Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2483
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 408:
Trafikstyrelsens redegørelser og notater vedrørende banelyssagen
kommer frem til nogle konklusioner, der strider direkte imod de
iagttagelser, forfatterne af den oprindelige hændelsesudredning
kom frem til. Mener ministeren, at Trafikstyrelsen i denne sag har
haft tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne behandle og
vurdere en så kompliceret hændelsesudredning, når det via pres-
sens mellemkomst kommer frem, at der findes flere forskellige re-
degørelser af den samme sag, og at de oprindelige eksperter aldrig
er blevet interviewet af Trafikstyrelsen forud for Trafikstyrelsens
konklusioner?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Som luftfartsmyndighed har Trafikstyrelsen haft lejlighed til en
grundig gennemgang af den af lufthavnen udarbejdede hændelses-
udredning. Styrelsen har i den forbindelse også foretaget en grun-
dig vurdering af lufthavnens ageren i hændelsesforløbet. Styrelsens
særlige fokus har været på de elementer, som har været vurderet at
udgøre en risiko i forhold til det krævede høje sikkerhedsniveau i
luftfarten. Trafikstyrelsens vurdering af sagen og lufthavnens egen
evaluering har givet anledning til en omfangsrig handlingsplan fra
Københavns Lufthavn med i alt 33 initiativer.
Banelyssagen var alvorlig, især på grund af de afdækkede uhen-
sigtsmæssigheder i lufthavnens ledelsesmæssige fokus i den kon-
krete sagshåndtering. Det skal dog samtidig også noteres, at sagen
blev meget grundigt belyst i hændelsesudredningen, som også blev
gennemgået af en ekstern, anerkendt ekspert.