Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2483
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 409:
Hvordan forholder ministeren sig til spørgsmålet om mulig inhabi-
litet i forbindelse med den brevveksling, der har fundet sted imel-
lem transportministeren og Trafikstyrelsen og den nuværende chef
for ”Flight Standards” Jesper Rasmussen i Det Europæiske Luft-
fartssikkerhedsagentur (EASA), hvis tidligere stilling var direktør i
Trafikstyrelsen? Og mener ministeren, at en af grundene til, at Tra-
fikstyrelsen i dag har store udfordringer på både tilsyns- og sagsbe-
handlingsområdet kan være, at Jesper Rasmussen i sin tid i Trafik-
styrelsen stod i spidsen for en udvikling, hvor industriens kommer-
cielle interesser kom mere i fokus?
Svar:
Det Europæiske Luftfartsagentur (EASA) blev involveret i sagen ef-
ter et ønske fra Transportministeriets departement om, at agentu-
ret skulle evaluere Trafikstyrelsens håndtering af banelyssagen i
forbindelse med agenturets allerede planlagte tilsyn hos Trafiksty-
relsen i efteråret 2021. Henvendelsen fra Transportministeriets de-
partement af 11. marts 2021 var stilet til EASAs øverste direktør,
Patrick Ky.
Trafikstyrelsen har oplyst mig om, at EASA’s tilsynsvirksomhed i
medlemsstaterne gennemføres efter en fast skabelon og med et in-
spektionshold bestående af normalt tre til fem EASA-inspektører.
Styrelsen har oplyst, at EASAs inspektionsteam arbejder autonomt
og resultatet af inspektionen behandles i EASA’s inspektions-afde-
ling efter faste procedurer, hvilket er beskrevet i EASA’s manual,
Standardisation Mutual Expectations Paper.
Carsten Falk Hansen var, og er fortsat, Trafikstyrelsens direktør
med det overordnede ansvar for styrelsen. Jesper Rasmussen har
således aldrig haft det overordnede ansvar for styrelsen. Jesper