Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2483
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 412:
Vil ministeren oplyse, om der har været foretaget en konkret
granskning af banelyssagen af Det Europæiske Luftfartssikker-
hedsagenturs (EASA), der har muliggjort, at EASA’s eksperter har
kunnet lavet en så klar konklusion, som det fremgår af transport-
ministerens nyhed ”EASA finder ikke fejl i sagerne om løsrevne ba-
nelys i Københavns Lufthavn” af 17. december 2021
(www.trm.dk/nyheder/2021/easa-finder-ikke-fejl-i-sagerne-om-
loesrevne-banelys-ikoebenhavns-lufthavn)? Og kan ministeren
fremlægge dokumentation herfor, f.eks. i form af en rapport fra
EASA, hvor EASA’s eksperter blåstempler de substantielle spørgs-
mål i lufthavnens og Trafikstyrelsens håndtering af banelyssagen,
eller er der alene tale om et brev fra EASA’s afdelingschef Jesper
Rasmussen som svar til ministerens departementschef?
Svar:
Trafikstyrelsen har i forbindelse med besvarelse af en aktindsigts-
anmodning været i dialog med EASA’s omkring offentliggørelse af
dele af EASAs endelige rapport fra december 2021 omkring den
samlede inspektion af Trafikstyrelsens flyvepladsområde.
I denne forbindelse oplyste EASA, at den samlede rapport fortsat
er underlagt fortrolighed, men at den del af rapporten som om-
handler banelyssagen kunne udleveres. Transportordførerne blev
oplyst herom på mail af 1. februar 2022, dog blev det relevante ud-
drag af rapporten ikke medsendt i forbindelse med orienteringen.
EASAs vurdering af banelyssagen fremgår af side 13-14 i rapporten
fra december 2021 og EASA skriver følgende:
“3.10 Additional relevant information