Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del
Offentligt
2559460_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
13. april 2022
2022 - 2077
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 17. marts 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 355:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 24/1-22 fra Dansk
Energi og Dansk E-mobilitet samt præsentation fra foretræde 15/3-
22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport,
jf. TRU alm. del – bilag 146?
Svar:
Først og fremmest vil jeg kvittere for Dansk Energi og Dansk E-
mobilitets rapport og for de anbefalinger som de har frembragt.
Det er afgørende, at vi får sikret en grøn omstilling af den tunge
vejtransport og her vil Dansk Energi og Dansk E-mobilitets rapport
indgå som et væsentligt og vigtigt input i det videre arbejde på om-
rådet.
Når jeg læser Dansk Energi og Dansk E-mobilitets anbefalinger til
grøn omstilling af den tunge vejtransport, ser det umiddelbart ud
til at flugte godt med en stor del af det arbejde som vi allerede er i
gang med på området.
Med Infrastrukturplanen besluttede vi at afsætte 275 mio. kr. til
udrulning af drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport. Indled-
ningsvis skal der arbejdes en strategi, som for det første skal med-
virke til at understøtte de investeringsbeslutninger, som giver de
bedste samfundsøkonomiske afkast på længere sigt, og som for det
andet blandt andet kan belyse hvilke overordnede rammebetingel-
ser, staten bør sætte for udrulningen af drivmiddelinfrastrukturen.
Arbejdet med strategien er allerede i gang, og undervejs i arbejdet
er det vigtigt, at få branchens viden og indsigter bragt i spil, så stra-
tegien bliver så robust og god for Danmark og den grønne omstil-
ling som muligt.
TRU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 355: Spm. om kommentar til henvendelse af 24/1-22 fra Dansk Energi og Dansk E-mobilitet samt præsentation fra foretræde 15/3-22 vedrørende forslag til grøn omstilling af den tunge vejtransport, til transportministeren
2559460_0002.png
Side 2/2
Ligesom Klimarådet anbefaler Dansk Energi og Dansk E-mobilitet,
at der indføres en CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler. Det glæ-
der mig fordi det er allerede besluttet
jf. Vejtransportaftalen fra
december 2020,
at der fra 2025 indføres der en kilometerbaseret
og CO
2
-differentieret vejafgift. Med en afgift både på den kørte af-
stand og CO
2
-udledning
kommer vi rigtig langt, og vi har skabt et
incitament til at tænke over længden på turene med de tunge last-
biler, og om den næste lastbil ikke skal være grøn.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen