Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2564020_0001.png
Svarinput TRU 424
Transportministeriet har anmodet om svarbidrag til spørgsmål 424.
Notat
22. april 2022
Vedr. hvordan buschauffører i den almindelige kollektive trafik
Morten Brønnum Andersen
uddannes i at håndtere kunder med handicap
Handicapbevidstgørende uddannelse.
Buschauffører, der udfører rutekørsel, skal fra den 1. marts 2018 med-
bringe dokumentation for at have gennemført en handicapbevidstgø-
rende uddannelse.
1
Kravet er opfyldt, hvis chaufførens grundlæggende kvalifikationsuddannelse el-
ler omskoling er gennemført efter 1. marts 2013. Hvis den grundlæggende kva-
lifikationsuddannelse eller omskoling er gennemført før 1. marts 2013 opfyldes
kravet, hvis chaufføren har gennemført:
”Befordring af handicappede i ordinær rutetrafik” (AMU-kursusnummer
40883) af 1 dags varighed.
”Befordring af bevægelseshæmmede” (AMU-kursusnummer 45266) af 5 da-
ges varighed.
Alle tre kurser
-
-
”Introduktion til offentlig servicetrafik” (AMU-kursusnummer 47874)
”Befordring af sygdoms- og alderssvækkede passagerer (AMU-kursus-
nummer 48104)
Telefon: 2320 6131
[email protected]
1
https://www.fstyr.dk/da/Erhvervstransport/Kvalifikationsuddannelser/Handicapbevidstgoe-
rende-uddannelse
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at uddanne og informere buschauffører og andre chauffører i, hvordan de håndterer kunder med et handicap, til transportministeren
-
”Befordring af fysisk handicappede passagerer” (AMU-kursusnummer
48105).
Herudover har trafikselskaberne taget en række initiativer, der sammen med
uddannelse og oplysning af chaufførerne skal bidrage til en tryg rejse også for
personer med handicap:
Krav i buskontrakterne til uddannelse af chauffører hos Sydtrafik
Følgende krav fremgår i Sydtrafiks buskontrakter:
”Chaufførerne, andet personale og vognmanden skal yde en korrekt betjening
af kunderne. Vognmanden skal sikre, at alle chauffører kører kundevenligt.
Vognmanden har pligt til at melde tilbage til Sydtrafik om problemer, der forhin-
drer eller vanskeliggør kundevenlig kørsel. Vognmanden skal endvidere sikre,
at fejl og mangler vedr. stoppesteder indberettes til Sydtrafik.
Vognmanden har ansvaret for, at chaufførerne får en grund- og efteruddan-
nelse, der gør dem i stand til at leve op til de krav til arbejdsudførelse og til
kundebetjening, der er angivet i stk. 1 og 2. Oplæring af nye chauffører skal
have en varighed af mindst 2 uger. Efteruddannelsen af chaufførerne skal i gen-
nemsnit være på mindst 3 dage pr. chauffør pr. år. Lovpligtig efteruddannelse
og kurser medregnes ikke – og således heller ikke uddannelse ifølge bekendt-
gørelse nr. 177 af 25.02.2013. Vognmanden skal endvidere sørge for en pas-
sende efteruddannelse af det øvrige personale, herunder driftsledelsen.”
Solsikkeprogrammet og solsikkesnoren
Midttrafik, Movia og NT har tilsluttet sig Solsikkeprogrammet, der skal fremme
forståelsen for kunder med usynlige handicap. Også FynBus og Sydtrafik for-
venter at tilslutte sig programmet. Formålet er at gøre det usynlige synligt, når
kunden oplever, der er brug for det. Konkret sker det ved, at kunder bærer en
særlig Solsikkesnor, hvilket tydeligt signalerer til personale og omverden, at man
kan have brug for lidt ekstra tid, tålmodighed eller hjælp. Solsikkesnoren giver
ingen særlige fordele, men fungerer som et signal til chauffører, billetkontrollører
og medrejsende om, at personen kan have behov for ekstra hensyn.
Demensvenner
Side 2 af 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at uddanne og informere buschauffører og andre chauffører i, hvordan de håndterer kunder med et handicap, til transportministeren
Hos FynBus er chaufførerne såkaldte demensvenner. Hvert år kører FynBus en
kampagne, hvor chaufførerne får viden om demens, og hvordan de kan hjælpe
mennesker med demens til at få en god og tryg bustur. I samarbejde med
Odense Kommune er der udviklet ”Mælkebøttekortet”, der er et tryghedskort
målrettet til mennesker med demens i et tidligt stadie, som gerne vil benytte
bussen på egen hånd. Når mælkebøttekortet vises til chaufføren ved påstigning,
får chaufføren et diskret hint om, at her er en borger med demens, som måske
har brug for en hjælpende hånd på rejsen.
Bistå-nål
Midttrafik’s tiltag Bistå-nålen er et synligt skilt for demente. Når chaufføren eller
en kontrollør ser en kunde med skiltet, er de uddannet til at hjælpe. I Midttrafiks
chaufføruddannelser ”Fly high”, uddannes chaufførerne til at vejlede og hjælpe
denne gruppe kunder under titlen ”Service i vanskelige situationer”.
Sydtrafik oplyser at være tilsluttet den nationale demensnål – en håndsrækning.
Certificeringskursus og digital undervisning
NT oplyser at have fokus på at træne chaufførernes kundeservice og forståel-
sen af forskellige kundetyper – bl.a. i forbindelse med de påkrævede NT-certifi-
ceringskurser, som chaufførerne skal tage hver 2,5 år. Det er et 2 eller 5 dages
kursus, hvor sidstnævnte bl.a. omhandler kundeservice.
NT har som supplement udarbejdet særlige træningstest på chaufførweb, der
bl.a. omhandler håndtering af demente og børn med særlige behov, hvilket har
til formål at klæde chaufførerne på til at betjene demente og børn med særlige
behov. Herudover begyndte NT fra forrige år at stille krav om, at en procentvis
del af kørslen udføres af faglærte chauffører (krav om trin 1), hvor kundeservice
også er et fokuspunkt.
Hos Sydtrafik har chaufførerne modtaget viden om demens og redskaber til at
håndtere personer med demens gennem digital undervisning.
Elektriske ramper
Side 3 af 4
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 424: MFU spm. om, hvordan ministeren agter at uddanne og informere buschauffører og andre chauffører i, hvordan de håndterer kunder med et handicap, til transportministeren
Hos FynBus er der installeret elektriske ramper på alle regionale busser samt
ca. halvdelen af bybusserne i Odense. Midttrafik oplyser, at der i forbindelse
med nye udbud fra 2022 og frem er krav om elektriske ramper i alle busser. I
sommeren 2021 blev indsat 14 busser i Herning, der tillige har automatiske fast-
spænding af kørestolen i bussen. Systemet kan betjenes af kørestolsbrugeren
og fastlåser automatisk på kørestolens hjul, når kørestolsbrugeren trykker på
en knap på væggen. For at få kørestolen fri af systemet igen, trykkes der på
knappen igen. Hos Movia kommer der 156 driftsbusser med elektriske ramper,
når igangværende udbud (A21) har driftsstart fra oktober 2023. Flere kommuner
og Region Hovedstaden i Movias område har endvidere truffet beslutning om,
at elektriske ramper vil være et krav ved fremtidige udbud af emissionsfrie bus-
ser.
Side 4 af 4