Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
22. april 2022
2022-2216
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 24. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 368:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor omkostningsfordelingen på
transport med både befordringspligtige og ikke-befordringspligtige
pakker sker på baggrund af antal og ikke mere relevante faktorer,
som f.eks. størrelse eller vægt, jf. pkt. 2.1 i revisionshuset Deloittes
gennemgang af omkostningsfordelingen i Post Danmark A/S og
PostNord Logistics A/S for Transportudvalget den 8. juni 2021
(TRU alm. del – bilag 398, FT 2020-21)?
Svar:
Der henvises til præsentationen fra Deloittes gennemgang af om-
kostningsfordelingen i Post Danmark A/S og PostNord Logistics
A/S fra den 8. juni 2021. Af præsentationen fremgår det, jf. side 8
nederst, at
alle produkter, der gennemløber en specifik proces, får
omkostninger allokeret i forhold til de ressourcetræk, som produk-
terne medfører.
I forhold til det konkrete spørgsmål fremgik desuden nedenstående
i Deloittes præsentation vedrørende omkostningsfordelingen i en
transport med både befordringspligtige CtC-pakker og ikke befor-
dringspligtige BtB-pakker, jf. side 16 under pkt. 2,1:
”Følgende
principper ligger til grund for fordeling af omkostninger
til produkter på transport terminal til terminal: Turens samlede
omkostning inkl. løn til chauffør og afskrivninger på bilen og
brændstofforbrug bliver allokeret til produkter efter antal lastebæ-
rer med hhv. befordringspligtige pakker og ikke-befordringsplig-
tige pakker.”
På samme slide fremgår endvidere et beregningseksempel efter
denne fordelingsmetode.