Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2568829_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. maj 2022
2022-2090
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra
Rasmus Helveg Petersen
(RV).
Spørgsmål nr. 356:
Der er behov for at vurdere alle bidrag til uafhængighed af russisk
gas, kul og ikke mindst olie set i lyset af den historiske krise, vi står
overfor. Det er et faktum, at højere hastigheder på motorveje bety-
der øgede brændstofforbrug. Vil ministeren på den baggrund frem-
lægge beregninger for brændselsreduktioner inkl. CO2-reduktion
ved at sænke hastigheden på samtlige danske motorveje til 100
km/time? Beregningen skal tage udgangspunkt i perioden 2023 -
2030 og opgøres på årsbasis og akkumuleret i perioden.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der svarer føl-
gende:
Hvis hastigheden nedsættes til 100 km/t på motorveje, vil det give
en reduktion på 1,5 pct. af det samlede olieforbrug i hele Danmark i
2023, og en reduktion i CO2-udledningen fra vejtrafikken på 0,34
mio. tons svarende til 0,8 pct. af Danmarks samlede CO2-udled-
ning (tabel 1). Den procentvise reduktion i olieforbrug og CO2 vil
være stort set uændret frem til 2030. Reduktionen i CO2 vil være
0,28 mio. tons svarende til 0,79 pct.
Den samlede CO2-reduktion i hele perioden vil være 2,46 mio. tons
CO2.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil fremlægge beregninger for brændselsreduktioner inkl. CO2-reduktion ved at sænke hastigheden på samtlige danske motorveje til 100 km/time, til transportministeren
2568829_0002.png
Side 2/4
Tabel 1: Reduktion i olieforbrug og CO2 som følge af nedsat ha-
stighed
2023
Reduktion i det sam-
lede olieforbrug pct.
Reduktion i det sam-
lede olieforbrug i mio.
liter
Reduktion i den sam-
lede nationale CO2-
udledning pct.
Reduktion i CO2 fra
vejtrafikken mio. tons
M
2024
1,5
2025
1,5
2026
1,5
2027
1,5
2028
1,5
2029
1,4
2030
1,4
Total
1,5
130
130
130
130
120
120
120
110
990
0,80
0,34
0,77
0,33
0,79
0,32
0,78
0,31
0,79
0,30
0,79
0,29
0,79
0,29
0,79
0,28
2,46
Effekten af hastighedsnedsættelsen er delt op i en direkte effekt af
at sænke hastigheden og en effekt af det lavere trafikarbejde, der
følger af, at trafikanterne transporterer sig mindre i bil pga. den la-
vere hastighed. Den direkte effekt som følge af hastighedsreduktio-
nerne er beregnet til at være i størrelsesordenen 1,4 pct. af vejtra-
fikkens CO2-udledning i 2023.
Effekten af det lavere trafikarbejde, der følger af, at trafikanterne
transporterer sig mindre i bil på grund af den lavere hastighed, er
ligeledes beregnet til en reduktion på 1,4 pct. af vejtrafikkens CO2-
udledning. Reduktionen i trafikken er beregnet på baggrund af ela-
sticiteter fra Landstrafikmodellen, hvor en reduktion på 10 pct. i
hastighed reducerer trafikarbejdet med 5 pct.
Ovenstående beregninger er gennemført med udgangspunkt i data
fra 2019, som er seneste år med normal trafik. Fra 2019 til 2030
forventes trafikken at stige med ca. 12 pct. I samme periode sker
der en indfasning af elbiler, der dels reducerer olieforbruget, fordi
de kører på el og ikke benzin og diesel, og dels reducerer CO2-ud-
ledningen, da de er mere energieffektive end konventionelle biler,
og da en stigende del af elproduktionen kommer fra vedvarende
energi. Det forklarer den aftagende effekt af tiltaget over tid.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil fremlægge beregninger for brændselsreduktioner inkl. CO2-reduktion ved at sænke hastigheden på samtlige danske motorveje til 100 km/time, til transportministeren
2568829_0003.png
Side 3/4
Effekten af de foreslåede nedsatte hastighedsgrænser er vurderet
på et meget overordnet niveau. Det har ikke været muligt inden for
tidsrammen at gennemføre trafikale beregninger til at estimere,
hvordan trafikanterne vil reagere på tiltaget. I opgørelsen er med-
taget et estimat for, at nogle trafikanter vil undlade at gennemføre
bilture (herunder skifter til andet transportmiddel) eller vil vælge
en anden destination (tættere på).
