Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2555529_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
6. april 2022
2022-2389
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 31. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V) og Jacob
Jensen (V).
Spørgsmål nr. 391:
Vil ministrene oplyse, hvilke miljøpolitiske overvejelser regeringen
havde på baggrund af den svenske miljøministers klare tilkendegi-
velse i sit brev til den danske miljøminister af, at ”Danmark
behöver finna en annan hantering av muddermassorna”, og ”at
Folketinget inte går till beslut innan miljöeffekterna har utretts aoh
samrådet kan anses avslutat”?
Svar:
Henvendelsen fra den daværende svenske klima- og miljøminister
af 6. maj 2021 var stilet til miljøministeren. Brevet blev af Miljømi-
nisteriet oversendt til Transportministeriet og gav anledning til af-
holdelse af et fælles møde mellem miljøministeren, transportmini-
steren og den svenske miljø- og klimaminister. Dette møde var op-
rindelig planlagt til den 1. juni 2021, men blev udskudt, da lov-
forslaget vedr. Lynetteholm skulle 2. behandles netop denne dag.
Dette oplyste min forgænger fra talerstolen i forbindelse med an-
denbehandlingen. Mødet blev derfor afholdt den 3. juni 2021.
Jeg kan oplyse, at min forgænger under behandlingen af anlægslo-
ven for Lynetteholm blev stillet følgende spørgsmål:
”Vil ministeren kommentere på svaret til den svenske Riksdag på
spørgsmålet ”Skriftlig fråga 2020/21:2932 av Elin Segerlind (V) –
Lynetteholm i Öresund” af 20 maj 2021, der fremgår af den sven-
ske Riksdags hjemmeside, som den svenske miljø- og klimamini-
ster har afgivet den 2. juni 2021, hvor den svenske minister påpe-
ger, at han over for den danske regering har understreget vigtighe-
den i, at de svenske synspunkter tages i betragtning, især med hen-
syn til håndtering af muddermateriale og indvirkningen på strøm-
ningsforholdene, og at Folketinget ikke træffer en beslutning, før
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke miljøpolitiske overvejelser regeringen havde på baggrund af den svenske miljøministers klare tilkendegivelse i sit brev til den danske miljøminister af, at Danmark behöver finna en annan hantering av muddermassorna, og at Folketinget inte går till beslut innan miljöeffekterna har utretts aoh samrådet kan anses avslutat, til transportministeren og miljøministeren
2555529_0002.png
Side 2/3
miljøeffekterne er undersøgt, og høringen kan betragtes som af-
sluttet. Mener ministeren i at de svenske forbehold er blevet op-
fyldt? Og vil ministeren samtidig redegøre for baggrunden for, at
det omtalte møde i den svenske ministers besvarelse, der skulle
have foregået den 1. juni 2021, er blevet aflyst, og om ministeren
har i sinde at afholde et møde med den svenske minister inden den
endelige vedtagelse af L 220?”
Hertil svarede transportministeren:
”Som jeg tidligere har oplyst, så er jeg blevet orienteret om, at der
pågår en god dialog imellem danske og svenske miljømyndigheder
vedrørende svenskernes bekymringer. I den forbindelse kan jeg
henvise til min besvarelse af L 220 spørgsmål nummer 7, hvor jeg
har vedlagt diverse materiale fra dialogen.
Jeg mener, at vi på de tekniske gennemgange henholdsvis 25. maj
og 31. maj 2021 af By & Havns rådgivere er blevet behørigt oplyst
om, hvorfor man i konsekvensvurderingerne vurderer, at de græn-
seoverskridende effekter ved klapning og i forhold til vandgennem-
strømning i forbindelse med Lynetteholm er ubetydelige.
Herudover er der indarbejdet vilkår i forhold til klapningen i im-
plementeringsredegørelsen, som netop skal være med til at imøde-
komme de svenske bekymringer. Således er det indarbejdet, at By
& Havn skal etablere en overvågning, der sikrer, at der alene klap-
pes sediment, når der ikke er strømforhold, som indebærer at sedi-
mentspredningen kan medføre skade på svenske Natura 2000-om-
råder. Hertil skal de svenske myndigheder have mulighed for at
indgå i en overvågningsgruppe.
Det er korrekt, at den svenske miljø- og klimaminister har hen-
vendt sig til miljøministeren om Lynetteholm, bl.a. omkring klap-
ning af materiale i Køge Bugt.
På baggrund af henvendelsen havde vi oprindelig aftalt et møde
den 1. juni, men her var jeg beklageligvis optaget af 2. behandlin-
gen af L 220 i Folketinget.
Det er heldigvis lykkedes at få et nyt møde i stand med miljømini-
steren og den svenske miljø- og klimaminister og mig selv torsdag
den 3. juni 2021.”
Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 192 stillet til anlægs-
loven.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, hvilke miljøpolitiske overvejelser regeringen havde på baggrund af den svenske miljøministers klare tilkendegivelse i sit brev til den danske miljøminister af, at Danmark behöver finna en annan hantering av muddermassorna, og at Folketinget inte går till beslut innan miljöeffekterna har utretts aoh samrådet kan anses avslutat, til transportministeren og miljøministeren
2555529_0003.png
Side 3/3
I forlængelse af det omtalte møde d. 3. juni 2021 sendte min for-
gænger et brev til den svenske minister, hvor der blev takket for et
godt møde, og samtidig orienterede om mulighederne i anlægslo-
ven for projektændringer, og bemærkede hertil, at vedtagelsen af
anlægsloven for Lynetteholm dermed ikke spærrede for den videre
dialog om projektet, heller ikke i forhold til alternative løsninger.
Transportministeriet hørte ikke efterfølgende fra den svenske mi-
nister før brevet af 18. marts 2022.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg i brev af 31. marts 2022 oplyste til
den svenske klima- og miljøminister, at jeg ville forsøge at få poli-
tisk mandat til, at vi får undersøgt, om der kan findes andre løsnin-
ger, hvor der ikke skal ske klapning af materiale. Det politiske
mandat er efterfølgende opnået.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen