Annex III til Espoo-konventionen.
Miljøstyrelsens rolle i sagen er ikke at være miljømyndighed, men er begrænset til at være høringspart
som berørt myndighed og at være Espoo-kontaktpunkt der forestår Espoo-høringen og formidle
Espoo-høringssvar m.v. mellem den kompetente myndighed dvs. Trafikstyrelsen og de berørte parter, i
dette tilfælde de svenske myndigheder.
Fordi der er tale om en anlægslov er miljøministerens samtykkekompetence i forhold til projektet ikke
gældende. Ved almindelige projekter, som forventes at få en væsentlig indvirkning på miljøet i en anden
stat, skal miljøministeren orienteres
snarest muligt
og projektet kan ikke godkendes
før miljøministe-
ren giver sit samtykke hertil.
Dette gælder ikke ved anlægslove, som det er tilfældet med Lynetteholm,
hvilket følger af miljøvurderingslovens § 38, stk. 1, sammenholdt med § 38, stk. 3.
Da Miljøstyrelsen er udpeget som Danmarks Espoo-kontaktpunkt skal Miljøstyrelsen således varetage
proces- og postkassefunktionen
for Espoo-høringer i alle Espoo-sager, selvom projektet og miljømyn-
digheden henhører under et andet ministerområde end miljøministerens. Det kunne f.eks. være tilfæl-
det hvis Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet fremsatte et forslag til en anlægslov, og Energistyrel-
sen havde rollen som VVM-myndighed. I sådanne tilfælde ville Espoo-høringer sendt til Miljøstyrelsen
(og eventuelt til miljøministeren) ligeledes blive oversendt til f.eks. Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet og Energistyrelsen med henblik på videre foranstaltning.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 431: Spm. om, hvordan det i anlægsloven for Lynetteholm er bestemt, at miljøministeren alene er postkasse for Espoo-høringssvar, og at det er transportministeren der er ansvarlig for forhandlingerne med Sverige, til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Paolo Perotti
2