Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2565908_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
28. april 2022
2022-2421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 401:
Vil ministeren redegøre for den juridiske gyldighed ift. ministeran-
svarsloven af ministersvar til Folketinget, der henviser til eller gen-
giver svar fra By og Havn, som ikke er en del af Transportministe-
riet på samme måde, som f.eks. Trafikstyrelsen er det?
Svar:
Om ministres retlige ansvar kan det generelt oplyses, at det følger
af grundlovens § 13, 2. pkt., at ministrene er ansvarlige for regerin-
gens førelse, og at deres ansvarlighed bestemmes nærmere ved lov.
I overensstemmelse hermed er der i ministeransvarlighedsloven
(lov nr. 117 af 15. april 1964 om ministres ansvarlighed) fastsat reg-
ler om det retlige ansvar for ministres embedsførelse. Lovens § 5
indeholder følgende bestemmelse om strafansvar for en ministers
tilsidesættelse af sine pligter:
Ӥ
5.
En minister straffes, hvis han forsætligt eller af
grov uagtsomhed tilsidesætter de pligter, der påhviler
ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller
efter hans stillings beskaffenhed.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse,
såfremt en minister giver folketinget urigtige eller vild-
ledende oplysninger eller under folketingets behand-
ling af en sag fortier oplysninger, der er af væsentlig
betydning for tingets bedømmelse af sagen.”
Det følger af ministeransvarlighedslovens § 5, at to grundlæggende
betingelser skal være opfyldt for, at en minister kan ifalde strafan-
svar efter bestemmelsen. For det første skal ministeren have til-
sidesat sine pligter som minister (den objektive betingelse). For det
andet skal tilsidesættelsen af de pligter, der påhviler ministeren,
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for den juridiske gyldighed ift. ministeransvarsloven af ministersvar til Folketinget, der henviser til eller gengiver svar fra By og Havn, som ikke er en del af Transportministeriet på samme måde, som f.eks. Trafikstyrelsen er det, til transportministeren
2565908_0002.png
Side 2/3
være sket forsætligt eller af grov uagtsomhed (den subjektive betin-
gelse).
Det kan ligeledes generelt oplyses, at statslig deltagelse i forret-
ningsmæssig virksomhed kan inddeles i tre kategorier:
1. Statslige aktieselskaber og aktieselskaber med statslig
deltagelse (f.eks. Sund & Bælt Holding A/S)
2. Selvstændige forvaltningsenheder og selvstændige of-
fentlige virksomheder (f.eks. DSB og Naviair)
3. Interessentskaber med statslig deltagelse (f.eks. Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S og Metroselskabet I/S)
Disse virksomhedsformer er alle kendetegnet ved, at der på den
ene side er er statsligt engagement i
virksomheden, men at det på
den anden side – til forskel fra statsvirksomheden – gælder, at
virksomhedens udgifter og indtægter ikke indgår på finansloven,
og at virksomheden ikke indgår i det normale administrative hie-
rarki, jf. rapporten ”Statslige aktieselskaber – tilsyn, ansvar og sty-
ring” (2003), side 50.
Virksomheder som de nævnte kan, som det er tilfældet for Udvik-
lingsselskabet By & Havn I/S (herefter By & Havn), etableres ved
lov. Ved vedtagelsen af en sådan lov beslutter Folketinget, at speci-
fikke aktiviteter skal drives på et forretningsmæssigt grundlag og
uden for
det normale administrative hierarki.
By & Havn, som der specifikt spørges til, blev stiftet som et interes-
sentskab
ved lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet I/S og
Udviklingsselskabet By & Havn I/S (med senere ændringer), og in-
teressentskabet ejes i dag af Københavns Kommune med 95 pct. og
staten (transportministeren) med 5 pct.
By & Havn ledes af en bestyrelse, som er udpeget af Københavns
Kommune, transportministeren og medarbejderne i By & Havn, jf.
lovens § 17. Den daglige ledelse varetages af en direktion, som an-
sættes af bestyrelsen efter forudgående orientering af ejerne, jf. lo-
vens § 18.
Transportministerens overordnede økonomiske tilsyn med By &
Havn for at sikre, at statens økonomiske interesser varetages for-
svarligt, varetages bl.a. ved, at transportministeren holder kvartals-
vise møder med By & Havns ledelse, hvor den løbende økonomiske
udvikling drøftes. Derudover godkender transportministeren By &
Havns årsrapporter på det ordinære interessentskabsmøde.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 401: Spm. om ministeren vil redegøre for den juridiske gyldighed ift. ministeransvarsloven af ministersvar til Folketinget, der henviser til eller gengiver svar fra By og Havn, som ikke er en del af Transportministeriet på samme måde, som f.eks. Trafikstyrelsen er det, til transportministeren
2565908_0003.png
Side 3/3
Til brug for besvarelse af spørgsmål fra Folketinget vedrørende for-
hold i By & Havn vil jeg ofte have behov for at indhente bidrag fra
By & Havn og henvise hertil ved besvarelsen. Ved besvarelsen af
sådanne spørgsmål finder ministeransvarlighedslovens § 5 anven-
delse, jf. herom det indledningsvis anførte.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen