Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2566391_0001.png
Folketingets Transportudvalget
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2022 - 1963
Doknr.
507904
Dato
02-05-2022
Svar på spørgsmål fra Kristian Pihl Lorentzen (V) stillet den 7. april 2022.
Spørgsmål nr. 426:
”Energi-
og råvarepriserne er steget markant, hvilket er en udfordring for bl.a. bygge-
og anlægsbranchen, men branchens nuværende prisreguleringsmekanisme AB18 er
udtænkt i fredstid og tager derfor ikke højde for den nuværende situation. Mener mi-
nisteren, at en midlertidig justering af AB18 kan modvirke, at aktiviteten i bygge- og
anlægsbranchen sænkes unødigt, hvilket ellers kan have bl.a. arbejdsløshed til følge?”
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen hentet bidrag fra Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser
følgende:
”AB 18 (Almindelige betingelser for arbejder og leverancer i bygge-
og anlægsvirksom-
hed) er standardaftalevilkår for entreprisearbejder. AB 18 er et privatretligt dokument
udarbejdet af byggeriets parter.
AB 18 finder alene anvendelse i det omfang, det er aftalt mellem parterne i en entrepri-
seaftale. Parterne kan derfor også aftale at anvende AB 18 med fravigelser. Fravigel-
serne kan indebære, at visse af bestemmelserne enten ikke skal gælde eller skal sup-
pleres eller tilpasses den konkrete opgave.
Byggeriets parter har deltaget i udvalgsarbejdet om den seneste revision af AB-syste-
met. Her var udgangspunktet, at AB-systemet skal kunne anvendes i sin helhed, såle-
des at fravigelse fra AB-systemet kun sker i tilfælde, hvor fravigelse er velbegrundet og
nødvendig for indgåelse af aftalen. Visse særlige typer af bygge- eller anlægsopgaver
kan erfaringsmæssigt kræve fravigelser fra AB-systemet, og sådanne fravigelser er der-
for ikke usædvanlige. Det kan også gælde visse bygherrer, der er undergivet udbuds-
retlige regler.”
Jeg vil dog bede Bolig- og Planstyrelsen følge denne usædvanlige situation og overveje
behovet for eventuelle tiltag.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek