Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2565318_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2483
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål nr. 408:
Trafikstyrelsens redegørelser og notater vedrørende banelyssagen
kommer frem til nogle konklusioner, der strider direkte imod de
iagttagelser, forfatterne af den oprindelige hændelsesudredning
kom frem til. Mener ministeren, at Trafikstyrelsen i denne sag har
haft tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne behandle og
vurdere en så kompliceret hændelsesudredning, når det via pres-
sens mellemkomst kommer frem, at der findes flere forskellige re-
degørelser af den samme sag, og at de oprindelige eksperter aldrig
er blevet interviewet af Trafikstyrelsen forud for Trafikstyrelsens
konklusioner?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Som luftfartsmyndighed har Trafikstyrelsen haft lejlighed til en
grundig gennemgang af den af lufthavnen udarbejdede hændelses-
udredning. Styrelsen har i den forbindelse også foretaget en grun-
dig vurdering af lufthavnens ageren i hændelsesforløbet. Styrelsens
særlige fokus har været på de elementer, som har været vurderet at
udgøre en risiko i forhold til det krævede høje sikkerhedsniveau i
luftfarten. Trafikstyrelsens vurdering af sagen og lufthavnens egen
evaluering har givet anledning til en omfangsrig handlingsplan fra
Københavns Lufthavn med i alt 33 initiativer.
Banelyssagen var alvorlig, især på grund af de afdækkede uhen-
sigtsmæssigheder i lufthavnens ledelsesmæssige fokus i den kon-
krete sagshåndtering. Det skal dog samtidig også noteres, at sagen
blev meget grundigt belyst i hændelsesudredningen, som også blev
gennemgået af en ekstern, anerkendt ekspert.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 408: Spm. om ministeren mener, at Trafikstyrelsen i sagen banelys har haft tilstrækkelige faglige kompetencer til at kunne behandle og vurdere en så kompliceret hændelsesudredning, når det via pressens mellemkomst kommer frem, at der findes flere forskellige redegørelser af den samme sag, og at de oprindelige eksperter aldrig er blevet interviewet af Trafikstyrelsen forud for Trafikstyrelsens konklusioner, til transportministeren
2565318_0002.png
Side 2/2
Herudover har det Europæiske Luftfartsagentur (EASA) efter øn-
ske fra Transportministeriets departement inkluderet banelyssa-
gen i agenturets allerede planlagte tilsyn hos Trafikstyrelsen i efter-
året 2021. I forbindelse med tilsynet fandt EASA ikke nogle signifi-
kante problemer med håndteringen af sagen.
Trafikstyrelsen vurderer, at sagen i sin natur ikke var kompleks.
Sagens kerne var teknisk og organisatorisk velbeskrevet i lufthav-
nens hændelsesudredning, og de begåede fejl under det relativt
lange forløb på mere end halvandet år har lufthavnen kunne løse
ved dels tekniske tiltag (for eksempel udskiftning af banelysarma-
turer), dels organisatoriske tiltag (blandt andet ændring på interne
procedurer).
Trafikstyrelsen har forholdt sig til den endelige udredning, som er
indsendt til styrelsen i henhold til de faste indberetningsprocedu-
rer herfor. Det er videre Trafikstyrelsens vurdering, at den kritik,
som en tidligere medarbejder i lufthavnens sikkerhedsorganisation
blandt andet har oplyst ved et møde i styrelsen, indgår i hændel-
sesudredningen, og at den derfor også håndteres i lufthavnens
handlingsplan.”
Banelyssagen og undersøgelsen heraf pågik inden jeg tiltrådte som
minister. Det er dog min forståelse, at sagsforløbet og håndterin-
gen heraf er blevet grundigt belyst, herunder med løbende inddra-
gelse af transportordførerne.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen