Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2560497_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
20. april 2022
2022-2234
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Juel-Jensen (V).
Spørgsmål nr. 373:
Den 23. marts 2022 var det svenske Pågatåg forsinket i ankomsten
til Ystad (som er toget, man skal skifte til på Malmø C, Hyllie eller
Triangeln, da man ikke kan køre med DSB hele vejen til Ystad, på
trods af det er en forbindelse til Danmark). Det betød, at rejsende,
der skulle med færgen kl. 18.30, blev efterladt på kajen i Ystad. Be-
sejlingen af Bornholm er en samfundsbetinget rute. Vil ministeren
oplyse, hvori det samfundsbetingede ligger, når en større gruppe
rejsende igen bliver efterladt på kajen i Ystad, fordi toget er forsin-
ket?
Svar:
Det er meget beklageligt, at en større gruppe rejsende er blevet ef-
terladt på kajen i Ystad flere gange.
Transportministeriet udfører løbende kontraktstyring med Mols-
linjen i henhold til kontrakten om den samfundsbegrundede færge-
betjening af Bornholm, herunder håndtering af bod. I henhold til
kontrakten er der en bestemmelse, der under visse betingelser
undtager Molslinjen for bod, hvis færgen bliver forsinket, fordi re-
deriet venter på tilstødende busser eller tog. Hvis en forsinkelse
opfylder kravene i kontrakten om bodsfritagelse, fritages Molslin-
jen for bod.
Transportministeriet har ikke en kontrakt eller lignende med På-
gatåg, som kører i store dele af Region Skåne under Skånetrafiken.
Jeg kan derfor ikke som dansk transportminister pålægge aktø-
rerne at håndtere uforudsete hændelser på en bestemt måde.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for Molslinjen, der har oplyst
følgende:
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 373: Spm. om, hvori det samfundsbetingede ligger, når en større gruppe rejsende igen bliver efterladt på kajen i Ystad, fordi toget er forsinket, til transportministeren
2560497_0002.png
Side 2/2
”Bornholmslinjen sejler ganske rigtigt en rute, som er samfundsbe-
tinget. Det betyder blandt andet, at der er lavet en besejlingskon-
trakt, som tager højde for en række scenarier i den daglige drift.
Blandt andet er det ret konkret beskrevet, hvordan der uddeles bod
ved forsinkelser. Derfor har alle de rejsende, Bornholmslinjen og
Transportministeriet en fælles interesse i, at færgerne går til tiden.
Det er dog ligeledes i kontrakten beskrevet i hvilke situationer
Bornholmslinjen kan forsinke afgangen ved forsinkede tilstødende
tog- og busforbindelser.
Alligevel sker det ganske ofte, at færgerne venter på forsinkede gæ-
ster. Det sker ved større trafikale problemer og ved uheld, hvor gæ-
ster i bil eller bus bliver forsinket. Fælles for disse forsinkelser af
færgen er, at Bornholmslinjen bliver gjort opmærksom på, at der er
gæster, som har svært ved at nå frem til tiden. Til den pågældende
afgang er der ikke registreret nogen henvendelse fra hverken pas-
sagerer eller fra personalet på Pågatåget – og derfor afgår færgen
til tiden.”
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen