Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
21. april 2022
2022-2510
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 25. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 378:
Vil ministeren i forlængelse af svar på spørgsmål nr. 39 til beslut-
ningsforslag B 25 oplyse, om der har været afholdt yderligere mø-
der efter den 12. november 2021 i Espoo-samrådsprocessen med
de svenske myndigheder? I benægtende fald, vil ministrene da op-
lyse status for samrådsprocessen med de svenske myndigheder?
Svar:
Jeg har indhentet udtalelse fra Trafikstyrelsen, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Trafikstyrelsen kan oplyse, at dialogen med svenske myndigheder
forløber i to parallelle spor; ESPOO-processen samt Turbidity Ma-
nagement Group (TMG).
ESPOO-processen afholdes af Trafikstyrelsen i samarbejde med
Miljøstyrelsen (dansk ESPOO kontaktpunkt), hvor de svenske
myndigheder deltager (Naturvårdsverket (svensk ESPOO kontakt-
punkt), Statens Geotekniske Institut, Sveriges meteorologiska och
hydrologiska institut, Länsstyrelsen i Skåne Vattenenheten og
Havs- och Vattenmyndigheten samt By & Havn med deres rådgi-
ver, DHI. Siden den 12. november 2021 har der været afholdt møde
i ESPOO-regi den 5. april 2022. På seneste møde blev bl.a. rappor-
ten fra Deltares vedrørende 3. parts granskning af beregningerne
for saltgennemstrømningen i Øresund drøftet, ligesom der blev
drøftet alternative klappladser.
TMG-gruppen er opstået i kølvandet på ESPOO-samrådet og har til
formål at samarbejde om klapningen i forbindelse med Lynette-
holm projektet. På TMG-møderne drøftes overvågningsrappor-
terne fra klapningen, som belyser spredning af sediment herunder