Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2485085_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
23. november 2021
2021-3182
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål om lys- og støjforhold ved Kastrup Metrostation
(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 40:
Vil ministeren med inddragelse af Metroselskabet og Movia rede-
gøre for lys- og støjforhold ved Kastrup Metrostation og den dertil-
hørende busholdeplads, herunder muligheder for reducering af lys-
og støjgener?
Svar:
Det er Metroselskabets ansvar, at gældende regler for lys- og støj-
forhold ved metrostationer overholdes. Tilsvarende er lys- og støj-
forhold ved busstoppesteder de regionale trafikselskabers ansvar.
På den baggrund har jeg anmodet om svarbidrag fra Metroselska-
bet og Movia. Metroselskabet oplyser, med bidrag fra Movia, føl-
gende:
”Det fremgår ikke af spørgsmålet fra Transportudvalget, hvilke
mere specifikke forhold om lys- og lydforhold, der ønskes en rede-
gørelse for, eller på hvilken baggrund henvendelsen sker. Metrosel-
skabet har derfor via Folketingets hjemmeside orienteret sig i
Transportudvalgets kalender og kan af dagsordenen for udvalgets
mødet den 26. oktober se, at udvalget har modtaget en deputation
vedr. ”gener fra Kastrup Metrostation”.
Metroselskabet har ved tidligere lejligheder været i dialog med
Transportministeriet på baggrund af henvendelser fra en nabo til
Kastrup Station, der føler sig generet af lys- og lydforholdene på
Kastrup Station.
Belysning på Kastrup Station
Den eksisterende belysning på Kastrup Station er underlagt Metro-
ens grunddesign og de godkendelser, der er indhentet i forbindelse
med anlægget af Metroen og stationerne på M1 og M2.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om ministeren med inddragelse af Metroselskabet og Movia vil redegøre for lys- og støjforhold ved Kastrup Metrostation og den dertilhørende busholdeplads, herunder muligheder for reducering af lys- og støjgener, til transportministeren
2485085_0002.png
Side 2/3
Lyset på Kastrup Station såvel som på de øvrige metrostationer
skal sikre, at passagererne kan færdes trygt og sikkert på stationen,
og det er – af hensyn til passagerernes sikkerhed, når de bl.a. an-
vender trappen og de øvrige stationsfaciliteter – ikke muligt at af-
skærme belysningen eller nedsætte lysstyrken yderligere. Det er
operatørens vurdering, at de gældende miljørelaterede krav og reg-
ler, herunder støjgrænser overholdes.
Lysforholdene på Kastrup Station er besigtiget og målt ift. gæl-
dende grænseværdier flere gange gennem årerne.
Højtalerlyd på Kastrup Station
Der foretages højtalerudkald døgnet rundt på alle Metroens statio-
ner. I tidsrummet fra 22.30-06.00 foretages der alene såkaldte de-
stinationsudkald (udkald om, hvor de ankomne tog i spor 1 og 2
kører hen) samt udkald i forbindelse med driftsnedbrud.
I forbindelse med opdatering af udkaldssystemet blev oplevede
støjgener fra højtalerudkald, i muligt omfang, imødegået ved
blandt andet en opdatering af udkaldssystemet.
Systemet er senest kalibreret i august 2020, for at sikre det lavest
mulige niveau i forhold til bl.a. sikkerhedskrav. Det er operatørens
vurdering, at lyden ikke kan dæmpes yderligere ift. at overholde
det lydtryk, som der af sikkerhedsmæssige årsager er et krav fra
myndighederne, og at niveauet overholder fastsatte grænseværdier.
Støjgener i forhold til busdrift ved Kastrup Station
Movia har oplyst følgende:
Movia har igennem en lang årrække haft dialog med en nabo ved
Kastrup Station, som er endestation for to buslinjer.
Dialogen har handlet om, at naboen oplever støjgener i forbindelse
med busser, som betjener Kastrup Station, idet busserne har stop-
pested tæt ved naboens lejlighed. De rejste spørgsmål angår blandt
andre: chaufførers overholdelse af kommunens tomgangsregulativ,
lyde fra bussernes baksignal, horn og trykluftsystemer m.v.
Movia har gennem årene truffet en række foranstaltninger for at
afklare og nedbringe de oplevede støjgener, herunder ved dialog
med naboen, Tårnby Kommune og de skiftende busselskaber, som
har varetaget kørslen.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om ministeren med inddragelse af Metroselskabet og Movia vil redegøre for lys- og støjforhold ved Kastrup Metrostation og den dertilhørende busholdeplads, herunder muligheder for reducering af lys- og støjgener, til transportministeren
2485085_0003.png
Side 3/3
De er bl.a. truffet foranstaltninger ift. at betjeningsstrukturen i om-
rådet blev ændret i forbindelse med lanceringen af ”Nyt Bynet” i ef-
teråret 2019. Herudover har Tårnby Kommune, som er vejmyndig-
hed, separeret holdepladsen for de to buslinjer, for at skabe bedre
plads til busserne, og derved nedbringe behovet for at bakke. Det
bemærkes, at busserne afgiver baksignal af hensyn til trafiksikker-
heden.
Det er Movias opfattelse, at de oplevede støjgener er nedbragt i det
omfang, det er muligt”.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht