Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2566995_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
27. april 2022
Helle Ejsing
[email protected]
+45 7244 2718
22/06400-2
1/2
Notat til TRU spm. 407 vedr. Rødkilde
Gods og ladestandere
Etableringen af et tankanlæg med el-ladestandere det ansøgte sted vil kræve tilladelse til en ny adgang til
statsvejen. Vejstrækningen er adgangsbegrænset, hvilket betyder, at der kun i ganske særlige tilfælde, hvor
det er trafikalt uproblematisk eller når andre vægtige grunde taler herfor, kan opstå nye adgange eller æn-
dring af de eksisterende adgange.
Hele vejstrækningen er udpeget som grå strækning og har været det gennem en længere årrække. En grå
strækning er en strækning, hvor der sker flere uheld end på andre sammenlignelige strækninger, og hvor
tiltag til at øge trafiksikkerheden skal vurderes nærmere.
Vejen snor sig både horisontalt og vertikalt gennem landskabet, hvilket medfører begrænset oversigt. På
grund af den begrænsede oversigt er der overhalingsforbud, angivet med spærrelinje, på en stor del af
strækningen mellem Vester Åby og Vester Skerninge. Da overhalingsforbuddet er over en længere stræk-
ning, er der etableret flere vigelommer, så langsomt kørende trafik kan holde ind og lade de øvrige trafikan-
ter passere.
Det er ved en af disse vigelommer og ikke en rasteplads, der er søgt om adgang til tankanlægget med el-
ladestandere. Vejdirektoratet gav afslag på ansøgningen den 21. december 2021. Afgørelsen er ikke påkla-
get til Transportministeriet.
Vigelommerne er vigtige for trafiksikkerheden og trafikafviklingen. Hvis vigelommerne ikke er der, eller de
ikke kan benyttes, er der risiko for at utålmodige trafikanter overhaler på trods af overhalingsforbuddet. Her-
ved opstår risiko for mødeuheld, som oftest har alvorlig personskade til følge. Der er dog to vigelommer med
meget kort mellemrum på den konkrete strækning. Vejdirektoratet vil undersøge om den konkrete vigelomme
kan sløjfes, jf. nedenstående dialog med Rødkilde Gods.
Vigelommerne er ensidige, det vil sige, at de ikke må benyttes af trafikanterne i modsatte side. Dette er nød-
vendigt, da der er er dårlig oversigt til modkørende på strækningen pga. vejens meget kuperede forløb. Der
er som nævnt desuden spærrelinje ud for vigelommen. Det er dermed ikke lovligt at krydse vejen.
Hvis der etableres mulighed for tankanlæg med el-ladestandere ensidigt på strækningen, vil trafikanter fra
modsatte retning måske ”fristes” til foretage venstresving ind mod anlægget. Dette vil forøge risikoen for ven-
stresvingulykker og bagendekollisioner. Udkørsel med krydsning af vejbanen fra vigelommen vil ligeledes
være trafiksikkerhedsmæssigt problematisk.
Vejlovens regler om adgangsbegrænsning samt om anlæg af nye adgange og ændring af eksisterende ad-
gange til offentlige veje og stier har til formål at sikre, at det overordnede vejnet opretholdes som sikre vej-
strækninger med god fremkommelighed. Undersøgelser viser, at uheldsfrekvenser stiger jo flere adgange,
der er til en vej, og jo mere intensivt de enkelte adgange anvendes.
Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 407: MFU spm. om, hvorfor Vejdirektoratet har nægtet landbrugskooperativet Rødkilde Gods på Fyn at oprette ladestandere forsynet af ren solenergi på en rasteplads mellem Faaborg og Svendborg, til transportministeren
2566995_0002.png
Vejdirektoratet har holdt møde med Rødkilde Gods for at undersøge andre muligheder for adgang til statsve-
jen for et tankanlæg med el-ladestandere ved solcelleanlægget og er i forsat dialog herom. Derudover vil
Vejdirektoratet indgå i en dialog med Svendborg Kommune om løsningsmuligheder.
Det er endnu uvist om en eventuel adgang til statsvejnettet kræver en ombygning heraf, men vejloven inde-
holder mulighed for aftaler herom, hvis det skulle blive nødvendigt. Omkostningerne til en ændring af stats-
vejen skal dog som udgangspunkt afholdes af ansøger.
Vejdirektoratet tager stilling til alle ansøgninger om adgang til tankanlæg med el-ladestandere ud fra de kon-
krete forhold på den relevante vejstrækning og forsøger i videst muligt omfang at imødekomme ansøgninger,
hvor det af trafiksikkerhedsmæssige og fremkommelighedsmæssige grunde er forsvarligt.
Etableringen af et tankanlæg med el-ladestandere kræver endvidere godkendelse af politiet, samt en stilling-
tagen efter planloven fra den relevante kommune.
2