Derimod er ikke medtaget en effekt af, at nedsættelse af hastig-
hedsgrænsen på motorveje i nogle situationer kan betyde, at trafi-
kanterne vælger andre ruter. Disse alternative ruter vil ofte være
kortere, hvilket alt andet lige også vil medføre reduceret energifor-
brug. Endvidere vil de foregå ved lavere rejsehastighed, som indtil
en vis grænse også reducerer energiforbruget, men til gengæld vil
det også kunne ske ved et mindre optimalt rejsemønster med hyp-
pige stop, hvilket vil forøge energiforbruget. I opgørelsen er således
forudsat, at disse tendenser vil kunne opveje hinanden.
En gennemførelse af forslaget vil betyde, at den generelle hastig-
hedsgrænse på motorveje reduceres fra 130 til 100 km/t, hvilket
samtidigt vil betyde, at hastighedsgrænsen for motorveje med en
skiltet hastighed på hhv. 120 og 110 km/t reduceres til 100. Det vil
resultere i, at bilisterne får et reduceret brændstofforbrug som
følge af den lavere hastighed, hvilket også vil reducere CO2-udled-
ningen. Til gengæld får bilisterne et tidstab, og staten mister af-
giftsindtægter fra det reducerede brændstofforbrug og færre kørte
km. Det vil sandsynligvis også kunne få en effekt på trafiksikkerhe-
den, da lavere hastighed og færre kørte km vil reducere antallet af
ulykker, mens øget trafik på veje udenfor motorvejsnettet vil forøge
antallet af ulykker.
På motorvejsstrækninger med tilladt hastighed på 130 km/t, køres
der i gennemsnit med en hastighed omkring 123 km/t for person-
og varebiler, når trafikbelastningen er lav. På strækninger med en
tilladt hastighed på 120 og 110 km/t vurderes den kørte hastighed i
gennemsnit tilsvarende at være 120 og 110 km/t. Lastbilerne kører
på alle motorvejsstrækninger med hastigheder under 90 km/t,
hvorfor tiltaget ikke vil have betydning for dem.
En reduktion af hastigheden fra 123 km/t til 100 km/t vurderes på
baggrund af EU’s officielle model for beregning af emissioner fra
vejtrafikken (COPERT) at nedbringe Co2-emissionerne og brænd-
stofforbruget med cirka 11,4 pct. for person- og varebilers vedkom-
mende, mens det fra 120 til 100 km/t er ca. 9,6 pct. og fra 110 til
100 km/t er 4,3 pct.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om ministeren vil fremlægge beregninger for brændselsreduktioner inkl. CO2-reduktion ved at sænke hastigheden på samtlige danske motorveje til 100 km/time, til transportministeren
2568829_0004.png
Side 4/4
På store dele af motorvejsnettet og især på den del, der har hastig-
hedsgrænser på 110 km/t (eller mindre), er trafikken i myldreti-
derne så høj, at hastigheden under alle omstændigheder er mindre
end 100 km/t, hvorved tiltaget ikke vil have betydning for dem. Det
er vurderet, at 80 pct. af trafikken på strækninger med hastigheds-
grænser på 130 og 120 km/t vil blive berørt af en hastighedsned-
sættelse, mens det gælder for 55 pct. for strækninger med 110
km/t.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen