Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2559465_0001.png
Side 1 af 6
Talemanuskript til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål I
Samrådsspørgsmål I
Stillet til transportministeren:
Vil ministeren på baggrund af talrige henvendelser fra borgere og virksomheder forklare,
hvorfor der er uacceptabelt lange ventetider hos Færdselsstyrelsen med hensyn til
administration af kørekort, førerkort og tilladelser? Og hvilke konkrete initiativer påtænker
ministeren for at afhjælpe den uholdbare situation?
Svar:
Tak for det. Og først og fremmest tak for at indkalde til samrådet her i dag, som jeg synes er
vigtigt. Det sætter fokus på en rigtig central problemstilling, som vi skal have adresseret.
Jeg vil starte med at slå fast, at Færdselsstyrelsens administration af reglerne vedrørende
kørekort, førerkort og godskørselstilladelser har stor betydning for både borgere og
virksomheder. Derfor er udfordringerne med lange sagsbehandlingstider også noget, der har
min største bevågenhed og fokus.
Jeg har meget stor forståelse for, at det er enormt frustrerende for de borgere og virksomheder,
der oplever en lang sagsbehandlingstid på deres sager.
For så vidt angår kørekortsområdet, er der tale om en mangeårig problemstilling desværre.
Som de fleste herinde nok er bekendt med, så indgik regeringen og langt størstedelen af
Folketingets partier en aftale om politiets økonomi tilbage i december 2020. Partierne bag
politiaftalen blev enige om, at Færdselsstyrelsen skulle overtage hele kørekortområdet. Det
betød blandt andet, at kørekortområdet og køreprøveafviklingen pr. 1. oktober 2021 skulle
samles ét sted – nemlig i Færdselsstyrelsen.
Jeg kan forstå, at der i forbindelse med aftalen også blev forventningsafstemt, at det vil tage
Færdselsstyrelsen 1-2 år at opnå en fuld normalisering af driften. Og det skyldes, at det er et
stort skridt at gennemføre omstrukturering af hele kørekortområdet fra samtlige politikredse til
Færdselsstyrelsen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/4-22 om sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen, til transportministeren
Side 2 af 6
Der henvises i spørgsmålet også til uacceptabel lang sagsbehandlingstid i Færdselsstyrelsen på
førerkort og tilladelser.
Jeg er ikke bekendt med, at der skulle være udfordringer med sagsbehandlingstiden for
førerkort, hvis der tænkes på de førerkort, som en chauffør skal bruge i takografen.
Jeg har dog forstået, at der er udfordringer med sagsbehandlingstiden hos Færdselsstyrelsen i
forhold til vognmandstilladelserne på gods- og busområdet, og at der også kan være anledning
til at dykke ned i sagsbehandlingstiden for chaufførkort på taxiområdet.
I min besvarelse af samrådsspørgsmålet vil jeg derfor også knytte nogle bemærkninger til disse
to områder og om de tiltag, som styrelsen har iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
Færdselsstyrelsen oplyser, at der er flere grunde til de forlængede sagsbehandlingstider på
kørekortområdet. Blandt andet har den administrative sagsbehandling på kørekortområdet
forud for ressortoverdragelsen været præget af manuel sagsbehandling og fremsendelse af fysisk
post. Ved Færdselsstyrelsens overtagelse af området er sagerne overgået til elektronisk
sagshåndtering.
Det har betydet en stor ændring i arbejdsgangene for de ressortoverførte medarbejdere, der har
måttet omstille sig til at arbejde med digital sagsbehandling, ligesom en del sagsgange er ændret
som følge af ressortoverdragelsen fra politiet til Færdselsstyrelsen.
Færdselsstyrelsen har ved ressortoverdragelsen af hele kørekortområdet den 1. oktober 2021
desuden overtaget en stor sagspukkel. Styrelsen fik overdraget ca. 20.000 verserende sager fra
politiet. Den aktuelle status på sagsmængden er på ca. 30.000 sager. Og sagsmængden er
stigende, da der aktuelt kommer flere sager ind, end der bliver afsluttet. Opgaver fra
Rigspolitiets National Færdsel Center blev desuden overdraget uden medfølgende
medarbejdere. Der var således tale om tomme årsværk, som der skulle rekrutteres til.
Der har derfor været tale om en kompliceret og omfattende ressortoverdragelse, som naturligvis
tager tid at få nedbragt. For at få et bedre indblik i og forståelse for sagsbehandling på
kørekortområdet er der nogle omstændigheder, som man skal være opmærksom på, og som jeg
gerne vil uddybe i det følgende.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/4-22 om sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen, til transportministeren
Side 3 af 6
Når Færdselsstyrelsen eksempelvis modtager en ansøgning om generhvervelse af kørekort efter
ubetinget frakendelse, skal styrelsen undersøge en lang række forhold, der skal være opfyldt, før
at ansøgeren kan generhverve førerretten. Borgeren skal opfylde de tidsmæssige krav for
generhvervelse, herunder at der ikke er ansøgt for tidligt i forhold til frakendelsens udløb.
Borgeren skal endvidere have gennemført relevante kurser, som afhænger af, hvilke
bestemmelser, borgeren er dømt for. Det kan fx være alkohol, narkotika og trafikkursus.
Færdselsstyrelsen er endvidere i vidt omfang afhængig af andre myndigheder for at kunne
færdiggøre sagsbehandlingen, hvilket påvirker den samlede sagsbehandlingstid. I sager, hvor
der er en helbreds-problemstilling, skal der indhentes vurdering fra Styrelsen for
Patienssikkerhed og af og til speciallæger. Færdselsstyrelsen har desuden ikke adgang til
Kriminalregisteret, hvilket betyder, at der skal indhentes straffeattest fra politiet i de sager, hvor
det er relevant, og der skal samtidig foreligge samtykke fra borgerne i sagerne, før der kan
indhentes straffeattest.
Jeg vil først knytte et par ord til administration af taxichaufførkortområdet.
Når det kommer til spørgsmålet om udstedelse af chaufførkort til taxi mv., skelnes der imellem
ikke-komplicerede og komplicerede ansøgninger.
Sagsbehandlingstiden for ikke-komplicerede ansøgninger har i første kvartal af 2022 været let
forlænget, primært på grund af sygdom hos medarbejderne som følge af Covid-19. På
nuværende tidspunkt er sagsbehandlingstiden nedbragt til ca. 5 uger.
Sagsbehandlingstiden for komplicerede ansøgninger varierer alt efter sagens indhold og
kompleksitet. Ved komplicerede ansøgninger skal der eksempelvis ofte indhentes flere
helbredsoplysninger, før Færdselsstyrelsen kan lave en sundhedsfaglig vurdering i sagen.
Færdselsstyrelsen er i færd med at nedbringe sagsbehandlingstiden for komplicerede
ansøgninger, der skal vurderes af styrelsens tilknyttede lægefaglige konsulent og styrelsens
jurister. Styrelsen forventer, at sagsbehandlingstiden for de komplicerede ansøgninger er
normaliseret ved udgangen af juni måned i år.
For ansøgninger om taxichaufførkort afhænger sagsbehandlingstiden bl.a. af, om
Færdselsstyrelsen vurderer, at der er behov for at indhente en speciallægeerklæring eller om
ansøgeren skal indsende domsudskrifter til brug for en vandelsvurdering.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/4-22 om sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen, til transportministeren
Side 4 af 6
Jeg vil også knytte et par ord til situationen for så vidt angår gods- og bustilladelser. Hos
Færdselsstyrelsen har der desværre gennem nogen tid været en betydelig forlængelse af
sagsbehandlingstiden på udstedelse af tilladelser til gods- og busvognmænd. Det samme gælder
for tilladelse til godskørsel med varebiler.
Den forlængede sagsbehandlingstid på tilladelsesområdet skyldes navnlig prioritering af opgaver
forbundet med gennemførelse og implementering af den såkaldte Vejpakke igennem mere end et
år. Arbejdet med Vejpakken er endvidere intensiveret i første kvartal af 2022, hvor bl.a. de nye
regler for adgangen til vejtransporterhvervet er trådt i kraft.
Det betyder desværre, at Færdselsstyrelsen har måtte prioritere ressourcer fra kernedriften til
implementeringen af Vejpakken.
Derudover medfører de nye regler i Vejpakken i sig selv ændrede krav til styrelsens
sagsbehandling på gods- og busområdet, og der vil som når der generelt indføres ny lovgivning
være en indkøringsperiode for indarbejdelse af det nye regelsæt i administrationen.
Jeg kan forstå, at branchen har sendt et fælles brev til mig i går om Færdselsstyrelsens praksis for
udstedelse af gods- og buskørselstilladelser. Jeg vil selvfølgelig se nærmere på problemstillingen
og hvilke muligheder der for at imødekomme branchens bekymringer.
Der spørges desuden i samrådsspørgsmålet til, hvilke konkrete initiativer jeg påtænker for at
afhjælpe situationen.
Jeg kan oplyse, at Færdselsstyrelsen på kørekortområdet på nuværende tidspunkt er ved at
optimere processerne ved som nævnt at omlægge sagsgangene fra papirbåret sagsbehandling til
elektronisk. Dette vil på sigt spare rigtig meget tid for borgere og de forskellige myndigheder,
der er involveret i kørekortsagen.
