Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2472168_0001.png
Side 1 af 10
Talemanuskript til brug for besvarelse af Samrådsspørgsmål S d. 29.
oktober 2021
Samrådsspørgsmål S
Mener ministeren, at man med afskaffelsen af klageadgangen,
som borgerne normalt har til Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet, i forbindelse med anlæggelsen af
Lynetteholm overholder Århus-konventionen – også taget
projektets omfang og varighed i betragtning? Og hvorledes vil
ministeren i den forbindelse sikre borgernes demokratiske
rettigheder særligt på et tidspunkt, hvor vi endnu ikke har fået
de miljømæssige konsekvenser af så omfattende et projekt
belyst?
Samrådsspørger er Peder Hvelplund (EL) og Henning Hyllested (EL)
Besvarelse
Tak for spørgsmålet som indeholder to elementer.
Baggrund
Jeg fornemmer på spørgsmålet, at der er behov for, at jeg kort
skitserer sagens sammenhæng, da der spørges om to forskellige
emner. Spørgsmålet omhandler både projektets varighed og de
miljømæssige konsekvenser.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 2 af 10
Den 4. juni 2021 vedtog et bredt flertal af Folketingets partier
anlægsloven for Lynetteholm. En anlægslov som også var
miljøgodkendelsen af de miljøvurderinger, som By & Havn har
fået udført. Forud for vedtagelsen var der en meget grundig
udvalgsbehandling, som bl.a. omfattede 4 samråd, 3 tekniske
gennemgange, 1 eksperthøring samt næsten 200
udvalgsspørgsmål.
De miljømæssige konsekvenser må altså siges at være grundigt
belyst i miljøvurderingerne og i den efterfølgende behandling i
Folketinget.
Selve projektet kan deles op i en anlægsfase og en driftsfase.
Anlægsfasen omfatter bl.a. anlægget af Lynetteholms perimeter
og etableringen af en ny adgangsvej. Anlægsfasen forventes
afsluttet ultimo 2024 eller primo 2025, hvorefter projektet vil
overgå til driftsfasen.
I driftsfasen skal der placeres overskudsjord inden for
Lynetteholms perimeter. Den sidste del som vil vare op mod 30
år.
Lovens § 6 giver hjemmel til, at transportministeren inden for
en begrænset periode kan fastsætte regler om, at
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 3 af 10
kommunalbestyrelsens, regionens eller en statslig myndigheds
afgørelser om gennemførelse af projekter nævnt i anlægslovens
§ 1 ikke kan påklages til en anden myndighed.
Af forarbejderne til § 6 fremgår det meget klart, at
bemyndigelsen kun skal gælde i projektets anlægsfase. Det vil
altså sige i den fase, hvor perimeteren og adgangsvejen
etableres, og som altså forventeligt ophører i 2025.
I bekendtgørelsen om afskæring af klageadgange – som jeg
formoder er baggrunden for dagens samråd – fremgår det
meget klart, at klageadgangene afskæres i anlægsfasen af
projektet.
Som jeg nævnte før forventes anlægsfasen at være færdig ultimo
2024 eller primo 2025.
Herefter vil bekendtgørelsen blive ophævet.
Det var lidt baggrund om sagen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 4 af 10
Første del af spørgsmålet
Med første del af spørgsmålet ønsker spørgerne at vide, om
afskæringen af klageadgangen overholder Århus-konventionen?
Det korte svar på det spørgsmål er ja.
Århus-konventionen
Århus-konventionens artikel 9 omhandler adgang til klage og
domstolsprøvelse.
Af artikel 9, stk. 2, følger det bl.a., at:
[Citat start]
Hver part sikrer, inden for rammerne af dens nationale
lovgivning, at medlemmer af den berørte offentlighed
a) som har tilstrækkelig interesse, eller, alternativt,
b) hvis en parts administrative regler stiller krav herom, som
hævder, at en rettighed er krænket,
har adgang til ved en domstol og/eller et andet ved lov etableret
uafhængigt og upartisk organ at få prøvet den materielle og
processuelle lovlighed af enhver afgørelse, handling eller
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 5 af 10
undladelse, der er omfattet af bestemmelserne i artikel 6 og,
hvor der er hjemmel i national ret og, med forbehold for stk. 3
nedenfor, af andre relevante bestemmelser i denne konvention.
[Citat slut]
For en god ordens skyld bemærker jeg, at artikel 9, stk. 2, er
længere end det, som jeg lige har læst op.
Århus-konventionen har altså et krav om, at der skal være
adgang til at få prøvet en sag ved en enten en domstol eller et
uafhængigt og upartisk organ eller begge dele.
Af artikel 9, stk. 4, 1. pkt., fremgår det, at:
[Citat start]
I tillæg til og med forbehold for stk. 1, skal procedurerne, der er
fastsat i stk. 1, 2 og 3 ovenfor stille tilstrækkelige og effektive
retsmidler til rådighed, inklusive foreløbige retsmidler, hvor
dette findes passende, der skal være rimelige og retfærdige,
betimelige og ikke uoverkommeligt dyre.
[Citat slut]
Vurdering
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 6 af 10
I forhold til Lynetteholm er der fortsat adgang til at gå til
domstolene, hvor en sag vil blive behandlet efter retsplejelovens
almindelige regler.
Endvidere er det i anlægsloven fastsat, at ved søgsmål om
miljøforhold, der er omfattet af anlægsloven, skal retten påse, at
omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de
berørte parter. Det fremgår af § 24, stk. 2.
En bestemmelse, som netop skal være med til at sikre, at vi
overholder Århus-konventionens artikel 9, stk. 4.
Det er derfor også vurderingen, at Århus-konventionen er
overholdt.
Århus-konventionen var i øvrigt også et tema, som blev
behandlet før sommerferien i forbindelse med behandlingen af
anlægsloven.
Blandt andet blev jeg i spørgsmål nr. 55 anmodet om at
kommentere på en skrivelse fra juraprofessor Ellen Margrethe
Basse, som stillede sig tvivlende over for, om loven levede op til
Århus-konventionen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 7 af 10
Kammeradvokaten blev i den forbindelse bedt om at foretage en
vurdering. Vurderingen blev oversendt til udvalget i forbindelse
med min besvarelse af føromtalte spørgsmål nr. 55.
Kammeradvokaten oplyste bl.a. i den forbindelse, at det i
almindelighed antages, at dansk rets almindelige regler for
domstolsprøvelse efter retsplejelovens regler er tilstrækkelig
klare, gennemsigtige og konsistente, og således lever op til
kravene i Århus-konventionen.
I forhold til spørgsmålet om sagsomkostningerne omtalte
Kammeradvokaten, at anlægsloven indeholder en bestemmelse
i § 24, stk. 2, hvor retten skal påse, at omkostningerne ved sagen
ikke er uoverkommeligt dyre.
Anden del af spørgsmålet
Nu går jeg så over til anden del af samrådsspørgsmålet, hvor
spørgerne ønsker at vide, hvordan borgernes demokratiske
rettigheder sikres - særligt på et tidspunkt, hvor vi endnu ikke
har fået de miljømæssige konsekvenser af så omfattende et
projekt belyst.
Først må jeg gå i rette med påstanden om, at vi ikke kender de
miljømæssige konsekvenser.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 8 af 10
Som jeg oplyste i starten af min besvarelse, så beror
afskæringen af klageadgangene på en hjemmel, som blev givet i
anlægsloven til Lynetteholm.
By & Havn har foretaget grundige miljøvurderinger, som også lå
til grund for Folketingets vedtagelse af anlægsloven.
Vi kender derfor til de miljømæssige konsekvenser af
etableringen af halvøen Lynetteholm!
Med det fastslået skal jeg forsøge at svare på spørgsmålet om,
hvordan borgernes demokratiske rettigheder sikres.
Med respekt for spørgerne så synes jeg ærligt talt, at det er et
noget diffust spørgsmål at besvare.
Men først og fremmest synes jeg, at Enhedslisten ser ud til at
have en lidt varierende bekymring for borgernes demokratiske
rettigheder, når det kommer til afskæringen af klageadgange.
Jeg kan i hvert fald konstatere, at Enhedslisten i december 2019
stemte for anlægsloven til den nye jernbane over Vestfyn og
tilbage i maj 2015 stemte for loven om anlæg af den nye
Storstrømsbro.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 9 af 10
To love som begge afskar klageadgangene til diverse
lovgivninger, men som tilsyneladende ikke har haft en sådan
karakter, at Enhedslisten ikke kunne stemme for lovene.
Med den lille perspektivering vil jeg gå tilbage til min
besvarelse, hvortil jeg må sige, at det vel netop er demokratisk,
når der administreres efter en lov, som er vedtaget af den
lovgivende forsamling.
En lov hvor et stort flertal har besluttet, at man gerne have, at
der etableres en ny halvø i Københavns Havn i forlængelse af
Refshaleøen. Og en lov der som tidligere omtalt havde en meget
grundig udvalgsbehandling, hvor også spørgsmålet om
afskæring af klageadgange blev bragt på banen.
Det blev således omtalt af flere ordførere under 1. behandlingen
af lovforslaget.
Endvidere besvarede jeg også et spørgsmål herom under
udvalgsbehandlingen. Jeg kan henvise til min besvarelse af
spørgsmål nr. 22.
Afskæringen af klageadgangene blev altså behandlet, og må
også have indgået i den politiske vurdering af, om man ville
stemme for anlægsloven eller ej.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om oversende af ministerens talepapir fra samrådet 29/10-21 om klageadgang i forbindelse med Lynetteholmprojektet, til transportministeren
Side 10 af 10
Som politiker – og medlem af Folketinget – synes jeg faktisk, at
det er mere demokratisk, at det er domstolene, som kan sige til
den lovgivende magt, at en vedtaget lov ikke er lovmedholdelig
og dermed potentielt standse projektet. Og ikke et
administrativt klagenævn hvor der måske endda sidder politisk
udpegede medlemmer.
Men det er naturligvis i sidste ende en personlig holdning.
Konklusion
For at opsummere er det altså vurderingen, at Århus-
konventionen overholdes. Endvidere mener jeg ikke, at man
kan beskylde afskæringen af klageadgange for at være et
demokratisk problem.
Tak for ordet.