Færdselsstyrelsen har desuden iværksat en række initiativer for at imødegå den længere
sagsbehandlingstid på kørekortområdet. Styrelsen har foreløbigt valgt at lukke for telefoniske
henvendelser én dag om ugen, så medarbejderne i kørekortadministrationen kan fokusere på
sagsbehandling. Siden 1. marts er opkald vedrørende kørekortområdet endvidere blevet
kanaliseret ind gennem Færdselsstyrelsens generelle kundebetjening. Dette aflaster
kørekortadministrationen og frigør tid til sagsbehandling.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/4-22 om sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen, til transportministeren
Side 5 af 6
Styrelsen har også indført en ordning for merarbejde og overarbejde for styrelsens
sagsbehandlere på en række sagstyper og etableret målrettede taskforces på konkrete områder
vedrørende kørekortområdet. Færdselsstyrelsen har således blandt andet nedsat en taskforce
med fokus på vandelssagerne vedrørende kørekort til erhvervsmæssig personbefordring til bus.
Herudover kan jeg oplyse, at Færdselsstyrelsen også arbejder på at forbedre deres hjemmeside i
forhold til vejledning om ansøgningsprocessen på kørekortområdet. Styrelsen har allerede
opdateret vejledninger til medarbejderne som følge af nye sagsgange.
Færdselsstyrelsen er fra marts begyndt at udsende kvitteringsskrivelser i alle nyoprettede sager
på kørekortområdet. Borgerne oplyses nu om, hvor lang sagsbehandlingstid der er på
størstedelen af sagerne i den pågældende sagstype.
Udviklingen går således samlet set den rigtige vej, og her vil jeg særligt fremhæve
kørekortsområdet. Området har været præget af startvanskeligheder, men siden 1. oktober 2021
er køreprøvebunken reduceret med knap 33 pct.
Selvom
vi allerede nu kan konstatere den positive udvikling på kørekortområdet,
vil jeg gerne
understrege, at jeg lægger vægt på, at der er en åben tilgang til problematikken om styrelsens
sagsbehandlingstider.
Jeg kan forstå, at Transportministeriets departement løbende har afholdt møder med
Færdselsstyrelsen om status på sagsbehandlingstiderne. Og for lidt over en måned siden sendte
jeg et orienteringsbrev til Transportudvalget med henblik på at give en status.
Transportudvalget har fået redegørelse for sagsbehandlingstiderne på kørekortområdet samt en
beskrivelse af styrelsens allerede iværksatte samt planlagte tiltag.
Transportudvalgets medlemmer fik også for to uger siden på et møde med styrelsen mulighed
for at se de tiltag, Færdselsstyrelsen har sat i værk på kørekortområdet. Mødet har givet
Transportudvalget en mulighed for at følge udviklingen tæt.
Og der var også på mødet forslag til optimering, som vi har valgt at tage med.
Som jeg nævnte på mødet, vil jeg fortsætte denne åbenhed. Færdselsstyrelsen vil således
offentliggøre statistik over administrationen af kørekort på deres hjemmeside. Jeg vil endvidere
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 422: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 4/4-22 om sagsbehandlingstider i Færdselsstyrelsen, til transportministeren
Side 6 af 6
med jævne mellemrum sende en oversigt over udviklingen på området til Transportudvalget, så
medlemmerne kan holde sig orienteret.
På de øvrige områder er der også iværksat en række initiativer.
På taxichaufførkortområdet har Færdselsstyrelsen sidste år brugt flere ressourcer på at
nedbringe sagspuklen for de komplicerede sager.
Området for tilladelser til gods- og busvognmænd har som sagt i høj grad været udfordret af det
betydelige implementeringsarbejde med Vejpakken.
Aktuelt har styrelsen for at imødegå disse udfordringer iværksat rekruttering af ca. 10 nye
medarbejdere til de områder i styrelsen, hvor de administrative opgaver er øget som følge af
Vejpakken. De nye medarbejdere ansættes løbende i perioden fra januar og til juni 2022. Der
påtænkes rekruttering af et yderligere antal medarbejdere i løbet af 2. kvartal.
Færdselsstyrelsen har endvidere igangsat et procesforbedringsarbejde, som bl.a. skal sikre mere
effektive sagsgange i styrelsen, men som også skal sikre, at vognmanden i videst muligt omfang
indsender alle nødvendige oplysninger på det tidspunkt, hvor ansøgningen indgives. Styrelsen
har ligeledes taget en ny model for drifts- og kapacitetsstyring af tilladelsesområdet i brug.
Jeg er fuldt ud opmærksom på, at sagsbehandlingstiden for at få udstedt en godstilladelse er for
lang. Vi står akut og mangler chauffører i hele sektoren. Vi har ikke råd til, at lang
sagsbehandlingstid er med til at gøre ondt værre.
De nævnte tiltag forventer jeg vil øge produktionen og på sigt også betyde, at der sker en
forbedring af sagsbehandlingstiden på tilladelsesområdet.
Jeg ser frem til samarbejdet med udvalget - og også de gode forslag som jeg synes der kommer fra
udvalget til at sikre forbedring. Men jeg vil også sige, at vi i en periode fortsat må forvente, at der
er påvirkning af området som følge af sagsophobning og som følge af nye medarbejdere.
Men jeg tror på at gennemsigtighed og ærlighed, og ikke mindst godt samarbejde omkring gode
tiltag på området, kan være med til at forbedre det.
Tak for ordet.